Jump to content

34 PICT "virittäminen"


Recommended Posts

Posted

Mielenkiintoinen artikkeli, asia jota on tullut pohdittua itsekin.. Ei tosin ihan tohon kurkun poistoon saakka!? Tarttee koittaa, ei kai siitä muuten selvää saa?

Jos kokemusta niin kertoa saa..

Posted

Formula Veessä ja varmaan joissain muissakin luokissa on ajettu suoristetulla kurkulla. Tietysti sääntöjen kiertäminen mielessä, muutenhan tuossa tuskin on järkeä. Eli huipputeho lisääntynee kun on kerran radalla käytössä, muut ominaisuudet lienee huonommat (päätellen siitä että kaasutinvalmistajat laittavat mielellään venturin tuotteisiinsa).

Posted

Ensin on syytä hahmottaa erikseen kaksi asia. Kurkun koko ja rungon koko.  Ebayn kaasarissa oli ilmeisesti runko suurennettu läpän kohdalta ja samalla läppä vaihdettu isompaa. youtuben pätkässä taas oli runko ja läppä ennallaan ja vain kurkku poistettu ja kait korvattu käytännössä suoralla holkilla.

 

Kurkun muutos suurempaan ei ole mitään uutta. Virityskaasareissakin aina on kyse sopivan kurkun koon löytämisestä käyttötarkoitukseensa. Virikaasareissakin kuten vakiokaasarissakin kurkun suurentaminen auttaa ylhäällä ja heikentää alhaalla. Ylöskään ei saa apua ellei samalla korjaa suuttimia sopimaan isommalle kurkulle. Suora kurkku ei koskaan toimi hyvin alhaalla. Isot ja suorat kurkut on lähinnä jokkis tai jäärata leluihin joiden ei ole tarpeenkaan toimia alhaalla. Tuo youtuben ratkaisu ei voi olla hyvä alhaalla. Siinähän omistaja näytti kuinka vastaa kaasuun, ja vaikka avasi hitaasti kone epäröi hiukan. Ainoa mielenkiintoinen juttu tuossa pätkässä on ylimääräinen letkuviritelmä. Luulin ensin että se on hajottimen jatko, joka parantaisi vääntöä, mutta eipä taida olla. Tuota voisi joku kokeilla jolla on vastaava kaasari käytössä.

 

Omassa juniksessa oli 1900 koneessa yksi 34 solex vakiokurkulla ja onhan se liian pieni. Suuttimia kun korjaa sopivammiksi niin toimii todella hyvin alhaalla, mutta veto hyytyy noin 4000 kierroksen paikkeilla. Sen alapuolella on kyllä upea vääntö. Tarkoitus olisi samaan koneeseen laittaa jatkossa 2 kpl 1-kurkkuisia. En muista millä suuttimilla tuo meni, mutta videopätkän kaverilla tyhjäkäynnit oli 80 joka on mitä ilmeisimmin selvästi liikaa, pääsuuttimet kuulosti ihan järkeviltä. Liian isolla tyhjäkäynnillä oli yritetty korjata suoran kurkun ongelmia.

 

Ei siis mitään järkeä katukäyttöön laittaa suora putki kurkun tilalle vakiokaasariin.

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...