Jump to content

Volkkarilla vuoristoon.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Ajatus olisi taas lähteä syssyllä Norjaan ja tällä kertaa rohkeasti Palliksella -74.

Onko kenelläkään heittää kokemuksia Volkkarilla kurvailusta vähän mäkisemmässä maastossa. Maa ja tiet sinänsä tuttuja mutta miten niistä selviytyy 42 vuotias Vw on kysymysmerkki.

Varsinkin kun kohteena tänä vuonna olisi Geirangerin vuono ja kaikki mahdolliset serpentiinit mitä irti lähtee.

Kuinkahan mahtaa vakio pannu kuumeta kun kammetaan mäkiä ylös?

Moottori ja jarrut toimii niinkuin pitääkin.

 

Jussi

Link to comment

Vuosina '95-'05 kiersimme niin Itä-, Keski- kuin Etelä-Euroopankin '70 museorekisteröidyllä camperilla (T2a varhaispallo). Alpit tuli ylitettyä moneen suuntaan ja Norjassakin käytiin. Ylös päästiin aina, silloinkin kun kuumassa kelissä vesijäähdytteiset hyytyivät jäähdyttelemään. Aina välillä toki pysähdyttiin päästämään nopeammat ohi. Alas tullessa pitää muistaa moottorijarrutus. Hyvin riitti vakiot rumpujarrut, mutta välillä piti polkea kunnolla - '70 pallossa ei vielä tehostinta ole. Öljynlämpö nousi tiukoissa nousuissa 120 asteen tuntumaan, mutta hyvin tuntui kone vuodesta toiseen jaksavan.

Link to comment

Toissa kesänä ajeltiin Norjassa letkassa Kupla - Junis - Junis - Pallo. Vuosisadan helteet eli +30 astetta riivas silloin Norjassakin. Ihan kaikkein mäkisempiä maastoja ei koluttu, mutta eipä ollut ongelmiakaan. Pallo kävi ehkä kuumimpana mutta ei sitäkään kertaakaan jäähdyttelemään pysähdytty.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Juu ei auton puoleen kyllä epäilyjä ole, se ei siittä parane.

Nuo Geirangerin vipuumiset saattaa olla vaan vähän työläitä. Onhan niissä levikkeitä kyllä aika hyvin että voi vähän sivuun vetää jos siltä tuntuu.

Kiitos kannustuksesta. :)

 

Jussi

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ja kyllä kokemusta löytyy ihan riittävästi tuosta alamäki ajosta niin Norjasta, Alpeilta, Karpaateilta ja milloin mistäkin. Aikamoisilla paskoilla lähdettiin aina reisuun. Viinapullolla auto ja sitten baanalle. Oli ne aikoja..

Link to comment
Guest Kalsuto

Aihetta sivuten kysyn itseäni mietityttäneestä asiasta. Jos moottori on lämmennyt kuormituksen takia ja haluan sen jäähtyvän esim. 60 km/h vauhdissa mahdollisimman tehokkaasti, onko parempi ajaa kolmosella jolloin puhallin pyörii nopeammin vai nelosella jolloin moottori kiertää vähemmän?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...