Jump to content

Roadsterin ja replican rakentelusta kysymyksiä kinkkisiä...


Guest jkav2

Recommended Posts

Onkos kukaan onnistunut saamaan AKE;lta anottua lupia rakentaa normikuplastansa roadsteria ,tai lasikuitukoppaista replicaa ?Jos sellainen on joltain onnistunut haluaisin mieluusti tietää mitä perusteluita lupa-anomuksessa on käytetty ko. laitteen rakentamiseen ,ja onko ollut paljon muuta mutkaa matkassa ennen kuin lupa tuli ja kilvet heruivat?

Link to comment

Asianmukaiset selvitykset mukaan mitä rakenteita muutetaan, mitä otetaan pois (kori/korista) ja mitä laitetaan tilalle (kaaret, kori/osa koria). Uusiin sarjoihin saa usein valmistajalta materiaalia mitä voi pistää liitteeksi.

Laikka-avoihin ja lasikuitukorihärveleihin pätee aika samat pykälät lopulta mitä tulee kaariin ja alustan tukevuuteen. Alustan jäykkyys ei saa heikentyä alkuperäisestä ja kaarelle on olemassa normimitat mitä sen pitää täyttää. Avoon pitää siis vahvistaa alustarakennetta kun ei ole kattoa tukemassa + vaaditaan vielä tuulilasin vahvistettu kehys turvakaaren lisäksi. Sivutörmäyssuojat vaaditaan jos ovirakenne muuttuu alkuperäisestä, eli lasikuitukorilla vaaditaan aina. Mitä enemmän detaileja muutettavista rakenteellisista asioista sen parempi. Jos esim ohjauksen osia tulee muuttaa muutoksen yhteydessä, siitä olisi hyvä tehdä myös luvissa selvitys niin ei katsarikaan pääse aiheesta napisemaan sitten itse tarkastuksessa.

 

Jos selvitys on asiallinen niin ei pitäisi olla onkelmia aken lupien kanssa, eri asia sitten kannattaako uusia lupia enää hankkia kun tulee kanta-auton katsastusmaksut (2800mk vuonna 2001, nykyään varmaan yli 500e) ja AKEn lupahakemus myös joka maksaa jotain satoja. Helpompi ja halvempi ostaa projekti joka on jo joskus ko muutoksille katsastettu.

 

-K-

Link to comment
Guest Mika Raussi

Lupahakemus 250€ ja kanta-autokatsastus 470€ Nämä siis oli 2003. Yksitöinen ois tahtonu kanta-auton yksilöinnistä tonnin.

 

Hyvät suunnitelmat korvaa heikkoja perusteita. Ei oo nimittäin meikäläisen pick-upissakaan kummoset perusteet moisille muutoksille. Konetta ja ruiskua sit piti vähän kovemmin perustella.

Link to comment

^ Aivan, ei niitä AKElla kiinnosta jos selität että 200hp konepalikat pitää olla jotta kone kuulostaa kivalta. Tai tyyliin jossain 70-luvun autossa peruste että pitää olla tämmöset kilkuttimet että saa päästöt pienemmiksi. Enemmän tärkeää, että kun ko esimerkin muutos tehdään niin auto muutetaan rakenteeltaan vastaamaan lisääntynyttä tehoa -> alusta, jarrut, jne. Hakemuksen pitäisi siis olla "järkevä" ja siinä jätetään tyhjänpäiväset lässytykset väliin.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie oon päässy siihe nkäsitykseen, että valtion konttoreilla ois samat listahinnat. Miulla se nyt kuitenkin oli sen 470€ sisältäen rekisteröintikatsastuksen ja muistaakseni otteen ja kilvet kans. Uusintakatsastus piti maksaa erikseen.

Link to comment

Kiiitosta asian selventämisestä ,oli vähän kuten epäilinkin,tosin mietittyttä vielä sellainen että ptääkö hakemuksessa olla lujuuslaskelmia mukana vai mahtaako selvitys tehtävistä jäykistyksistä riittää ,kun olen kuullut väitteitä että joissain tapauksissa olisi vaadittu lujuuslaskelmia? Taitaa tosiaan olla ainoa tapa välttää pakko luvananomiselle roadsterinteossa hankkia valmisluvallinen kori ,vai onko kukaan onnistunut pelkällä muutoskatsastuksella?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tarvii olla laskelmat mukana mikäli se rakenne ei oo kopioitu jostain muualta jo hyväksytystä asiasta. Kohtuullisesti kuitenkin tietty. Mie todistin lujuuslaskelmilla, että helmapalkki oli avon helmaa jämäkempi, mutta lavan alusista rakenteista ja takaseinän listoista ei tarvinnu lujuuslaskelmia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

100x80x2.5 palkia oli tarkotus laittaa, mut ei sitä sit puolasta kehannu tilata, niin laitoin puol milliä paksummalla seinämällä. Ei toi paljoo oon painavampi metriltä kun ois avon helmakaan.

