Guest bubbles Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 (edited) Eli nyt ollaan hurahdettu tähän kupla hommaan ja paljon on kysymyksiä mielessä. Tavoitteena olisi rakentaa n. 80-90hv moottori mutta katsotaan kuinka paljon nälkä kasvaa syödessä... tehotavoite on heitetty aivan hatusta eikä siihen ole pakko päästä vaan luotettavuus olisi ensisijainen. Tavoite olisi myöskin alkaa tehdä konetta niin että sitä voisi päivittää tarvittaessa niin ettei aivan kaikkea tarvitsisi uusia. Eli lähtökohtana on 1600 kone 2-r kansilla. koneen kunnosta ei sen enempää tietoa, koska ei ole vielä levällään ollut mutta käy ja kukkuu kuitenkin. Seuraanvanlaista kokoonpanoa olen miettinyt: -92x69mm paksuseinämä sylinterisarja -w-120 nokka -nurkkakaasarit idf 40mm -kansille kevyt siistiminen ja tiestysti vaadittavat koneistukset kanteen ja "lohkoon" -venttiilit ja keinut pysyisivät vakiona, HD sinkkujouset ainoa muutos -38mm isolaippa kärmes löytyy jo hide out vaimentimella -vakio alipainejakaja kärjillä, miten soveltuu nurkkakaasareiden kanssa? -vauhtipyörän kevennys mahdollisesti riittäisikö pelkkä suodatinjalka vai samantien full flow? lisäöljypohjan tarve näinkin miedossa koneessa? dog house puhallinkopan tarve? nouseeko nuo vakioventtiilit kuinka suureksi pullonkaulaksi? Kone olisi tulossa päivittäiseen matka ajoon eli vääntöäkin saisi löytyä. Ja tiedetään että näitä topicceja löytyy ja paljon on niitä luettukin, mutta lähinnä haluaisin kuulla mielipiteitä kyseisestä kokoonpanosta sekä parannusehdotuksia siihen ettei tulisi rahoja heitettyä kankkulan kaivoon... Kiitokset jo etukäteen! Edited May 30, 2014 by bubbles Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Moi, Minä ainakin vaihtaisin tuon jakajan, voi olla hankalaa saada pysymään ajoitus oikeana. Quote Link to comment
Guest bubbles Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Okei kiitoksia! Eli 009 jakaja lisätään listaan. Kuinkas sitten puolan kanssa? Quote Link to comment
peruskallio Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Tee se full flow jos konneen avaat kuitenkin nokan takia. Pieni vaiva, iso hyöty. Omassa vanhassa koneessa n.1.7 litrainen, vakio isku, oli tuo 80 hv takapyörillä eli se n.90 koneessa ja vakio 2reikäset kannet ja vakio venttilit paikallaan. Vähän sipistelty valupurseita. Puristuksista tai nokasta ei tietoa, joku muu oli sen niputtanut, mutta kaasari ym. Puuttui. Ruuvasin vaakaimu dellorton paikalleen ja 009 jakajan (ei kiinalainen) ja hyvin rokkas 10000 km. Toimii kyllä vieläkin, mutta autosta irroitettu. Se digitaalinen jakaja jossa vaihdettavat kartat voisi olla harkinnan arvoinen, Puola vakio itsellä. Luulen että omassa on välitetyt keinut, tosin niin vähän koneita purkanut että en vakioita välitetyistä silmällä erota. Nostoa siinä ainakin melko raikkaasti. Hyvin on venttiilivälykset pysyneet, vaikka geometria ihan mitä sattuu. Pätkin työntötangot niin pitkikisi kun väliin mahtui ja painaa venttiiliä ihan miten satuu. Selvisi vasta tässä uutta konetta tehdessä miten olisi pitänyt toimia. Ei tuo hevosvoimamäärä taida kaivata muuta kun tuon nokan, kaasarin ja kärmeksen joka jo löytyikin. Quote Link to comment
Guest bubbles Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Okei eli kohtuu helposti sais tuommosia tehoja siis. Ja täytyykin tutkailla miten nuo vakio tönärit käyttäytyy sit tuossa. Kiitokset huomioista ja vinkeistä! Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Jos se nykyinen jakaja on sekä keskipako- että alipaine-ennakolla varustettu, niin se on mitä parhain ja soveltuvin tuohon kokoonpanoon, ja toimii helposti jopa paremminkin kuin kiinalaatuinen 009. Kärjettömän modulin siihen voi vaihtaa jos siltä tuntuu mutta ei sekään nyt niin pakko. Kunhan herkistelee keskipakolimput niin kovaa ajoa. Kasatessa puristusten saaminen oikealle alueelle edellyttää todennäköisesti ihan minimi-dekkiä (männän ja kannen välistä puristuskorkeutta) eli se pitäisi saada väliin 1,0 - 1,5mm. Tätä voi joutua sovittelemaan enemmänkin kansista riippuen. Vakiokansien palotila kun on vähän kookkaan sorttinen, tosin kun reikää joudutaan suurentamaan niin voi niitä hieman plaanata samalla matalammiksi. Samassa yhteydessä voi tehdä loivaa muotoilua palotilaan pako- ja imuventtiilien reunoille, jonka vierestä pystyyn nousevaa seinää voi sopivan jyrkkään kulmaan avartaa. Kovin paljoa siitäkään ei ymmärtääkseni kannata ottaa. Tuolle nokalle katukäyttöön staattiset puristukset jonnekin 8.5-9.2 hollille, desimaalit sinne tänne. Vielä vaihtaisin HD-sinkkujouset mahdollisimman löysiin tuplajousiin. Tällöin konetta voi ens kesänä piristää sitten 1,25:1 keinuvivuilla. Ohuet terästyöntötangot tähän tarttee koska vakiotikut eivät kuitenkaan satu oikean mittaisiksi. Se doghouse on myös hyvä olla. Ainahan se olisi hyvä olla fullflow ja lisäöljypohja, mutta suodatinpumpullakin pärjää vaikka jotkut ei niistä tykkääkään. Miulla huomattavasti miedommasta koneesta (1641, W100 nokka) irtosi 78hp / 5000rpm konetehoa, jossa oli just samaan sorttiin vähän portatut vakiokannet, puristusta vähän yli 8, nurkkatupla dellortot, 034 jakaja, pikkukärmes. Puavo Quote Link to comment
Guest bubbles Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 (edited) Okei kiitoksia! Eikös tuo kannen madaltaminen olisi kuitenkin lämpöjen kannalta parempi vaihyoehto? Täytyy varmaan alkaa laskeskeleen kuinka paljo otetaan pois.. Edited June 3, 2014 by bubbles Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.