Vanskaj Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Käynnistin viikonloppuna yli 10 vuotta seisseen kuplan (n 120 tkm ajettu). Autossa alkuperäinen Boschin vaihtovirtalaturi. Akuksi laitoin 2. auton akun jonka latasin elvytyslaturilla täyteen. Laturin merkkivalo ei sammu, hiukan vain himmenee kierroksilla, mistähän lähtisi purkamaan tilannetta? Mittarilla akkujännite n. 12,5 volttia (käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja kun kone käynnissä ja kierroksia reilummin niin nousee 17 volttiin! olisiko säädin sökö? Takapenkin alla olevalle säätimella olevista johdoista mittasin kierroksilla n. 12,5 volttia ja tyhjäkäynnillä vain 1-2 volttia... Latausvalolle tuleva jännite virrat päällä kone sammuksissa vain 1,2 V. Tarkistin koneen, mittariston ja akun maadoituksen, vastus olematon, eli maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Autosähköasiat on itselle ihan hepreaa, voisko näitten tietojen perusteella joku viisaampi kertoa mistä kannattaa lähteä asiaa korjaamaan? Valot ja vilkut on autosta irti, mutta ei vaikuttane asiaan. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Lataus säätimen tulisi antaa kierroksilla akulle 14,4. Voithan avata lataus säätimen ja puhdistaa kärjet. Tuntuisi että laturi kunnossa mikäli pukkaa noinkin paljon ulos. Quote Link to comment
Vanskaj Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Vaihdoin säätimen uuten Motonetin säätimeen ja kiristin laturin hihnan vauuden vuoksi yhdellä levyllä. Lataus nyt kierroksilla akulta 14.1 V ja matalillakin yli 12 V, eli säätö toimii nyt. Silti latausvalo palaa... Ei ymmärrä... Auttaako laturin hiilien vaihto mitenkään, ostin ne varalta. Quote Link to comment
multanen Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Vois olla vialliset hiilet (ja/tai liukurenkaat). Toivottavasti ei ole kenttädiodeissa vika. Vaikuttas siltä että laturi ei pysty tuottamaan tai toimittamaan tarpeeksi virtaa kenttäkäämiin. Tyhjäkäynnilläkin saisi olla 14+ volttia täydessä akussa jos ei ole muuta kuormaa. Quote Link to comment
Jorrma Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Ja on latausvalo, ei öljynpaineen? Quote Link to comment
Vanskaj Posted August 13, 2014 Author Share Posted August 13, 2014 On varmasti latausvalo, öljynpaineen valo toimii niinkuin pitääkin. Lisäksi valo palaa tyhjäkäynnillä kirkkaammin ja himmenee hieman kierroksilla Pitääpä vielä vaihtaa nuo hiilet, ne ilmeisesti on vaihtovirtamallissa sen laturin päällä kolmella ruuvilla kiinni olevan kannen alla (Vaihtovirtalaturista ei oikein löytynyt räjäytyskuvia mistään) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Mulla olk yksi paketti (irto regulla) jossa merkkivalo ei sammunut kokonaan ikuna. Tekniikan vaihto tasavirtasen tilalle. Jännnitteet oli ok ja valo kirkastu kuormituksen mukaan. Jännitteet koko ajan kuitenkin ok. Mystistä........ En tiedä miksi, mutta diodin laitto regun ja varoitusvalon väliin poisti ongelman. Eli poltti valoa vain kun jännite tippu ales. Eikä kuormituksen mukaan. Kokeile lisätä kuormaa ja alkaako valo palaa kikkaammin. Samalla jännitettä mitaten. Jos jännite ok, niin tuosta mätänetin regusta puuttuu em diodi...... Quote Link to comment
Vanskaj Posted August 18, 2014 Author Share Posted August 18, 2014 Kiitos kuormitus ja diodi vinkistä. Hiilet oli OK, eli en viittinyt alkaa vaihtamaan niitä. PItää katella tilannetta kun saan auton kasaan, virrankuluttajat päälle ja ajoon. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Diodin oikeaa suuntaa en muista. Kokeile kumpi oikea suunta. Jos menee väärin, kasvaa vaan taas valon kirkkaus kuormituksen kasvaessa. Eli mitää ei meme rikki väärällä kytkennällä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.