Jump to content

varhaispallon pitkätvalot


Guest jukka81

Recommended Posts

Guest jukka81

kuinkas noitten varhaispallon pitkienvalojen kans ku ne pitääs saada toimimaan. onko sielä jossakin rele vai jotain? vilkkuviiksestä ku koittaa laittaa pitkiä päälle niin ei muuta ku naksuu äänekkäästi sulakerasian ympäristös mutten oo ainakaan vielä löytäny relettä.  Olisko viisaimmilla jotain hyvää neuvoa?

Link to comment

Ei ole viisaampaa neuvoa mutta ainakin omassani rele oli (muistaakseni) sulakerasiassa kiinni ja sulakerasia hankalassa paikassa kojetaulun alla.

 

En tajua autosähköstä juuri mitään mutta eikös se rele ja valovipu tuntuisi toimivan jos naksunta kuuluu pitkille vaihtaessa? Mittaa lähteekö sähköä lampuille asti. Ja tarkista sulakkeet sekä putsaa kontaktit taulusta.

 

Relekin oli kai helppo mitata 12V jännitteellä mutta viisammat varmaan jatkaa tästä :)

Link to comment
Guest Rauno Koskinen

Moi!

 

Valonvaihtorele on sulakerasian pohjassa kiinni, niin kuin taitaa olla muissakin ajan laitteissa. Itse sulakerasia on hankalassa paikassa keulalta tulevan raitisilmaputken/-kanavan takana kojelaudan alla kuskista hieman vasemmalla.

Releeseen on todennäköisesti päässyt vettä jossain vaiheessa ja se on enemmän tai vähemmän ruosteessa ja ei siksi jaksa

liikkua kunnolla tai ollenkaan. Kun oma auto oli aikoinaan aktiivi käytössä, niin kerran rele alkoi takeltelemaan...vaihtoi pitkät, mutta ei jaksanut vaihtaa takas, naksui vain jne. Avasin releen ja siellä lillui vettä kolmasosa! Ihmettelen vieläkin, että se toimi yleensä ollenkaan tuossa kunnossa.

Sulakerasia on juuri sopivasti tuulilasin alareunan alla ja mahdollinen vuotovesi valuu juuri rasian päälle. Em. syystä ja hankalasta sijainnista johtuen sulakerasian paikkahan sitten muuttui myöhemmissä malleissa parempaan paikkaan.

Melkein aina kun olen ottanut sulakerasian irti kolostaan, niin saa pelätä, että johdot irtoaa tai, että jokin ``kuumista`` liittimistä räpsähtää koriin.

 

Eli ota rele irti ja tutki se ekana, vika varmaan siinä

 

 

T.Rade

Link to comment
Guest Rauno Koskinen

Pieni lisäys...potkupahvin irroittaminen ei oikeastaan auta, koska sulakerasia on tuon kanavan takana kohtuu ylhäällä. Rasia irtoaa nostamalla ja kääntämällä se ilmakanavan yli/päälle.

Link to comment
Guest jukka81

Jos nyt käy silleen että toi rele on syyllinen tähän hommaan ja on vaikka vaihtokunnossa niin löytyykö uutta samanlaista tai jotain vastaavaa tarviketta? Oireet viittaa hyvin tohon että olis vettä päässy sinne ja menny jumihi.

Link to comment

Tossa tutkiskellu noitten pitkien toimintoja mut ei vielä selkoa ku toi sähköoppikin on vähän kehno. Releet oli kädes ja kummatkin auki ja siinä missä on metalliset kuoret oli sisusta meleko ruosteinen. Putsasin ym koitin tehdä. Relw naksuu kuin ennenkin mut valot katees. Vedin sulakerasian pois tilastaan että pääsee hyvin käsiksi ja sieltä löyty tollanen johto irtonaisena. Keltamusta väriltäämn ja niitä on kaksi samas liittimes. Lähtee johonkin lättiasta läpitte. Mihin tollanen vois kuulua? Sitten oli yks sinivalkoinen johto irti joka näytti menevän mittaristoon pitkien valojen lampun kohtaan. Mihin nää vois kytkee sulakerasiaan? Mistä sais sähkökaaviota tollaseen varhaispallikseen?

post-829-0-55801800-1410359704_thumb.jpg

Link to comment

Musta johto keltaisella raidalla,äänitorvelle ja jarruvalokytkimille menevä johto,sulakerasian pää lähtee kolmossulakkeelta,sulakkeen toisesta päästä lähtee musta johto puolalle.

Sinivalkoinen,pitkien merkkivalon johto,seiskasulakkeelta,samalta puolelta josta lähtee valkoinen vasemmalle kaukovalolle.

 

Releiden koteloihin kannattaa porata pieni vedenpoistoreikä alimpaan kohtaan.

Link to comment

Niin no niinhän ne oikeat suomalaiset kaaviot saadaan jakoon että jemmataan ne itsellään kun ei haluta katsoa muutakuin vääriä kaavioita.

 

BTW samban kaaviossa töötille menevä johto on musta keltainen.

 

Jos sinulla on suuri kasa suomalaisia luettavissa olevia kaavioita niin ne kannattaisi scannata ja laittaa jakoon. Voin hoitaa homman jos pystyt paperiversiot minulle toimittamaan.

Link to comment

Ei ole sulakkeita erikseen merkitty,siksi kerroinkin mitä muita johtoja noilla sulakkeilla on,vasemmasta reunasta lähtee ykkönen,mutta kummalta puolelta katsottuna,en muista kun itse aina varmistan noista muista johdoista.

 

Euroopanmallin kaaviossa se johto on mustakeltainen sulakkeelta lähtien.

Ei niitä kaavioita varsinaisesti jemmattu ole,on ollut tarjolla moneen kertaan Porvoossa,Olarissa ja muillakin rompetoreilla ja tarjottu myös täällä,kiinnostus vaan on ollut lähes nolla,mutta harkitaan tuota scannausta.

Link to comment

Johdo löysi paikat noitten ohjeitten mukaan. Jarruvalotkin toimaa nyt. Haperoja noi vanhat liittimet ku yritti puristaa vähä tiukemmalle että pysyy paikoillaan niin napsahti poikki. Ei muutaku uutta liitintä kehiin. Nyt vois koittaa vielä katsastaa tällee syksyy :)

Link to comment
  • 1 year later...
Guest Pritsa

Melkeen, muttei ihan, tuolla ostopuolella kommentoin. Omassa on navat kolme plus kaksi, eli tuo ei sinällään sovi. Vaan voisiko tuosta modata? Liittimet ja johtoa väliin? 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...