EVK Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Nyt kävin niin että Kupla oli maalarilla, joka sanoi olevansa vanha kuplaharrastaja, ja antoi vinkin että vaihteiston etukannattaja pitäisi laittaa vaihtoon. Itse olin jo kovin tottunut hieman hötkyilevään autoon kytkintä käyttäessä ja tottunut opettelemaani pehmeään kytkimen käyttöön. Mutta niinhän se oli että joku vika tuon kolahduksen aiheuttaa kytkintä nostaessa ja maalarin mukaan se on se etukannake. Auto on alkuperäiskuntoinen 1965 tonnikaksisatanen, ja luultavasti tehtaan alkuperäisillä kannakkeilla mennään edelleen, eikä konekaan ole luultavasti koskaan ollut irti. Vähän pelkäsin etukäteen että tämä on niitä hommia joita ei tehdä moottori paikoillaan, ja kun kapusin auton alle totesin että vähän siltä tosiaan näyttää. Sen verran tietoa löysin googlettelemalla ja palstalta etsien, että uudemmissa (oiskohan ollut '73 ->) kuplissa onnistuisi tuon tuen vaihto kone paikoillaan, mutta vanhempien osalta ei. Eli kysynkin nyt onko joku saanut tuon tuen vaihdettua ilman koneen irrotusta? Ja jos on, niin vinkkejä otetaan vastaan siitä, miten koko voimalinjaa saa siirrettyä riittävästi taaksepäin, että tuon kannakkeen saa ujutettua pois ja uuden tilalle. Jos taas ei, niin kiire loppui tähän ja tämä projekti siirtyy talveen. Jos sen saisi kone paikoillaan vaihdettua, niin saisi tällä viikolla hoidettua pois alta. Quote Link to comment
tolvana Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Muistaakseni sain -66 malliin vaihdettua irrottamalla takakannakkeen isot pultit runkoaisan päistä ja irrottamalla vaihdetangon takapenkin alta. En nyt muista pitikö takimmainen moottoripelti irrottaa vaiko eikö. Mulla oli metrin pätkä 8x8 tuuman pölkkyä koneen alla että sain pakettia liuutettua taakkeppäin riittävästi ison sorkkaraudan kanssa. Quote Link to comment
hpa Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 (edited) Hei.Onnistuu, mutta sitten ensi vuonna on takakannakkeet myös vaihdettava.Ohjeita edellä,myös takamoottoripelti irroitettava sekä kaikki vaijerit, bensaletku ja maadoitusjohto.Tukivarret irroitettava vetoakselien suojaputkista, paikat merkittävä.Koko paketti liukuu taaksepäin riittävästi.Riippuen uuden kannakkeen paksuudesta, on taka-akselin auraus sekä vaihdekepin asento säädettävä.Itse tein -69 ajoneuvvoon,en suosittele tällaista osakorjausta, naapurien takia tein parkkiruudussa. Edited August 13, 2015 by hpa Quote Link to comment
EVK Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Ok, kiitoksia tiedoista. Täytyypä tänään vielä ihmetellä auton alla noita paikkoja ja päättää sitten lähdenkö vääntämään vaiko jätänkö talveen, jolloin ottaisi sitten koneen ja vaihteistonkin kokonaan irti ja pieneen käsittelyyn. Vaihteisto vuotaa etupäästä hieman öljyä, joten sen saisi samalla putsattua ja tiivisteet ja kaikki kannakkeet uusittua. Koneen voisin avata, putsata sisältä ja todeta mahdolliset korjaustarpeet. Auto on seissyt aikanaan luokkaa 15 vuotta samat öljyt koneessa. Enkä tiedä onko sitä ennenkään vaihdettu öljyjä kovin aktiivisesti, kun auto on ollut melkein uudesta asti todella vähällä ajolla, jolloin monella jää huollotkin hieman vähälle. Öljyluukusta sai aikanaan sormella kaivaa aika paksua mönjää öljypohjan pohjalta, mutta siitähän ei kaikkea irti saanut, joten koneen avaus ja kunnon putsaus olisi paikoillaan. Muuten ei ole kyllä ihmeempiä ongelmia tuon avaamattoman 50-vuotiaan tekniikan kanssa ollut. Tilat onneksi löytyy kaikkeen tekemiseen, mutta aika harrastamiseen on aina kortilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.