Jump to content

pakokaasu moottorijarrutus


Recommended Posts

On sanottu, että moottorijarrutus satakertaistaa pakokaasupäästöt. Onko kuplassa kellään havaintoa, että kun moottorijarruttaa niin kabiinissa tulee lievähkö pakokaasun haju. Haju vaimenee kun taas painaa kaasua. Lämmönvaihtimet ovat kiinni näin kesäisin. Onko joku vika kyseessä vai ominaisuus?

Link to comment

Sanonta tuskin pitää paikkaansa - vaikka pakokaasun koostumus voikin olla myrkyllisempi moottorijarrutuksessa, sen määrä on kuitenkin vastaavasti vähäisempi. Tätä varten oli virranjakajissa vähän aikaa (ainakin USA:ssa) tupla-alipaineliittimet (ns. DVDA -jakaja) virranjakajan alipainekelloon. Näistä toinen myöhästytti sytytystä tarkoituksena päästöjen pienentäminen nimenomaan moottorijarrutuksessa.

 

Itse kysymykseen vastaten - äkkiseltään ei tule mieleen vissiä syytä miksi pakokaasun hajua tulisi nimenomaan moottorijarrutuksessa. Lämmönvaihtimen kautta se varmaan kabiiniin tulee, mutta voisiko tulla joku kummallinen kierto siihen että pakokaasun hajua moottorijarrutuksessa päätyy konehuoneeseen josta sitä puhaltimen kautta hiipii lämmönvaihdinten läpi kabiiniin? Eli että varsinainen "raitisilma" ei moottorijarrutuksessa olisikaan enää raitista. Koska jos lämmönvaihtimet vuotaa niin sen havaitsee kyllä paremmin normaalissa ajotilanteessa.

 

...johon liittyen - onko kaikki moottoritilan vakiopellit paikallaan ja ehjät ja tiiviit?

Link to comment

Niin siis mie veikkasin että sieltä lämmönvaihtimien kautta jos ne eivät sulkeudu tiiviisti. Tämänhän voisi helposti testata ottamalla hetkellisesti puhaltimesta paperi/folioputket pois jonka jälkeen lämmönvaihtimiin ei enää puhalleta paineella. Varsinaista pakoputken vuotoa lämmönvaihtimiin tuskin on kun silloin ne haisisivat ihan eri malliin.

Link to comment

Käryt hävisivät lähes tyystin kun foliputket otti pois ja lämmönvaihtimiin ei enää puhallettu paineella. Jos haluaa pitää pois nämä folioputket moottoritilassa niin ainakin tuulettimen päähän reikään tulpat pitäis varmaan laittaa? Entäs lämmönvaihtimien päähän konehuoneen lattiaan kun lämmin ilma pyrkii sieltä nousemaan ylös konehuoneeseen. Tällä hetkellä lämmitystä ei tarvi mutta syksymmällä voipi olla toinen juttu.

Link to comment

Vaihtimesta tulee pahimmillaan palopommi, jos poistat siitä jäähdytyksen.

 

Sorsassa olevat ilman ohjaimet ei ole kuitenkaan 100% tiiviit.

 

Jos haluat käryt kokonaan pois, niin irrota vaihtimen / korin välinen putki.

Tulppaa sitten korin puoleinen läpivienti. (täältä oikeanpuoleisin osa)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Vähän tuollaista arvelinkin jos vaihtimesta jäähdytyksen poistaa kokonaan. Tietysti käryt eivät välttämättä pakokaasuja ole vaan konehuoneen käryjä. Lisäksi moottoritilan tiivisteellä jos se on risa niin voi käryä moottoritilaan tulla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...