Guest jorke Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 (edited) Pienestä pitäen unelmoin mummolan ladossa pönöttäneen kauniin sinisen kuplavolkkarin kunnostamisesta. Vihdoin toissakesänä ajokortin saamisesta innostuneena sain isäni kanssa aikaiseksi roudata 20 vuotta seisonnassa ollut kupla trailerilla kotitalliin. Lato oli romahtamaisillaan ja itsessään jo kuplan saattaminen mätien lautojen yli kärrylle oli melkoinen projekti. Pientä jännitysmomenttia aiheutti mm. se, ettei pyörät meinanneet aluksi pyörähtää mihinkään. Loppujen lopuksi kaikki sujui hyvin, jarrut eivät olleet ruostuneet kiinni ja hihnaakin sai pyöritettyä melko vaivattomasti. Kyseessä on alunperin ukkini auto, kuulemma vuonna 1969 Pohjanmaalaiselta keinosiementäjältä ostettu. Hän taas osti auton uutena jostain tampereelaisesta autoliikkeestä. Ukkini antoi auton isälleni, kun isäni oli parikymppinen. Nyt oli iskän vuoro siirtää omistus minun nimiini. Kuplalla on siis varmasti enemmän tunne- ja sukuarvoa kuin rahallista arvoa. Melkein saman tien, kun volkkari oli saatu talliin, tuli eteen muutto Tampereelle opiskelemaan, ja projekti jäi alkutekijöihinsä. Nyt kahden vuoden kuluttua siitä tein tietoisen valinnan jättää hakematta kesätöitä, jotta voin keskittyä kesäkuun ajan melkeinpä täyspäiväisesti kuplavolkkarin kunnostukseen. Heinäkuun pyhitän luultavasti muun muuassa kavereiden kanssa oleskeluun ennen elokuussa alkavaa puolen vuoden vaihto-opiskelua. Tämän foorumin löydettyäni ajattelin, että pieni blogin tapainen projektipäiväkirja toimisi varmasti suurena motivaattorina kunnostusprojektin läpi saattamiseen. Uskon myös, että kun tulee niitä välttämättömiä isoja ongelmia värkkäilyssä eteen, tämä on kätevä paikka saada hyviä vinkkejä, miten päästä eteenpäin! Tällä hetkellä tavoitteenani on siis saada kupla kuukaudessa ajokuntoon. Täydellinen restaurointi veisi niin paljon aikaa, että ainakin toistaiseksi se on pois suljettu vaihtoehto. Tässä pieni aloitusteksti, jonka saattelemana on aika liata kädet. Kirjoitan kuplan kunnosta lisää pian ja lisäilen kuvia alkutilanteesta. -jorke Edited June 2, 2014 by jorke Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 (edited) Hieno projekti, samalla idealla ollaan liikenteessä kuin minä 63 vuoden kuplan kanssa. Ikääkin taitaa olla mittarissa rakentajalla saman verran :) Ei muuta kun tsemppiä, hommaa varmasti riittää eikä tilapäisiä motivaationlaskujakaan kannata säikkyä. Paruzzi toimittaa osia hienosti ja palvelu on kohdallaan. Tehokkaasti kun vaan jaksaa painaa duunia auton parissa niin varmasti onnistut tavoitteessa. Asutaan näköjään muuten samassa kaupungissakin. Edited June 3, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
Guest jorke Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Kiitoksia, sulla kans hyvännäköstä tekemisen meininkiä! Ja aikas hauska sattuma, että samasta kaupungista ja samoja ikiä :) Nyt on kyllä niin kova motivaatiobuusti päällä, ettei uskois, että jossain vaiheessa siihen tulee hyvin todennäköisesti katkoksia :D Mutta nyt täytyy sitten takoa urakalla. Tsemppiä sinnekin! Yks tuleva homma mulla olikin ettiä hinta-laatusuhteeltaan paras kauppa kuplan varaosille. Paruzzi ilmeisesti kova? Millanen on ollut toimitusaika? Tietty varmaan varastosaldosta riippuu. Kattelin että Motonetin nettisivuillakin kasapäin kuplan osia, osaako joku kertoa kokemuksia niistä? Projektista vielä: Tämä kupla on tosiaan ensimmäinen omistamani auto, enkä ole juuri öljynvaihtoja enempää aiemmin autoille tai muullekaan tehnyt. Ennenkaikkia kyseessä on siis oppimisprojekti ja kupla taitaa olla pirun hyvä väline auton tekniikasta oppimiseen, sen verran yksinkertainen kun vielä on. Kuitenkin tästä syystä, että olen toistaiseksi näissä asioissa melkoinen ummikko, vinkkejä saa antaa oikein urakalla! Irroitimme moottorin jo viime kesänä kuplasta, ei ollut iso homma onneksi ollenkaan. Tämän kesän hommat lähtivät liikkeelle motin lisähärpäkkeiden purkamisista. Ne ovat nimittäin kaikki niin ruosteessa, että aion hinkata ne epäkeskohiomakoneella ja santapaperilla paljaaksi. Tämän jälkeen olisi tarkoituksena tehdä pohjatyöt kunnolla, eli ruosteenestoa ja maalia päälle. Olisiko hyviä vinkkejä, mitkä purnukat kannattaa käydä noutamassa ja mistä? Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Todella järkevänoloinen aihio, oma oli "hitusen" rapeampi. Jos tarviit jotain jeesiä remonteissa niin saa pirauttaa tai laittaa yvtä. :) Quote Link to comment
