Jump to content

2 x tupla Dellorto pyörässä-sopivia suuttimia?


Recommended Posts

1835 cc (92 x 69mm) moottori istutettu pyörän runkoon, koko härvelin paino 400kg ilman kuljettajaa.

 

Moottorissa vastapainokampura,kevennetty vauhtipyörä, ja orkkis 1600cc nokka-akseli. Venttiilit 40mm ja 35,5 mm.

Käyrät ovat 32 milliset ja harrikan äänenvaimentimet molemmilla puolilla pyörää.

 

Vanhat Dellorto 40mm TUPLAKAASARIT NURKISSA. Ongelmat seuraavanlaiset-ei tyhjäkäyntiä ja  huonosti käy alhaisilla kierroksilla. Epäröi hetken kun antaa lisää kaasua. Käy sitten ihan ok kun vauhti on yli 70km/h nelos pykälällä.Mutta yskii usein ennen kun lähtee kiihtymään.

 

Kaasarit:

Venturit 32mm

Ilmasuutin 165 (main air corrector)

Seosputket 9164.2

Pääsuutin 135

Tyhjäkäyntisuutin 65

Kiihdytyspumpun suutin 50

Kohon suutin 250

 

Kaasarit ollu aikaisemmin moottorissa missä luultavasti ollut SCAT 35 nokka. Ei tietoo miten ovat siellä toiminut. Epäilys että näillä suuttimilla tavallaan tulvii bensalla suurimman osan ajasta kun prätkällä ei todellkaan revitä ja tuskin kierrokset yltää 5000k/min asti.

 

Mitkä suuttimet olisi sopivimmat?

Edited by Dnepr-pilot
Link to comment
Guest norppa

Hei

 

Olisi mielenkiintoista tietää millainen vaihdelaatikko on.

Kuvittelisin sivuvaunupyörälle ja tälle moottorille sopivaksi 4. välitys,

joka antaisi 100 km/t jollain 4000 r/min.

Mutta väärässäkin voin olla.

 

Jos näin olisi ehdottaisin:

1. puhdista kaasarit tosi huolellisesti

2. säädä bensapintojen korkeus ohjearvoonsa

3. emulsioputki lienee OK

4. kurkku pienemmäksi, jopa 28 mm, mutta ei yli 30.

5. pääsuutin 120 - 125 (130)

6. tyhjäkäynti aluksi 65, mutta 60 voi pienemmällä kurkulla toimia hyvin

7. lisäilma 165 ainakin aluksi OK

 

Pienemmällä kurkulla vaikutetaan epäröintiin ja kun se ongelma on

pois on helpompi jatkaa optimointia

 

norppa

(mitähän mieltä Heikola?)

Link to comment

Joo jäi pois että sivuvaunun kanssa 400kg.

Ei oo kierroslukumittari, mutta kakkosella vetää hana pohjassa jotain 80-90 km/h. kolmosta ja nelosta ei on tullut koitettua huippunopeuksia.

Laatikon loppuvälitys on 4,125 (1302S). Ketjuveto ja eturatas on 35 hampainen ja takaratas 34 hampainen. Takavanne on 17 tuumainen sen päälle auton rengas -ulkohalkaisija 700mm.

Yksin ajaessa 110km/h on mukava matkavauhti ja kaksi päällä ja kevyt vaunu perässä (noin 100kg) 100km/h. Ohitustilanteissa jos nopeutta haluaa lisää on parempaa ohittaa kolmonen päällä vaikkakin vääntöä löytyy nelosvaihteellakin. Huiput voi olla 160 päälle jos olen laskenut välityksen oikein.

Link to comment
Guest norppa

No niin, Lasse!

 

Ihan just näin - minulla näpishärö...26 ihan OK,

enempää ei juuri kannata tarjota.

Hyvä kun huomautit.

Ja tulppia kannattaa sitten lukea kun hienosäätää.

(tai lambdaa, jos on)

 

norppa

Link to comment

Kyllä pitäis noilla kurkuilla toimia, tyhjäkäyntisuuttimina pitäis riittää 50,vaikuttaa juuri alakierrosten toimivuuteen ja kiihdytyspumpun suuttiminakin vois riittää pienemmät, mutta tyhjäkäynti ensin kuntoon ja sitten aletaan hakemaan muita kohdalleen.

Edited by ajomies
Link to comment

Todennäköisin vaiva on liiallinen bensanpaine, dellorto ei tahdo kestää yli 0,15 bar painetta eli pitäisi löytää vanha pumppu joka ei tuota enempää tai pistää paineentasaaja väliin.Kyllä pitäis noilla kurkuilla toimia, tyhjäkäyntisuuttimina pitäis riittää 50,vaikuttaa juuri alakierrosten toimivuuteen ja kiihdytyspumpun suuttiminakin vois riittää pienemmät, mutta bensanpaine ensin kuntoon ja sitten aletaan hakemaan muita kohdalleen.

Link to comment

Suuttimia hankittu ja 28mm sisäkurkut. Kaasarit kasattu uusilla tiivisteillä.

Setuppi on nyt seuraava

Sisäkurkut 28mm

Ilmasuutin 165 (main air corrector)

Seosputket 9164.2

Pääsuutin 125

Tyhjäkäyntisuutin 60

Kiihdytyspumpun suutin 50

Kohon suutin 250

 

Bensapumppu on mallia: Polttoainepumppu, tasavirta, T-1/2, 8/65-7/75, OE-style (Aircooled.fi sivustolla)

Moottorissa kiinni 40 vuotta vanha pumppu. On koitettu kokonaan ilman pumppua mutta ei onnistunut, liian pieni? korkeusero tankin ja kaasareitten välillä. Toises pyöräs onnistui vakiomoottorilla hyvin ilman polttoainepumppua mutta siinä keskikaasari 31pict.

Edited by Dnepr-pilot
Link to comment

Kiitoksia vastauksista norppa,lasse ja ajomies.

 

Ensimmäiset testit. Tyhjäkäynti ok. Pääsi eroon yskimisestä ja paukkumisesta putkissa. Nyt onnistuu jopa nelosella 40-50km/h. Käynti on nyt hyvin tasasista 0-80km/h. Kiihtyy ihan ok mutta mielestäni hitaammin kuin ennen siihen 90km/h.

Sitten vielä hitaammin 90-110km/h. 110-120km/h vieläkin hitaammin. Maximinopeudeksi tuli 120km/h. Ohitukset moottoritiellä voi kyllä unohtaa samaten rekkojen ohitukset maantiellä tällä setupilla. Pelko että pitkällä kovalla ajolla käy liian laihalla.

Elikkä isommat pääsuuttimet peliin.

Link to comment
Guest norppa

Nyt olisi hyvä katsella millaisilta tulpat näyttävät täyskaasuajon jälkeen.

 

Itselleni sattui joku vuosi sitten tilanne, jossa kone toimi aivan upeasti kunnes

täyskaasulla yläkierroksilla puhti alkoi hiipua.

Syy oli liian PIENI pääsuuttimen ilmareikä. Suuremmalla ilmareiällä asia

korjaantui kun liian rikas seos meni kohdalleen.

 

Opetus: jos ongelmia on aivan yläkierroksilla voi ilmareiänkin muutoksella olla

merkitystä. Mutta toki pääsuutinta voi nyt kokeeksi suurentaa.

 

Lykkyä virittelyyn.

 

norppa

 

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...