Jump to content

varhaispallon pitkätvalot


Guest jukka81

Recommended Posts

Guest jukka81
Posted

kuinkas noitten varhaispallon pitkienvalojen kans ku ne pitääs saada toimimaan. onko sielä jossakin rele vai jotain? vilkkuviiksestä ku koittaa laittaa pitkiä päälle niin ei muuta ku naksuu äänekkäästi sulakerasian ympäristös mutten oo ainakaan vielä löytäny relettä.  Olisko viisaimmilla jotain hyvää neuvoa?

Posted (edited)

Ota pahvi pois edestä niin muistaakseni releet oli varhaispallossa siellä sulakerasian edessä.

Edited by Tanhis
Posted

Ei ole viisaampaa neuvoa mutta ainakin omassani rele oli (muistaakseni) sulakerasiassa kiinni ja sulakerasia hankalassa paikassa kojetaulun alla.

 

En tajua autosähköstä juuri mitään mutta eikös se rele ja valovipu tuntuisi toimivan jos naksunta kuuluu pitkille vaihtaessa? Mittaa lähteekö sähköä lampuille asti. Ja tarkista sulakkeet sekä putsaa kontaktit taulusta.

 

Relekin oli kai helppo mitata 12V jännitteellä mutta viisammat varmaan jatkaa tästä :)

Guest Rauno Koskinen
Posted

Moi!

 

Valonvaihtorele on sulakerasian pohjassa kiinni, niin kuin taitaa olla muissakin ajan laitteissa. Itse sulakerasia on hankalassa paikassa keulalta tulevan raitisilmaputken/-kanavan takana kojelaudan alla kuskista hieman vasemmalla.

Releeseen on todennäköisesti päässyt vettä jossain vaiheessa ja se on enemmän tai vähemmän ruosteessa ja ei siksi jaksa

liikkua kunnolla tai ollenkaan. Kun oma auto oli aikoinaan aktiivi käytössä, niin kerran rele alkoi takeltelemaan...vaihtoi pitkät, mutta ei jaksanut vaihtaa takas, naksui vain jne. Avasin releen ja siellä lillui vettä kolmasosa! Ihmettelen vieläkin, että se toimi yleensä ollenkaan tuossa kunnossa.

Sulakerasia on juuri sopivasti tuulilasin alareunan alla ja mahdollinen vuotovesi valuu juuri rasian päälle. Em. syystä ja hankalasta sijainnista johtuen sulakerasian paikkahan sitten muuttui myöhemmissä malleissa parempaan paikkaan.

Melkein aina kun olen ottanut sulakerasian irti kolostaan, niin saa pelätä, että johdot irtoaa tai, että jokin ``kuumista`` liittimistä räpsähtää koriin.

 

Eli ota rele irti ja tutki se ekana, vika varmaan siinä

 

 

T.Rade

Guest Rauno Koskinen
Posted

Pieni lisäys...potkupahvin irroittaminen ei oikeastaan auta, koska sulakerasia on tuon kanavan takana kohtuu ylhäällä. Rasia irtoaa nostamalla ja kääntämällä se ilmakanavan yli/päälle.

Guest jukka81
Posted

Jos nyt käy silleen että toi rele on syyllinen tähän hommaan ja on vaikka vaihtokunnossa niin löytyykö uutta samanlaista tai jotain vastaavaa tarviketta? Oireet viittaa hyvin tohon että olis vettä päässy sinne ja menny jumihi.

Posted

Tossa tutkiskellu noitten pitkien toimintoja mut ei vielä selkoa ku toi sähköoppikin on vähän kehno. Releet oli kädes ja kummatkin auki ja siinä missä on metalliset kuoret oli sisusta meleko ruosteinen. Putsasin ym koitin tehdä. Relw naksuu kuin ennenkin mut valot katees. Vedin sulakerasian pois tilastaan että pääsee hyvin käsiksi ja sieltä löyty tollanen johto irtonaisena. Keltamusta väriltäämn ja niitä on kaksi samas liittimes. Lähtee johonkin lättiasta läpitte. Mihin tollanen vois kuulua? Sitten oli yks sinivalkoinen johto irti joka näytti menevän mittaristoon pitkien valojen lampun kohtaan. Mihin nää vois kytkee sulakerasiaan? Mistä sais sähkökaaviota tollaseen varhaispallikseen?

post-829-0-55801800-1410359704_thumb.jpg

Posted

Pitkät valot sain toimimaan ku otin uudestaan releen käteen ja herkistelin releen mekanismim uudestaan kunnolla

Posted

Musta johto keltaisella raidalla,äänitorvelle ja jarruvalokytkimille menevä johto,sulakerasian pää lähtee kolmossulakkeelta,sulakkeen toisesta päästä lähtee musta johto puolalle.