 

Niin ja on se sen suhteen aika jämäkkää, että kun toi nyt menee edestä taakse asti, niin tossa tuli pomppuauto, kun on niin saatanan kiertojäykkä. Toivottavasti jämäkämpi kallistuksen vakaaja vähän auttais. Jos ei auta, niin pitää varmaan sahata palkit poikki rungon pään kohalta tai sitten koittaa sietää pomput.

Link to comment

Juu ei ollu tarkoitus ilkeillä :) Mielenkiinnosta lueskelin sitä laskelmaa läpi ja toi osu silmään. Mulla pitäis olla jossain exceliin väsätty laskenta pohja, jolla pystyy kätevästi laskeen noita jäyhyysmomentteja, niin ei ole ihan yhtä työlästä kuin käsin. Jos joku tarvii, niin koitan etsiä sen jostain.

Link to comment

Ok. Kyllä se sitten varmasti riittää. Tietävästi Kabrion vahvistuspalkki on 58x49x1,5mm. Omaan tuli myös käytetyä puoli milliä paksumpaa koska sattui olla helposti saatavilla. (Entisen työpaikalla ylijäämä pellistä taivutetua..)

 

Enpä kyllä menis sanomaan että alkuperäinen painaa 12,5 kiloa...

 

-> Edit: Mainitsemieni mittojen mukaan palkin painoksi tulee n. 3kg ja kahden millin pellillä 4,1 kiloa...

Link to comment
Guest ritariässä

niin, cabrion palkki muutti malliaan 70-luvulla, tiesittekös sen?! tarvikkeet, jotka ovat ulkomuodoltaan kopioita vanhasta mallista eivät paina kuin puolet orkkiksen painosta. käsi pystyyn kuka on pidellyt NOSsia 70-luvun palkkia kädessään!

Link to comment
Guest ritariässä

ei oo noin paksuu, vaikka onkin vanhempaa palkkia paksumpaa peltiä, muodot ja pokkaukset on erillaiset. vanaha palkki on ns kantti kerta kantti muotinen, tää uudempi pyöristetympi malli ja palkin sisällä kulkee vahvistelevyjä.

Link to comment
Guest ritariässä

vanhemmat mulle vieraita, mut pitää kysästä täs lähialueella asuvalta harrastajalta olisko sillä mittadataa tai mahdollisesti pellit auki omasta avosta. se uudempi palkki tosiaan vahvempi, eikä ruostu niin helposti esim takakulmistaan.

Link to comment

Mulla menee Tiarassa 20x50x2 palkit akseleiden välissä jotka myötäilee pohjalevyn uraa ja on pulteilla kiinne, kori kiinnittyy samasta paikkaa. Turvakaarirakenne on kuitenkin ohjaamon ja tuulilasin yli joten se jäykistää reilusti lisää. Tollaset 100x80x3 palkit kyl vähän hirvittäis laittaa tohon omaan autoon ku nyttenkään auto ei väänny minnekkään vaikka miten nostaisi. Mutta pikkupit tietty erikseen.

 

-K-

Link to comment

Eli ellen nyt kamalan väärin tätä tajunnut ,niin kun jäykistää helmat esim. tuollaisilla "tarvike" avon vahvikehelmoilla ja ikkunanpielet kans- ja tietenkin kaari on normin mukainen olisi saumaa saada roadsteri luvallisesti tehtya.Vai? Niin ja pikku mainos väliin :) --olsi tommonen 1300;nen ajossa oleva ja hyväkuosinen ´71 kupla jäämässä ylimääräiseksi ,jos jollakin vaikka olis kiinnostusta vaihtaa luvalliseen roadster/kabrio koppaan ,vaikka ihan "raakaankin" ,eli vink,vink jos on tietoa että jollakin sellainen olis "jäänyt nurkkiin"....

Link to comment
Guest Forsbacka

Kyllä se roadsteri poikkeuslupaa tarvii, eli yhteyttä vaan AKE:n suuntaan.

Liikenneministeriön päätöksen mukaan voisivat muutoskatsastuksella hyväksyä, jos vastaa rakenteeltaan alkuperäistä avoa, mutta ilmeisesti eivät siihen konttorilla kuitenkaan suostu.

Link to comment
Guest Forsbacka

Juu, luvat pitäis olla ihan läpihuutojuttu, kun tekee asialliset piirustukset muutoksista. Lähinnä vissiin siks haluuvat poikkeusluvilla tehtävän, kun voi olla konttorilla vaikea pähkäillä vastaako se nyt sitä alkuperäistä vai ei. Helpompi tarkastaa vastaako se niitä poikkeusluvan piirustuksia.

Jossain netissä joskus näin piirustukset muutoksista. Olisko ollu pölhölässä?

Se liikenneministeriön päätös mahdollistaisi hyväksymisen ilman turvakaartakin, mikäli tuulilasinkehys on yhtä tukeva kuin alkuperäisessä avossa. Tästä huolimatta kaari kuulemma aina vaaditaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...