Timo Suosalmi Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Kaikki etupään sähköt joutunut vetämään, tarkistan vielä vilkkureleen johdot: X = 49 = jännite sulakkeen kautta, musta/valk L = 49a = vilkkujohtoihin/merkkilamppuun, mu/vi/va vilkkuihin ja sin merkkivalolle P = 31 = maa, ruskea Toi maa tuossa ihmetyttää, jossain ohjeessa on kytketty merkkivalon kautta maahan. Tässä ei voi olla, koska vilkkujohtoihin on kytketty rinnalle merkkivalo, tehtaalla. Jos varmaa tietoa, niin ilmoita. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Nyt menee vähän hämäräksi sinun selitys onkohan sulla ihan oikean vuotinen sähkökaavio mitä olet katsonut. http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg Eli jos johdot kuten linkin kaaviossa autosi vuosimalli 66 (runkonumeron mukaan) eikä välissä ylimääräisiä johtoja tai lamppuja niin pitäisi mennä näin. Vasemman puoleisimmalta sulakkeelta vilkkureleen 49 terminaalin Releeltä terminaalista 49a vilkunviikselle ja merkkivalolle Releen terminaali 31 maihin. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 (edited) Sinun selityksesi ihan sama kuin minulla! Ainoa ero että käytit sanaa "terminaali". Vielä haluaisin varmistuksen, että X, L, P on sama kuin 49, 49a, 31, tässä järjestyksessä...Kiitos kytkinkaaviosta! Edited August 12, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 (edited) Kertauksen vuoksi, T1 v.66, 6v Minulla navat merkitty X, L, P X = 49 = jännite sulakkeen kautta, musta/valk L = 49a = vilkkujohtoihin/merkkilamppuun, mu/vi/va vilkkuihin ja sin merkkivalolle P = 31 = maa, ruskea Pari kertaa toimii, sitten polttaa sulakkeen, 16A. Vain etuvilkulla kokeiltu, takalokarit ei vielä paikoillaan. Lamput näemmä 6v/21W kirjan mukaan 18W. Tästä tulee lamppua kohti enemmän 3W/6V eli 0,5A, jonka ei luulisi paljon vaikuttavan. Yleismittarin mukaan lampun vastus kylmänä on 0,3 Ohm, joten hetkellisesti alussa menee virtaa 6V/0,3 Ohm eli 20A!?? Edited November 10, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Tanhis Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Ja johdot ei ole maissa tai poikki? ->Ota polttimo pois ja mittaa onko johto maassa kiinni. Ja aika useasti jos on vain yksi polttimo kiinni niin rele ei naksuta ollenkaan. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 (edited) Vastusmittarilla katsottu läpi kaikki kysymykseen tulevat johdot, ei missään oikosulkua. Just tulin tallista: Laitoin pätkän vastuslankaa lampun kantaan (17 Ohmia/m) ja nyt pelaa. (Ehkä ei hyvä ratkaisu, jos (kun) palaa poikki ajan mittaan, mutta nyt näin, että ainakin toimii) Etuvilkun lampun kanta muutenkin huono, ei meinaa kanta ulottua millään messinkiseen plus-napaan. Voi olla, että sulakkeessakin vika, pitäisi hitaan sulakkeen kestää hetkellisesti paljonkin yli nimellisen 16A(?). Edited November 10, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 Taisi vain olla pari huonoa sulaketta, nyt vilkut toimivat hyvin. Erikoinen tuo Kuplan kytkentä, katsoin netistä kymmenet kuvat ja kaikissa kolminapaisissa X = jännite, L = vilkkuihin, P = merkkilampun kautta maahan, kun Kuplassa L = vilkkuihin ja merkkilamppuun, P = maa. Toisessa viestiketjussa metake selitti hienosti Kuplan vilkkureleen toiminnan. Nyt pitäisi itse tekemäni etupään kytkennät olla kunnossa, seuraavaksi akku paikalleen, öljyä moottoriin ja moottorin pyöritystä nyt aluksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Nyt tulee kyllä vähän sellainen fiilis että jossain ei nyt ole kaikki kunnossa jos polttelet 16A sulakkeita paikassa jossa kuuluisi olla 8A sulake. Sitten kaiken lisäksi lisäilet vastuslankoja (vastuksia) paikkaan jossa sellaista ei kuuluisi olla. Mutta hyvä että sait asian selväksi ja toivottavasti johdot eivät sula. Huonot kontaktit sulakerasian ja sulakkeen välissä ovat itsellekkin aiheuttanut muutaman sulakkeen muovin sulamisen mutta en usko että tälläkertaa on kyse siittä. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 (edited) Samasta sulakkeesta pitäisi lähteä virtaa 1. Pyyhkimelle 20W? 2. Jarruvaloille 2x21W = 42W 3. Vilkuille 2x21W = 42W Nämä jo tekevät yli 100W (6Vx16A = 96W) Lsäksi töötille, mutta sen olen kytkenyt eri sulakkeelle, vapaita paikkoja on enemmänkin, kun otan valoille 55/60W virran päävirtajohdosta oman sulakkeen kautta ja sulakkeen kautta vain releen herätevirran. Ei ainakaan valokatkaisimen pitäisi kuumeta. Minulla on vain Haynesin kirja ja siinä ei ole sulakkeiden arvoja 6V:n systeemissä, mutta mielestäni 8A kyseisessä paikassa ei riitä. P.S. Otin pois ylimääräisen vastuksen, kyllä pelaa. Edited November 11, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.