Jump to content

Käsijarrupohdintaa..


Recommended Posts

Posted

Siirsin käsijarrukahvan kojelaudan alle. Kahva on mallia Hiace joka nyt on suoraan kytkettynä taakse meneviin vaijereihin (ylempi piirros).

 

jarru.jpg

 

Nyt ei takavaijerit liiku kuin sentin, ja ajattelin jos tekisi tuollaisen vipuhässäkän (alempi piirros), niin paljonko tulee voimaa lisää? ja toimiiko ylipäätään?

 

kyseleepi seppo

Posted

Siinä kahvassako ei ole enempi liikevaraa kuin sentin liikeelle??? Entä jos laittais vaijerin lähemmäs kahvan päätä enempi liikevaraa mutta jos on lyhyt kava nii ei onnaa sitte...

Guest Mika Raussi
Posted

Oisko rissapyörä mitään? Kahvassa vaaditaan tietty liikettä enemmin, mutta voimakin sitten tuplaantuu.

Posted

Haissinkin kahvaa saa usein kiskoa melko lujaa tarvittavan jarruvoiman saamiseksi, vaikka vipuvarsi auton alla on melko pitkä. Ota mallia / osa sellaisesta?

Guest Mika Raussi
Posted

Niin siis mie tarkotin semmosta rissaa jonka kautta menevän vaijerin toinen pää on kahvassa ja toinen kiinteesti rungossa. Ja rissa on sitten kiinni palikassa, josta lähtee vaijerit taakke.

Posted

Tui sun vipusysteemi on turhan monimutkainen... Heität tosta luonnoksesta pois ton lyhyemmän vivun ja pistät tohon 15 cm vipuun kiinnityksen takavaijerille 5 cm kohdalle. Sitten sulla on vivusto joka kahvasta vetdettäessä 9 cm vetää takavaijereita 3 cm ja kolminkertaistaa voiman.

Posted

jos tuota vipuhässäkkää alan toteuttamaan niin taakse meneville vaijereille pitää olla "oma" tappi joka vaijereita vetää. Muuten liikerata jää tosi lyhyeksi.

 

Mikan systeemillä taas saa vedon lähes suoraan, jolloin liikerataa tulee niin paljon kuin vaijerilla riittää varaa.

Posted

Sillä, että onko sulla oma 4 cm tappi, vai pidemmässä tapissa reikä 4 cm kohdalla ei ole liikerataan vaikutusta, se on molemmissa sama :)

 

Ja jos haluut voimaa lisätä, pitää tehdä vipu/rissa/tms systeemi, joka lyhentää liikerataa, että voima kasvaa. Näin se fysiikka on ihmeellistä ;)

Posted

Miten se vaijeri on kiinni siinä kahvassa? Helpoin tapa linee siirtää kiinnityskohta lähemmäs kahvan tukipistettä. Tai jos se vaijeri menee jonkun "radan" päällä niin siirtää tukipistettä siten että vipuvarsi lyhenee.

Guest Hannu Mattila
Posted

Hiacen kässärissä vedetään periaatteessa suoraan vaijerin päästä, eli sitä tukipistehommaa ei voi toteuttaa.

 

Olen Raussin kanssa samoilla linjoilla, laita rissa..

Posted

Tyhmä kysymys: mihin sitä rissaa tarvitaan kun toi vipusysteemi ajaa saman asian?

 

- älä tee siitä liian monimutkaista -

Posted

kun tuonne tunneliin ei mahdu kunnolla vipuhässäkkää, vaihteensiirtotanko on tiellä. rissan saisi taas "lappeelleen" siirtoakselin päälle.

 

tuo siirtoakseli on normaalia ylempänä tuon pallon laatikon vuoksi.

 

Huomenna rissakauppaan.

Guest Mika Raussi
Posted

Rissa on parempi, koska rissa on lineaarinen. Pitäs itellekin rakentaa kaasuvaijeriin parempi rissa, kun viimeeks oli vähän hötke, eikä jaksanu panostaa. Sillä sai just sopivasti tuplattua liikkeen.

Posted

No mutta pitäähän se rissa johonkin vipuun kiinnittää, ei se perskules siellä välissä yksinään pysy kun vaijerit on löysällä, samanlaisen vipusysteemin sekin tarvii, eikä se sit enää ole lineaarinen.. Eikä sillä ole mitään merkitystä jos metrin mittaista vaijeria kiskottaessa pää siirtyy sentin sivuun..

 

Tuosta kuvasta näkyy toteutus Hiluxissa, Hiacessa on vastaava. Jos jotakuta sattuu kiinnostaan, niin voin huomenna ryömiä auton alle ja mitata vipusuhteet?

 

edit: nyt siinä on se kuvakin mukana :D

post-948-13888358053946_thumb.jpg

Posted

Puin sittenkin samantien pilkkihaalarit päälle ja kävin kieriskelees hangessa Hiluxin alla, huomenna se olis kuitenki unohtunu :D

 

Kuiteskin, tossa kuvassa on mitat vivusta, toivottavasti saat tolkun. Vipu on tehty kulmamalliseksi niin sillä saadaan progressiivisuutta siihen. Eli alussa vipusuhde on pienempi ja se kiristää vaijeria nopeammin.

 

Jarrurummussa oleva vipu on 120 mm pitkä, mutta sillähän ei ole merkitystä, oleellisinta ilmeisesti se, että vipu liikkuu päästään noin 10 mm ja sitten ottaa kengät kiinni, eli uskoisin kokonais liikematkan jarrurummussa olevan vivun päässä olevan n. 20 - 25 mm.

post-948-13888358054313_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...