Jump to content

Käsijarrupohdintaa..


Recommended Posts

Siinä kahvassako ei ole enempi liikevaraa kuin sentin liikeelle??? Entä jos laittais vaijerin lähemmäs kahvan päätä enempi liikevaraa mutta jos on lyhyt kava nii ei onnaa sitte...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin siis mie tarkotin semmosta rissaa jonka kautta menevän vaijerin toinen pää on kahvassa ja toinen kiinteesti rungossa. Ja rissa on sitten kiinni palikassa, josta lähtee vaijerit taakke.

Link to comment

Tui sun vipusysteemi on turhan monimutkainen... Heität tosta luonnoksesta pois ton lyhyemmän vivun ja pistät tohon 15 cm vipuun kiinnityksen takavaijerille 5 cm kohdalle. Sitten sulla on vivusto joka kahvasta vetdettäessä 9 cm vetää takavaijereita 3 cm ja kolminkertaistaa voiman.

Link to comment

Sillä, että onko sulla oma 4 cm tappi, vai pidemmässä tapissa reikä 4 cm kohdalla ei ole liikerataan vaikutusta, se on molemmissa sama :)

 

Ja jos haluut voimaa lisätä, pitää tehdä vipu/rissa/tms systeemi, joka lyhentää liikerataa, että voima kasvaa. Näin se fysiikka on ihmeellistä ;)

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Hiacen kässärissä vedetään periaatteessa suoraan vaijerin päästä, eli sitä tukipistehommaa ei voi toteuttaa.

 

Olen Raussin kanssa samoilla linjoilla, laita rissa..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Rissa on parempi, koska rissa on lineaarinen. Pitäs itellekin rakentaa kaasuvaijeriin parempi rissa, kun viimeeks oli vähän hötke, eikä jaksanu panostaa. Sillä sai just sopivasti tuplattua liikkeen.

Link to comment

No mutta pitäähän se rissa johonkin vipuun kiinnittää, ei se perskules siellä välissä yksinään pysy kun vaijerit on löysällä, samanlaisen vipusysteemin sekin tarvii, eikä se sit enää ole lineaarinen.. Eikä sillä ole mitään merkitystä jos metrin mittaista vaijeria kiskottaessa pää siirtyy sentin sivuun..

 

Tuosta kuvasta näkyy toteutus Hiluxissa, Hiacessa on vastaava. Jos jotakuta sattuu kiinnostaan, niin voin huomenna ryömiä auton alle ja mitata vipusuhteet?

 

edit: nyt siinä on se kuvakin mukana :D

post-948-13888358053946_thumb.jpg

Link to comment

Puin sittenkin samantien pilkkihaalarit päälle ja kävin kieriskelees hangessa Hiluxin alla, huomenna se olis kuitenki unohtunu :D

 

Kuiteskin, tossa kuvassa on mitat vivusta, toivottavasti saat tolkun. Vipu on tehty kulmamalliseksi niin sillä saadaan progressiivisuutta siihen. Eli alussa vipusuhde on pienempi ja se kiristää vaijeria nopeammin.

 

Jarrurummussa oleva vipu on 120 mm pitkä, mutta sillähän ei ole merkitystä, oleellisinta ilmeisesti se, että vipu liikkuu päästään noin 10 mm ja sitten ottaa kengät kiinni, eli uskoisin kokonais liikematkan jarrurummussa olevan vivun päässä olevan n. 20 - 25 mm.

post-948-13888358054313_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...