Jump to content

Junakeulan verhoilumateriaalit


Recommended Posts

Mistä saa hankittua laadukkaimmat verhoilumateriaalit entisöitävään junikseen? Olen irrottannut valkoisen verhoilukankaan katosta ja ikkunoiden välistä. Tein irrotustyön tarkkaan sillä ajatuksella, että joudun ostamaan valkosta reiitettyä vinyyliä metritavarana ja saan tehtyä vanhoista palasista mallit uusien leikkaamiseksi. Kysymykseni on:

 

1. Mistä saa hankittua valkoiusta verhoiluvinyyliä? Onko laaduissa eroja? Mistä saa laadukkainta? Hyviä liimavinkkejä?

2. Onko kokemuksia uusista pahvipohjaisista verhouspaneeleista (esim Wolfsburgwest) seiniin ja oviin vai löytyykö Suomesta hyvää tekijää alkuperäisillä materiaaleilla?

3. Onko kokemuksia valmiista penkkien verhoilumateriaaleista (esim. Wolfsburgwest) ja löytyykö Suomesta hyvää tekijää alkuperäisillä kankailla, joka voisi uusia tarvittaessa myös jouset?

Link to comment

Noin neljä vuotta sitten verhoilin oman bussin, joten vastaukset perustuu siten vaan omaan kenttäkokemukseen.

 

1. Mistä saa hankittua valkoiusta verhoiluvinyyliä? Onko laaduissa eroja? Mistä saa laadukkainta? Hyviä liimavinkkejä?

- Käytin valmista TMI:na kattoverhoilua. Minusta harmillisinta oli se, että kattoverhoilu oli tehty kauttaaltaan reijitetystä materiaalista. Alkuperäisesti autossa oli reijitettyä vinyyliä vain tavaratilan katossa. Kaikki muu kattoverhoilu, rätin sisäverhoilu sekä ikkunoiden ympärykset olivat vinyyliä, joissa "reijät" oli  maalattu. Alkuperäinen vinyyli maalatuilla pisteillä oli ohuempaa kuin uusi vinyyli. Reijitetyn vinyylin liimaaminen on työlästä varsinkin ikkunoiden ympärille, koska liima tursuaa reijistä  ja saa olla tarkkana ettei liima ehdi kuivua näkyville pinnoille. Maalasin ikkunalinjat ja katon sisäpinnan verhoilujen alta näiden reikien vuoksi tumman harmaalla, koska valkoinen väri näytti reikien läpi vähän erikoiselta. Sonderin etuosan reunojen kattoverhoilu oli minusta hankalin osuus kattoverhoilutyössä. Tavaratilan katon verhoilun kiinnittämiseksi takaluukun eteen joutui verhoiluun ompelemaan pahviluiskan, jotta verhoilu pingottui alkuperäisen kaltaisesti pellin alle. Minun sarjassa kuskin puoleisen pitkän ikkunalinjan vinyyli oli liian lyhyt ja vaati siten puskusauman ;-(

Varaudu siihen, että sormen päät ovat pitkään hellänä ikkunan reunojen liimauksen jälkeen ;-)

Pelkkä kattoverhoilu on helppo tehdä itse jos löydät metritavarana hyvää ja oikean laista vinyyliä. Liukukaton sisäverhoilu vaatii vähän enemmän ompelua, mutta mallin mukaan helpohko tehdä.

Sprayliimasta vähän kaksijakoisia kokemuksia, joten Tixolla liimasin. Näyttää siltä että pysyy...

 

2. Onko kokemuksia uusista pahvipohjaisista verhouspaneeleista (esim Wolfsburgwest) seiniin ja oviin vai löytyykö Suomesta hyvää tekijää alkuperäisillä materiaaleilla?

- Pisimpää matkustamon sivuverhoilua ei saanut tilattua rapakon takaa järkevillä kuljetuskustannuksilla, joten otin reilusti irtokangasta tilaukseen ja tein itse. Samaan päädyin väliseinän pöydän ja sen sivuilla olevien kahden pienemmän paneelin osalta. Väliseinän pöydän yläosan metallirunko on hyödynnettävä vanhasta ja myös sen reunakumi. Sivupaneelien rosterilistasarjasta en käyttänyt väliseinän alalistaa. koska vanha alumiininen taittui paikoilleen miljoonakertaa siistimmin. TMI:n etuovien paneelit ovat taitoksineen minusta aivan liian paksut, jotta ne saisi kiinnitettyä alkuperäisillä kiinnittimillä tukevasti. Ruuveilla kiinnitettynä varmasti OK. Valmiit kick-paneelit eteen eivät  istuneet paikoilleen edes sinnepäin, joten nekin piti tehdä uudelleen vanhojen paneelien mallin mukaisesti. Kaiken kaikkiaan tekisin verhoilupaneelit itse, jos joskus vielä bussia verhoilisin.

 

3. Onko kokemuksia valmiista penkkien verhoilumateriaaleista (esim. Wolfsburgwest) ja löytyykö Suomesta hyvää tekijää alkuperäisillä kankailla, joka voisi uusia tarvittaessa myös jouset?

- Minun autossa oli ollut vinyyliverhoilut jo alkujaan ja tilasin TMI:n tekemät penkinverhoilut. Ne tuli muistaakseni juurikin Wolfburgwestiltä. Juuri alkuperäisen kaltaista verhoilua ei minun autoon ollut saatavissa, joten valitsin valikoimasta omasta mielestä sopivimman alkuperäisen kaltaisista väriyhdistelmistä. Penkkien verhoilujen osalta ei minulla ole paha sanottavaa. Menivät paikoilleen hyvin ja ajavat asiansa. Tehokkaita puhdistusaineita kannattaa varoa!

 

Lopuksi voisin sanoa sen, että TMI;n verhoilujen laatu ja valmiusaste vähän vaihtelee toimitusten mukaan. Kuplaan sopii lähes bolt on, mutta bussiin ja varsinkin sonderiin joutuu tekemää vähän enemmän töitä ja jopa kompromisseja.

Link to comment

Kiitokset loistavista vastauksista ja vinkeistä TKI:lle!! Näitä mainitsemiasi "kenttäkokemuksia" juuri kaipasinkin ja niiden perusteella olenkin kallistumassa metritavaran ostoon ja omien kädentaitojen käyttöön ja kehittämiseen - ainkin katon ja ikkunoita ympäröivien seinien verhoilemisessa. Penkkien verhoilut laitan tIlaukseen. Ostan samalla uudet pehmikkeet jousien ja verhoilukankaiden väliin ja jousien osalta käännyn verhoomon puoleen. Penkkien rungot luionnollisesti puhallan puhtaiksi ennen maalausta.

Nyt siis kyselemään valkoisen vinyylin metritravaran ostopaikkoja ja onko ostettava "kangaspakkoina" vai saako metreittäin. Onko vinkkejä ostopaikoista? Onneksi hyvät mallit on palojen leikkaamisia varten tallessa. Erityisesti kiinnostaa alkuperäinen verhoilumateriaali. Jos joudun hankkimaan kerralla ison määrän, onko jollain kiinnostusta kimppaostoon? Sama koskee ovien ja seinien pahviverhoiluja. Omassa Sonderissani sisustuksen väri on harmaa; Mesh Grey.

Edited by jones58
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...