Guest Jussinbussi Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Ajatus olisi taas lähteä syssyllä Norjaan ja tällä kertaa rohkeasti Palliksella -74. Onko kenelläkään heittää kokemuksia Volkkarilla kurvailusta vähän mäkisemmässä maastossa. Maa ja tiet sinänsä tuttuja mutta miten niistä selviytyy 42 vuotias Vw on kysymysmerkki. Varsinkin kun kohteena tänä vuonna olisi Geirangerin vuono ja kaikki mahdolliset serpentiinit mitä irti lähtee. Kuinkahan mahtaa vakio pannu kuumeta kun kammetaan mäkiä ylös? Moottori ja jarrut toimii niinkuin pitääkin. Jussi Quote Link to comment
MicaL Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Mulla meni vähän vastaavissa maisemissa ihan pintakaasulla ylös palliksen koneella, mutta ei ollut ehkä kuitenkaan ihan vertailukelpoinen kokoonpano :) 2 Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Vuosina '95-'05 kiersimme niin Itä-, Keski- kuin Etelä-Euroopankin '70 museorekisteröidyllä camperilla (T2a varhaispallo). Alpit tuli ylitettyä moneen suuntaan ja Norjassakin käytiin. Ylös päästiin aina, silloinkin kun kuumassa kelissä vesijäähdytteiset hyytyivät jäähdyttelemään. Aina välillä toki pysähdyttiin päästämään nopeammat ohi. Alas tullessa pitää muistaa moottorijarrutus. Hyvin riitti vakiot rumpujarrut, mutta välillä piti polkea kunnolla - '70 pallossa ei vielä tehostinta ole. Öljynlämpö nousi tiukoissa nousuissa 120 asteen tuntumaan, mutta hyvin tuntui kone vuodesta toiseen jaksavan. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Kunnossa olevat vakiot kestävät hyvin - viritetyt huonommin. Muista tuo Kaitsun korostama moottorijarrutus alamäissä. Siis; reissuun vaan - nämä koneethan olivat omana aikanaan maailman luotettavimpia. Quote Link to comment
metake Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Toissa kesänä ajeltiin Norjassa letkassa Kupla - Junis - Junis - Pallo. Vuosisadan helteet eli +30 astetta riivas silloin Norjassakin. Ihan kaikkein mäkisempiä maastoja ei koluttu, mutta eipä ollut ongelmiakaan. Pallo kävi ehkä kuumimpana mutta ei sitäkään kertaakaan jäähdyttelemään pysähdytty. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Juu ei auton puoleen kyllä epäilyjä ole, se ei siittä parane. Nuo Geirangerin vipuumiset saattaa olla vaan vähän työläitä. Onhan niissä levikkeitä kyllä aika hyvin että voi vähän sivuun vetää jos siltä tuntuu. Kiitos kannustuksesta. :) Jussi Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Ja kyllä kokemusta löytyy ihan riittävästi tuosta alamäki ajosta niin Norjasta, Alpeilta, Karpaateilta ja milloin mistäkin. Aikamoisilla paskoilla lähdettiin aina reisuun. Viinapullolla auto ja sitten baanalle. Oli ne aikoja.. Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Aihetta sivuten kysyn itseäni mietityttäneestä asiasta. Jos moottori on lämmennyt kuormituksen takia ja haluan sen jäähtyvän esim. 60 km/h vauhdissa mahdollisimman tehokkaasti, onko parempi ajaa kolmosella jolloin puhallin pyörii nopeammin vai nelosella jolloin moottori kiertää vähemmän? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.