Jump to content

Kupla Kesässä Kuntoon, vm. -67


Guest jorke

Recommended Posts

Guest jorke
Posted (edited)

Pienestä pitäen unelmoin mummolan ladossa pönöttäneen kauniin sinisen kuplavolkkarin kunnostamisesta. Vihdoin toissakesänä ajokortin saamisesta innostuneena sain isäni kanssa aikaiseksi roudata 20 vuotta seisonnassa ollut kupla trailerilla kotitalliin. Lato oli romahtamaisillaan ja itsessään jo kuplan saattaminen mätien lautojen yli kärrylle oli melkoinen projekti. Pientä jännitysmomenttia aiheutti mm. se, ettei pyörät meinanneet aluksi pyörähtää mihinkään. Loppujen lopuksi kaikki sujui hyvin, jarrut eivät olleet ruostuneet kiinni ja hihnaakin sai pyöritettyä melko vaivattomasti.

 

Kyseessä on alunperin ukkini auto, kuulemma vuonna 1969 Pohjanmaalaiselta keinosiementäjältä ostettu. Hän taas osti auton uutena jostain tampereelaisesta autoliikkeestä. Ukkini antoi auton isälleni, kun isäni oli parikymppinen. Nyt oli iskän vuoro siirtää omistus minun nimiini. Kuplalla on siis varmasti enemmän tunne- ja sukuarvoa kuin rahallista arvoa.

 

Melkein saman tien, kun volkkari oli saatu talliin, tuli eteen muutto Tampereelle opiskelemaan, ja projekti jäi alkutekijöihinsä. Nyt kahden vuoden kuluttua siitä tein tietoisen valinnan jättää hakematta kesätöitä, jotta voin keskittyä kesäkuun ajan melkeinpä täyspäiväisesti kuplavolkkarin kunnostukseen. Heinäkuun pyhitän luultavasti muun muuassa kavereiden kanssa oleskeluun ennen elokuussa alkavaa puolen vuoden vaihto-opiskelua.

 

Tämän foorumin löydettyäni ajattelin, että pieni blogin tapainen projektipäiväkirja toimisi varmasti suurena motivaattorina kunnostusprojektin läpi saattamiseen. Uskon myös, että kun tulee niitä välttämättömiä isoja ongelmia värkkäilyssä eteen, tämä on kätevä paikka saada hyviä vinkkejä, miten päästä eteenpäin!

 

Tällä hetkellä tavoitteenani on siis saada kupla kuukaudessa ajokuntoon. Täydellinen restaurointi veisi niin paljon aikaa, että ainakin toistaiseksi se on pois suljettu vaihtoehto.

 

Tässä pieni aloitusteksti, jonka saattelemana on aika liata kädet. Kirjoitan kuplan kunnosta lisää pian ja lisäilen kuvia alkutilanteesta.

 

kupla.jpg

 

-jorke

Edited by jorke
Posted (edited)

Hieno projekti, samalla idealla ollaan liikenteessä kuin minä 63 vuoden kuplan kanssa. Ikääkin taitaa olla mittarissa rakentajalla saman verran :) Ei muuta kun tsemppiä, hommaa varmasti riittää eikä tilapäisiä motivaationlaskujakaan kannata säikkyä. Paruzzi toimittaa osia hienosti ja palvelu on kohdallaan. Tehokkaasti kun vaan jaksaa painaa duunia auton parissa niin varmasti onnistut tavoitteessa.

Asutaan näköjään muuten samassa kaupungissakin.

Edited by kärkkäinen
Guest jorke
Posted

Kiitoksia, sulla kans hyvännäköstä tekemisen meininkiä! Ja aikas hauska sattuma, että samasta kaupungista ja samoja ikiä :) Nyt on kyllä niin kova motivaatiobuusti päällä, ettei uskois, että jossain vaiheessa siihen tulee hyvin todennäköisesti katkoksia :D Mutta nyt täytyy sitten takoa urakalla. Tsemppiä sinnekin!

