seppo mäntykivi Posted December 10, 2005 Posted December 10, 2005 Siirsin käsijarrukahvan kojelaudan alle. Kahva on mallia Hiace joka nyt on suoraan kytkettynä taakse meneviin vaijereihin (ylempi piirros). Nyt ei takavaijerit liiku kuin sentin, ja ajattelin jos tekisi tuollaisen vipuhässäkän (alempi piirros), niin paljonko tulee voimaa lisää? ja toimiiko ylipäätään? kyseleepi seppo Quote
Guest samppa Posted December 10, 2005 Posted December 10, 2005 Siinä kahvassako ei ole enempi liikevaraa kuin sentin liikeelle??? Entä jos laittais vaijerin lähemmäs kahvan päätä enempi liikevaraa mutta jos on lyhyt kava nii ei onnaa sitte... Quote
seppo mäntykivi Posted December 10, 2005 Author Posted December 10, 2005 liikevaraa on vaikka kuinka, voima loppuu.... Kaksin käsin kun vetää kahvasta niin liikkuu ehkä 2-3 cm, mutta jarrut ei lukkiinnu. Quote
Guest Mika Raussi Posted December 10, 2005 Posted December 10, 2005 Oisko rissapyörä mitään? Kahvassa vaaditaan tietty liikettä enemmin, mutta voimakin sitten tuplaantuu. Quote
seppo mäntykivi Posted December 10, 2005 Author Posted December 10, 2005 Minkäslaista pyörää mika tarkoitat? Kahvaputken alapäässä on pieni "pyörä" Quote
-AP- Posted December 10, 2005 Posted December 10, 2005 Haissinkin kahvaa saa usein kiskoa melko lujaa tarvittavan jarruvoiman saamiseksi, vaikka vipuvarsi auton alla on melko pitkä. Ota mallia / osa sellaisesta? Quote
Guest Mika Raussi Posted December 10, 2005 Posted December 10, 2005 Niin siis mie tarkotin semmosta rissaa jonka kautta menevän vaijerin toinen pää on kahvassa ja toinen kiinteesti rungossa. Ja rissa on sitten kiinni palikassa, josta lähtee vaijerit taakke. Quote
seppo mäntykivi Posted December 10, 2005 Author Posted December 10, 2005 täytyy testata tuota rissahommaa. Quote
metake Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Tui sun vipusysteemi on turhan monimutkainen... Heität tosta luonnoksesta pois ton lyhyemmän vivun ja pistät tohon 15 cm vipuun kiinnityksen takavaijerille 5 cm kohdalle. Sitten sulla on vivusto joka kahvasta vetdettäessä 9 cm vetää takavaijereita 3 cm ja kolminkertaistaa voiman. Quote
seppo mäntykivi Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 jos tuota vipuhässäkkää alan toteuttamaan niin taakse meneville vaijereille pitää olla "oma" tappi joka vaijereita vetää. Muuten liikerata jää tosi lyhyeksi. Mikan systeemillä taas saa vedon lähes suoraan, jolloin liikerataa tulee niin paljon kuin vaijerilla riittää varaa. Quote
metake Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Sillä, että onko sulla oma 4 cm tappi, vai pidemmässä tapissa reikä 4 cm kohdalla ei ole liikerataan vaikutusta, se on molemmissa sama :) Ja jos haluut voimaa lisätä, pitää tehdä vipu/rissa/tms systeemi, joka lyhentää liikerataa, että voima kasvaa. Näin se fysiikka on ihmeellistä ;) Quote
Per Jernström Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Miten se vaijeri on kiinni siinä kahvassa? Helpoin tapa linee siirtää kiinnityskohta lähemmäs kahvan tukipistettä. Tai jos se vaijeri menee jonkun "radan" päällä niin siirtää tukipistettä siten että vipuvarsi lyhenee. Quote
Guest Hannu Mattila Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Hiacen kässärissä vedetään periaatteessa suoraan vaijerin päästä, eli sitä tukipistehommaa ei voi toteuttaa. Olen Raussin kanssa samoilla linjoilla, laita rissa.. Quote
metake Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Tyhmä kysymys: mihin sitä rissaa tarvitaan kun toi vipusysteemi ajaa saman asian? - älä tee siitä liian monimutkaista - Quote
seppo mäntykivi Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 kun tuonne tunneliin ei mahdu kunnolla vipuhässäkkää, vaihteensiirtotanko on tiellä. rissan saisi taas "lappeelleen" siirtoakselin päälle. tuo siirtoakseli on normaalia ylempänä tuon pallon laatikon vuoksi. Huomenna rissakauppaan. Quote
Guest Mika Raussi Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Rissa on parempi, koska rissa on lineaarinen. Pitäs itellekin rakentaa kaasuvaijeriin parempi rissa, kun viimeeks oli vähän hötke, eikä jaksanu panostaa. Sillä sai just sopivasti tuplattua liikkeen. Quote
metake Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 No mutta pitäähän se rissa johonkin vipuun kiinnittää, ei se perskules siellä välissä yksinään pysy kun vaijerit on löysällä, samanlaisen vipusysteemin sekin tarvii, eikä se sit enää ole lineaarinen.. Eikä sillä ole mitään merkitystä jos metrin mittaista vaijeria kiskottaessa pää siirtyy sentin sivuun.. Tuosta kuvasta näkyy toteutus Hiluxissa, Hiacessa on vastaava. Jos jotakuta sattuu kiinnostaan, niin voin huomenna ryömiä auton alle ja mitata vipusuhteet? edit: nyt siinä on se kuvakin mukana :D Quote
seppo mäntykivi Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 Jos jotakuta sattuu kiinnostaan, niin voin huomenna ryömiä auton alle ja mitata vipusuhteet? kiinnostaa kyllä. Quote
metake Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Puin sittenkin samantien pilkkihaalarit päälle ja kävin kieriskelees hangessa Hiluxin alla, huomenna se olis kuitenki unohtunu :D Kuiteskin, tossa kuvassa on mitat vivusta, toivottavasti saat tolkun. Vipu on tehty kulmamalliseksi niin sillä saadaan progressiivisuutta siihen. Eli alussa vipusuhde on pienempi ja se kiristää vaijeria nopeammin. Jarrurummussa oleva vipu on 120 mm pitkä, mutta sillähän ei ole merkitystä, oleellisinta ilmeisesti se, että vipu liikkuu päästään noin 10 mm ja sitten ottaa kengät kiinni, eli uskoisin kokonais liikematkan jarrurummussa olevan vivun päässä olevan n. 20 - 25 mm. Quote
seppo mäntykivi Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 nyt on testattu molemmat systeemit, ja rissalla toimii paremmin. Ei vielä tarpeeksi hyvin mutta oikealla tiellä ollaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.