Jump to content

Lasien hionta ja kiillotus - mitä ja miten


Recommended Posts

Posted

Erään autoni ikkunoissa on ai-niin-ihanat hiekkapuhalletut Prosecur -merkinnät. Ne pitäisi saada pois koska haittaavat merkittävästi auton myymistä ulkomaille. Ikkunasarjan vaihtaminen on ihan helkutin kallista em. autoon. Tavallaan positiivista on se, että voin harjoitella em. merkkien poistoa toisessa autossa jossa siinäkin on em. merkinnät ja jota ei taatusti kannata lähteä ulkomaille myymään :)

 

Optinen vääristymä merkinnän poistosta taatusti jää, mutta onko se miten merkittävä? Nuo merkinnät on kuitenkin kaikkien lasien alareunassa tolppien lähellä joten ne eivät ole erityisemmän silmiinpistävässä kohdassa. Kynnellä arvioituna ne hiekkapuhallukset ovat n. puoli milliä syvät.

 

Katsoin pari erilaista videota lasien naarmujen poistoa, vaikutti sinänsä yksinkertaiselta. Esim. Mirkalla menee hiekkapaprulla 180-320-600-1000 ja sitten polarshine e3 -tahna ja siinä se. Lämpöä pitää varoa ja jäähdyttää tarvittaessa vedellä mutta siinä hiottiin konepelissä ja tosi isoa aluetta.

 

Dremelillä sanottiin että karbidit, timantit ja piikarbidikivet käy lasin hiontaan.

 

Jos rakentaisi siis dremeliin pienen tellingin jolla saa rajattua hiontasyvyyden vakioksi että saa hiottua merkinnän alueesta tasaiseksi. Sitten hiekkapapruilla hioen käsipelissä teipaten loppuikkuna ettei naarmuunnu, terävät reunat pyöristynevät tässä itsekseen, ja lopulta tahnalla kiillottaen vähän isommalta alueelta.

 

Netin tuotesuosituksina on nuo em. Mirkan kamat, erilaiset lasinkiillotussarjat, ja kaukoputkipuolelta löytyy tarroja johon tartutetaan ceriumoksidia (http://www.teknofokus.fi/Astro/Hionta.htm)

 

Puolesta / vastaan?

 

ps. voidaan myös ostaa "halvalla" moitteeton täysi sini/vihreä-sävytteinen lasisarja 911 jossa takalasissa lämmitys ja tuulilasissa antenni...

  • Like 1
Posted

Mitenkähän onnistuisi täyttää kolot samalla aineella jolla korjataan kiveniskemiä, ja hioa/kiillottaa sen jälkeen?

Posted

Tuota kysyin jo paikalliselta lasinkorjaajalta, sanoi että "eipä osaa kyllä sanoa mitään, jotain erikoishartsiahan se on mutta myö vaan porataan reikiä ja täytetään niitä". Tämä vielä silleen että oli kyllä hyvin ystävällinen kaveri mutta ilmeisesti hyvin sellainen "yhden suoritteen" mies :)

 

EDIT: eihän nuo setit kalliita ole, otetaan testiin. Pitänee tilata netistä kun ei Joensuussa kukaan markkinoinut, täällä ei oo ees natsi-Kärkkäistä jossa niitä olis hyllyssä.

Posted

Onko haittaa jos siihen jää suorakaiteen muotoinen matta kohta? Teet sabluunan missä aukko joka on sen prosekurmerkinnän kokoinen ja hiekkapuhallat kilpitekstin pois.

Posted

Ostajalle tämä on tosin suuri ongelma, ja kun kerran olisi pyyntihintaa osapuilleen vastaava ostaja ilman että auto on ollut julkisesti myynnissä, en pistäisi pahakseni että se myös menisi kaupaksi. Tarjous noilla kilpimerkinnöillä kun olisi ~4000-5000 eur pienempi kun auto on muuten niin pirun hyvä. Tuolla rahalla se on vähän miunkin ongelma :D

 

Tavoiteltuun saksan museoleimaan ei oikein saisi olla kauas näkyviä jälkiä laseissa, nin niitä ei oikein voi vaan matatakaan.

 

Saiskohan A-katsastukselta (nykyinen virallinen prosecur-taho) jonkun virallisen maininnan että kilpimerkinnät on poistettu niin ei tulis siitäkään sanomista? Pitääpä soitella sinne.

 

Mutta onneks miulla on tuo toinenkin järkiperäpolo (millaisella mulkulla on kaks järkiperäpooloo, huh!) jolla on hyvä harjoitella kun siinä on kans vastaavat merkinnät.

Posted

Paineilma-kulmahiontalaitteeseen (mikähän kulmavinku se oikeasti on nimeltään) pitäs vielä ostaa paria karkeutta roloccilaikkoja niin täähän vois vaikka onnistua. Ainakin on todennettu että ne merkinnät saa hiottua näkymättömiin mutta kiillotukseen pitää vielä ehkä panostaa. Hyvä että on autenttisia harjoituskappaleita.

 

 

post-35-0-89369900-1487436881_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Höhö nyt on juttu levinnyt Seinäjoella, ei tarvinnu kun käväistä siellä katsomassa Devin Townsendiä niin heti kylillä juorutaan. Vaan oli kyllä erinomainen keikka!

 

Joo, onnistui erinomaisesti, mutta työtä oli helkutisti ja se näkyi hintalapussakin. Viimeiset kolme ostamaani autoa eivät yhdessäkään maksaneet niin paljoa kun kahdeksan lasin hionta + yhden häränsilmän korjaus. Silti paljon paljon edullisempaa kun vaihtaa kaikki lasit.

 

Jonkun verran ikkunoissa näkyy toki linssivääristymää kun osaa katsoa - ulkoa päin jos ei tietäsi niin vaikka huomaisi niin ei häiritsisi. Sisältä tuulilasin merkinnän jälkeenjättämä vääristymä näkyy aika selkeästi, mutta se on A-pilarin myötäinen ja siihen Lanttola ehdotti semmoista muovista parkkilapun kiinnipitoliparetta joka hämää sen varmasti oikein hienosti.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...