 

Yks tuleva homma mulla olikin ettiä hinta-laatusuhteeltaan paras kauppa kuplan varaosille. Paruzzi ilmeisesti kova? Millanen on ollut toimitusaika? Tietty varmaan varastosaldosta riippuu. Kattelin että Motonetin nettisivuillakin kasapäin kuplan osia, osaako joku kertoa kokemuksia niistä?

 

Projektista vielä: Tämä kupla on tosiaan ensimmäinen omistamani auto, enkä ole juuri öljynvaihtoja enempää aiemmin autoille tai muullekaan tehnyt. Ennenkaikkia kyseessä on siis oppimisprojekti ja kupla taitaa olla pirun hyvä väline auton tekniikasta oppimiseen, sen verran yksinkertainen kun vielä on. Kuitenkin tästä syystä, että olen toistaiseksi näissä asioissa melkoinen ummikko, vinkkejä saa antaa oikein urakalla!

 

Irroitimme moottorin jo viime kesänä kuplasta, ei ollut iso homma onneksi ollenkaan. Tämän kesän hommat lähtivät liikkeelle motin lisähärpäkkeiden purkamisista. Ne ovat nimittäin kaikki niin ruosteessa, että aion hinkata ne epäkeskohiomakoneella ja santapaperilla paljaaksi. Tämän jälkeen olisi tarkoituksena tehdä pohjatyöt kunnolla, eli ruosteenestoa ja maalia päälle. Olisiko hyviä vinkkejä, mitkä purnukat kannattaa käydä noutamassa ja mistä?

 

 

sis%C3%A4lt%C3%A4%20etu.jpgsis%C3%A4lt%C3%A4%20taka.jpg

moottori%20kiinni1.jpg

moottori%20likainen%20ja%20osat%20korissmoottori%20putsattu.jpg

Posted

Todella järkevänoloinen aihio, oma oli "hitusen" rapeampi. Jos tarviit jotain jeesiä remonteissa niin saa pirauttaa tai laittaa yvtä. :)

Guest Protege
Posted (edited)

Eikö löydy yhtään hitsaamista?

Jos ei, niin kone tikkiin, öljyt laatikkoon, jarruremontti ja katsastukseen :)

Motonetillä voi varastosaldot näyttää aika nollaa..

 

-Sami Jyväskylästä-

Edited by Protege
  • 3 weeks later...
Guest jorke
Posted (edited)

Eihän tämä nyt mennytkään ihan suunnitelmien mukaan, että lähes joka päivä kesäkuussa kuplaa työstäisin. Hirveästi on ollut tehtävää vaikka piti lomaa viettää.. Noh suunnitelmat ovat muuttuneet siten, että kyllähän tuosta autosta melkein täydellinen on tehtävä, kun kerran on tähän hommaan ryhdytty! Täten ketjun otsikko on nykyisellään harhaanjohtava, mutta jätän sen siihen ensi kesää varten ;)

 

kärkkäinen kiitos tarjouksesta, samoin voi tänne päin ottaa yhteyttä jos tarvii jeesiä!

 

Sami nyt kun on kori ja pohja saatu irralleen, niin on selkiytynyt, että ainakin toinen kynnyskotelo on mätä, pohjassa on muutama laho kohta ja korissa jonnin verran reikiä. Joten täytyypä ruveta etsimään halpoja MIG-vehkeitä.

 

Eli eli. Edellisessä postauksessa olin saanut näemmä moottorin putsattua. Sen jälkeen niinä muutamina päivinä, kun olen kuplaa työstänyt, olen onneksi ihan hyvin saanut aikaan: Irroitin korista lokasuojat, ovet, etu- ja takaluukut, astinlaudat, tankin, yms. härpäkkeet. Sitten piti irroittaa korin ja pohjan yhdessä pitävät pultit. Käytännössä jokainen kuplan pultti oli aluksi jumissa, ja vaikka kuinka käytin CRC:tä, monet myös katkeilivat. Tästä syystä korin irrottamiseen meni paljon enemmän aikaa kuin luulin.

