Jump to content

latausvalo ei sammu - Kupla 1300 -74 vaihtovirtalaturi


Recommended Posts

Käynnistin viikonloppuna yli 10 vuotta seisseen kuplan (n 120  tkm ajettu). Autossa alkuperäinen Boschin vaihtovirtalaturi. Akuksi laitoin 2. auton akun jonka latasin elvytyslaturilla täyteen.

Laturin merkkivalo ei sammu, hiukan vain himmenee kierroksilla, mistähän lähtisi purkamaan tilannetta? 

Mittarilla akkujännite n. 12,5 volttia (käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja kun kone käynnissä ja kierroksia reilummin niin nousee 17 volttiin! olisiko säädin sökö? Takapenkin alla olevalle säätimella olevista johdoista mittasin kierroksilla n. 12,5 volttia  ja tyhjäkäynnillä vain 1-2 volttia...

Latausvalolle tuleva jännite virrat päällä kone sammuksissa vain 1,2 V.

Tarkistin koneen, mittariston ja akun maadoituksen, vastus olematon, eli maadoituksen pitäisi olla kunnossa.

Autosähköasiat on itselle ihan hepreaa, voisko näitten tietojen perusteella joku viisaampi kertoa mistä kannattaa lähteä asiaa korjaamaan? Valot ja vilkut on autosta irti, mutta ei vaikuttane asiaan.

Link to comment

Vaihdoin säätimen uuten Motonetin säätimeen ja kiristin laturin hihnan vauuden vuoksi yhdellä levyllä. Lataus nyt kierroksilla akulta 14.1 V ja matalillakin yli 12 V, eli säätö toimii nyt. Silti latausvalo palaa... Ei ymmärrä... Auttaako laturin hiilien vaihto mitenkään, ostin ne varalta. 

Link to comment

Vois olla vialliset hiilet (ja/tai liukurenkaat). Toivottavasti ei ole kenttädiodeissa vika.

Vaikuttas siltä että laturi ei pysty tuottamaan tai toimittamaan tarpeeksi virtaa kenttäkäämiin.

 

Tyhjäkäynnilläkin saisi olla 14+ volttia täydessä akussa jos ei ole muuta kuormaa.

Link to comment

On varmasti latausvalo, öljynpaineen valo toimii niinkuin pitääkin. Lisäksi valo palaa tyhjäkäynnillä kirkkaammin ja himmenee hieman kierroksilla

Pitääpä vielä vaihtaa nuo hiilet, ne ilmeisesti on vaihtovirtamallissa sen laturin päällä kolmella ruuvilla kiinni olevan kannen alla (Vaihtovirtalaturista ei oikein löytynyt räjäytyskuvia mistään)

Link to comment

Mulla olk yksi paketti (irto regulla) jossa merkkivalo ei sammunut kokonaan ikuna. Tekniikan vaihto tasavirtasen tilalle.

 

Jännnitteet oli ok ja valo kirkastu kuormituksen mukaan. Jännitteet koko ajan kuitenkin ok. Mystistä........

 

En tiedä miksi, mutta diodin laitto regun ja varoitusvalon väliin poisti ongelman.

Eli poltti valoa vain kun jännite tippu ales. Eikä kuormituksen mukaan.

 

Kokeile lisätä kuormaa ja alkaako valo palaa kikkaammin. Samalla jännitettä mitaten.

Jos jännite ok, niin tuosta mätänetin regusta puuttuu em diodi......

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...