Guest Protege Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 (edited) Eikö löydy yhtään hitsaamista? Jos ei, niin kone tikkiin, öljyt laatikkoon, jarruremontti ja katsastukseen :) Motonetillä voi varastosaldot näyttää aika nollaa.. -Sami Jyväskylästä- Edited June 5, 2014 by Protege Quote Link to comment
Guest jorke Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 (edited) Eihän tämä nyt mennytkään ihan suunnitelmien mukaan, että lähes joka päivä kesäkuussa kuplaa työstäisin. Hirveästi on ollut tehtävää vaikka piti lomaa viettää.. Noh suunnitelmat ovat muuttuneet siten, että kyllähän tuosta autosta melkein täydellinen on tehtävä, kun kerran on tähän hommaan ryhdytty! Täten ketjun otsikko on nykyisellään harhaanjohtava, mutta jätän sen siihen ensi kesää varten ;) kärkkäinen kiitos tarjouksesta, samoin voi tänne päin ottaa yhteyttä jos tarvii jeesiä! Sami nyt kun on kori ja pohja saatu irralleen, niin on selkiytynyt, että ainakin toinen kynnyskotelo on mätä, pohjassa on muutama laho kohta ja korissa jonnin verran reikiä. Joten täytyypä ruveta etsimään halpoja MIG-vehkeitä. Eli eli. Edellisessä postauksessa olin saanut näemmä moottorin putsattua. Sen jälkeen niinä muutamina päivinä, kun olen kuplaa työstänyt, olen onneksi ihan hyvin saanut aikaan: Irroitin korista lokasuojat, ovet, etu- ja takaluukut, astinlaudat, tankin, yms. härpäkkeet. Sitten piti irroittaa korin ja pohjan yhdessä pitävät pultit. Käytännössä jokainen kuplan pultti oli aluksi jumissa, ja vaikka kuinka käytin CRC:tä, monet myös katkeilivat. Tästä syystä korin irrottamiseen meni paljon enemmän aikaa kuin luulin. Alustavaa tehtävälistaa: -pohjan putsaaminen -pohjan kunnostaminen, mm. paikkojen hitsaaminen -pohjan hiekkapuhallus -pohjan maalaus -korin lommojen oikominen, mm. katosta -korin hitsaaminen, mm. virtalukon ympärys -lokasuojien ja etupellin hankinta/korjaaminen -puskurien hankinta/korjaaminen -tankin hankinta -korin ja moottorin osien (+ehkä vanteiden ja tankin) hiekkapuhallus -korin ja moottorin osien (+ehkä vanteiden ja tankin) maalaus -moottorin tarvittavien osien hankinta -moottorin kunnostaminen -jarrujärjestelmä kokonaan uusiksi -sähköt uusiksi -alkuperäisen mallisen ratin hankinta -alkuperäisen sivuikkunanupin, sivupeilin ja taustapeilin hankinta -sisäverhoilun korjaaminen/hankinta -turvallisten renkaiden hankinta Hommaa riittää! :) Loksut irroitettu. Aikamoisessa sykkyrässä ovat johdot. Suunnitelmissa vetää sähköt lopuksi uusiksi. Pesuhommia. TV:stä tuli sattumalta kuplaohjelma. Voin samaistua tekstitykseen. Pulttien irroittaminen oli melkoisen turhauttavaa. Tästä oppineena laitan tilalle haponkestävät teräspultit vaseliinin kera. Molemmat koria kiinni pitävät takapyörien kohdalla olevat isot pultit katkesivat. Koska en omista vielä hitsausvehkeitä, että olisin voinut hitsata mutterin nysän päähän, menin porailemaan pultteja. Tuloksena kaksi katkennutta kiinni ruostunutta pulttia, joissa on reiät eikä ollenkaan nysää. Saas nähdä millä lähtee. Bensan lämmitintä varten tehty hieno reikä, jonka paikkaan. Lähikuvaa ohjaamosta. Lahonnutta kynnyskoteloa vahvistettu kestävällä ja kätevällä ratkaisulla. Ei muuta kuin rälläköimään... Vihdoin! Pohjassa on jotain melkoisen tiukkaa tököttiä massana. Painepesuri ei juuri tehoa... ...joten vuolen pois taltalla. Lähtisi tietty varmaan hiekkapuhalluksessa, mutta sitä ennen täytyy tutkailla pohjan kuntoa massan alta ja hitsailla, kun saan jostain laitteet. Edited July 3, 2014 by jorke Quote Link to comment
Kurre Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Lainaus: "-korin hitsaaminen, mm. virtalukon ympärys" nyt en oikeen ymmärrä Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 "Mukava" nähdä että on sitä ruostetta muillakin. Omassa projektissa kori alkaa olla loppusuoralla, meinasi eilen kismittää kun hioin varapyöräkotelon pohjan puhtaaksi ja sehän oli kuin siivilä. Luulin olevani voitolla, mutta ei. :D Hienoa työtä! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.