 

Alustavaa tehtävälistaa:

 

-pohjan putsaaminen

-pohjan kunnostaminen, mm. paikkojen hitsaaminen

-pohjan hiekkapuhallus

-pohjan maalaus

-korin lommojen oikominen, mm. katosta

-korin hitsaaminen, mm. virtalukon ympärys

-lokasuojien ja etupellin hankinta/korjaaminen

-puskurien hankinta/korjaaminen

-tankin hankinta

-korin ja moottorin osien (+ehkä vanteiden ja tankin) hiekkapuhallus

-korin ja moottorin osien (+ehkä vanteiden ja tankin) maalaus

-moottorin tarvittavien osien hankinta

-moottorin kunnostaminen

-jarrujärjestelmä kokonaan uusiksi

-sähköt uusiksi

-alkuperäisen mallisen ratin hankinta

-alkuperäisen sivuikkunanupin, sivupeilin ja taustapeilin hankinta

-sisäverhoilun korjaaminen/hankinta

-turvallisten renkaiden hankinta

 

Hommaa riittää! :)

 

auto%20tallissa%20takaa.jpg

Loksut irroitettu.

 

etuboksin%20s%C3%A4hk%C3%B6t.jpg

Aikamoisessa sykkyrässä ovat johdot. Suunnitelmissa vetää sähköt lopuksi uusiksi.

 

kamojen%20pesu.jpg

Pesuhommia.

 

tv2.jpg

TV:stä tuli sattumalta kuplaohjelma. Voin samaistua tekstitykseen.

 

kevytt%C3%A4%20ruostetta.jpg

Pulttien irroittaminen oli melkoisen turhauttavaa. Tästä oppineena laitan tilalle haponkestävät teräspultit vaseliinin kera.

 

pultti%20katki.jpg

Molemmat koria kiinni pitävät takapyörien kohdalla olevat isot pultit katkesivat. Koska en omista vielä hitsausvehkeitä, että olisin voinut hitsata mutterin nysän päähän, menin porailemaan pultteja. Tuloksena kaksi katkennutta kiinni ruostunutta pulttia, joissa on reiät eikä ollenkaan nysää. Saas nähdä millä lähtee.

 

bensanl%C3%A4mmittimen%20reik%C3%A4.jpg

Bensan lämmitintä varten tehty hieno reikä, jonka paikkaan.

 

ohjaamo.jpg

Lähikuvaa ohjaamosta.

 

kynnyskotelo%20hitsaus.jpg

Lahonnutta kynnyskoteloa vahvistettu kestävällä ja kätevällä ratkaisulla. Ei muuta kuin rälläköimään...

 

kynnyskotelo%20r%C3%A4ll%C3%A4k%C3%B6ity

 

 

pohja.jpg

Vihdoin!

 

vaihdelaatikko%20massassa.jpgvaihdelaatikko%20massaton.jpg

Pohjassa on jotain melkoisen tiukkaa tököttiä massana. Painepesuri ei juuri tehoa...

 

pohja%20kyljell%C3%A4%C3%A4n%20ja%20talt

...joten vuolen pois taltalla. Lähtisi tietty varmaan hiekkapuhalluksessa, mutta sitä ennen täytyy tutkailla pohjan kuntoa massan alta ja hitsailla, kun saan jostain laitteet.

Edited by jorke
Posted

"Mukava" nähdä että on sitä ruostetta muillakin. Omassa projektissa kori alkaa olla loppusuoralla, meinasi eilen kismittää kun hioin varapyöräkotelon pohjan puhtaaksi ja sehän oli kuin siivilä. Luulin olevani voitolla, mutta ei. :D

 

Hienoa työtä!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...