Sinivalkoinen,pitkien merkkivalon johto,seiskasulakkeelta,samalta puolelta josta lähtee valkoinen vasemmalle kaukovalolle.

 

Releiden koteloihin kannattaa porata pieni vedenpoistoreikä alimpaan kohtaan.

Posted

Eimerkiksi se musta/keltainen johto onkin USA kaaniossa musta.

 

Mulla on kyllä kaavioita,värillisiä ja pääosin suomenkielisiä,osa täysin alkuperäisiä,osa värikopioita,en ole viitsinyt niitä enään markkinoida,porukka katsoo mielummin Sambalta melkein oikeata kaaviota.

Posted

Niin no niinhän ne oikeat suomalaiset kaaviot saadaan jakoon että jemmataan ne itsellään kun ei haluta katsoa muutakuin vääriä kaavioita.

 

BTW samban kaaviossa töötille menevä johto on musta keltainen.

 

Jos sinulla on suuri kasa suomalaisia luettavissa olevia kaavioita niin ne kannattaisi scannata ja laittaa jakoon. Voin hoitaa homman jos pystyt paperiversiot minulle toimittamaan.

Posted

Onkos noi sulakkeet erikseen merkitty mikä on ykkönen jne? Lähteekö ykkös sulake vasemmasta vai oikiasta reunasta?

Posted

Ei ole sulakkeita erikseen merkitty,siksi kerroinkin mitä muita johtoja noilla sulakkeilla on,vasemmasta reunasta lähtee ykkönen,mutta kummalta puolelta katsottuna,en muista kun itse aina varmistan noista muista johdoista.

 

Euroopanmallin kaaviossa se johto on mustakeltainen sulakkeelta lähtien.

Ei niitä kaavioita varsinaisesti jemmattu ole,on ollut tarjolla moneen kertaan Porvoossa,Olarissa ja muillakin rompetoreilla ja tarjottu myös täällä,kiinnostus vaan on ollut lähes nolla,mutta harkitaan tuota scannausta.

Posted

Johdo löysi paikat noitten ohjeitten mukaan. Jarruvalotkin toimaa nyt. Haperoja noi vanhat liittimet ku yritti puristaa vähä tiukemmalle että pysyy paikoillaan niin napsahti poikki. Ei muutaku uutta liitintä kehiin. Nyt vois koittaa vielä katsastaa tällee syksyy :)

  • 1 year later...
Guest Pritsa
Posted

Oma oli ruostunut rikki, vaikka vielä naksuu, nii ei vedä. Onko kenelläkään tietoa, mistä saisin uuden releen? Vanhassa numero 411 941 583. 

Guest Pritsa
Posted

Vai voiko tuon modata jollain toisella releellä tai kahdella? Näitä ei ole tehty 1996 jälkeen, eikä mistään tunnu löytyvän. 

Guest Pritsa
Posted

Melkeen, muttei ihan, tuolla ostopuolella kommentoin. Omassa on navat kolme plus kaksi, eli tuo ei sinällään sovi. Vaan voisiko tuosta modata? Liittimet ja johtoa väliin? 

Posted

Juu toi taitaa sopia suoraan 71-eteenpäin pallikseen. Mutta johdot modaamalla myös vanhempaan.

Guest Pritsa
Posted

Saisko vielä tällanen mekaanisesti orientoitunut kivenpyörittäjä neuvoja, mikä mihinkin tulee? 

Posted

Okei aloitetaan siittä että mikä on nyt autosi vuosimalli runkonumeron mukaan ja millaisen releen nyt ostit.

Posted

Ja kenties jos sulla ei mitään käsitystä sähköjen modaamisesta ole niin osta Virtasen sulle osto-osastolla tarjoama rele niin ei tarvitse johdotuksia muokata.

Guest Pritsa
Posted

69 varhaispallis. Toki jotain ymmärrän ja jotain numeroitakin näkyy olevan releen pohjassa. Tilasin jo Paruzzilta, mutta katsotaan. 

Guest Pritsa
Posted

Ostan Virtaselta, kun on oikea. Tai ainakin mun autoon sopiva.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...