Guest Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Moikka, Tuli teininä -86...88 rakenneltua -70 1300 heiluriperän alustalle lasikuitukoppainen menopeli. Sillon kun kiire oli, ei ehtinut sitten metsästämään parempaa aihiota, esim 1600S levyjarruilla edessä, vaan tyydyttiin rumpuihin. Ilokseni nyt huomasin, että tänään saakin jo sitten levyt joka nurkkaan, jos haluaa ja ilmaisesti katsastusmieskin antaa sen tehdä. Saatuani ajokin liikenteeseen, havaitsin siinä "lievää" matomaista käyttäytymistä loivissa lyötteissä ajettaessa. Tuntui, kuin perä huojuisi 10cm puolelta toiselle. Suuntauksessa kaikki oli arvoissaan. Kysyisinkin nyt apuja alustaguruilta, miten tätä voisi hillitä, jos vaikka vuodesta 95 tallissa levänneen ajokin taas saattaisi kadulle ja nyt oikein ajan kanssa paneutuen ja säätäen. Tähän huojuntaan voi osaltaan vaikuttaa alle pultatut leveät renkaat, jotka ovat 245 edessä ja 295 takana. BF Goodrich valmisteita. Jos löydän jostain vanhat originaalit, voin heittää ne testimielessä eteen ja nuo 245 taakse, niin saa varmaan jo jotain ideaa, tuleeko ongelma renkaista. Itsemielessä olen miettinyt seuraavaa uudistusta: - Levyjarrut ainakin eteen - Puslien tarkastus ja uusinta edessä ja takana (ei tullut sillon vaihdettua) - Kallistuksenvakaaja eteen (Ei mahtunut kuitukorin apurungon kanssa alkuperäinen paikalleen. Jospa nyt löytyis joku joka mahtuu. Tai sitten muotoillaan apurunkoa uusix) - Camber stopper taakse (auttaakohan mitään joustohuojuntaan) - Vaihteiston tukiraudat ja moottorin tukiraudat (kiihdytyksissä pomppi) - 4-pistesuuntaus Mihinköhän nuo moottorin tukiraudat kiinnittyy? Onkohan kuitukorissani paikkaa mihin ne laitetaan. Eipä ole, jos eivät kiinnity pohjalevyyn vaan jonnekin alkuperäiseen koriin. Keulan laskua en välttämättä tekisi, jos ei ajo-ominaisuuksien parannus sitä vaadi. Jos siihen mennään, hommataan sitten valmis säädettävä etunen. Siinä pähkinää ajo-ominaisuuksiin... Toisena aiheena sitten voimanlähde. Nyt kontissa on "jokkisviritteinen" 1700cc. En enää muista millä nokalla. Kansia on avarrettu ja isonnettu venttiiliä. Koneen teki silloinen aktiivi jokkiskuski. Kaasarina 1kpl Dellorto 2x45, jossa muistaakseni 40mm sisäholkit. Suuttimia en nyt muista, kun on jo yli 10 vuotta aikaa. Pintakaasulla ajaminen kaupunkinopeudella mahdotonta, koska kone lähtee ikävästi nyökkämään. Yritettiin sitä joskus seosmittarilla tarkastella, mutta tahtoi mittaukset heilua niin pahasti, ettei tolkkua saatu. Olisiko pakosarjassa ollut vuotoa, mene ja tiedä. Anyway, tuosta nyökkämisestä haluaisin eroon, jos jollekin tulee vinkkiä mieleen. Onkohan tuo tuon yksittäisen kaasarin ominaisuus? Huh, tulipas pitkä vuodatus. Toivottavasti löytyy apuja. T.Jussi Quote Link to comment
Racing Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Tuplat nurkkiin+säätö niin toimii aivan eri lailla kun yhdelle keskarilla. kannattaa muistaa että jos teet autoon sellaisia muutoksia jotka aiot muutoskatsastaa niin % lasketaan uudelleen ja voi tulla ongelmaa todistaa että alkuperäistä kuplaa on tarpeeksi jäljellä. Quote Link to comment
Guest Toni I Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 kannattaa muistaa että jos teet autoon sellaisia muutoksia jotka aiot muutoskatsastaa niin % lasketaan uudelleen ja voi tulla ongelmaa todistaa että alkuperäistä kuplaa on tarpeeksi jäljellä. Eikös liikenneturvallisuutta parantavat muutokset ole vapautettu prosenteista esim. rumpujen vaihto levyiksi? Eikä noi Jussin mainitsemat muut muutokset vaadi muutoskatsastusta? Tuli teininä -86...88 rakenneltua -70 1300 heiluriperän alustalle lasikuitukoppainen menopeli. Ihan mielenkiinnosta, mikäs korimallia toi sun kuitukori on? Quote Link to comment
Guest Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Ihan mielenkiinnosta, mikäs korimallia toi sun kuitukori on? Kori on Eagle Cars Ltd valmiste. Tyyppi Eagle SS III. Valmistajaa ei enää ole, mutta ohessa url harrastajasivulle. Omasta ei nyt oo kuvaa, kun viimeks ollu ulkona, sillon kun digikameroita ei vielä ollu suurella yleisöllä. www.eaglekitcars.co.uk saitti välillä pimeenä. Kiitokset kaasarivinkistä. Mitähän kokoluokkaa sinne nurkkiin kannattaa laittaa? Taisi jossain olla laskurikin kurkkukoolle... Alustan huojuntavinkkejä vielä kaivataan. Täytyy käydä konttorilla kysymässä levyjen vaihdosta. Kovasti haluaisin sen tehdä ihan oman turvallisuuden (l. mielenrauhan) kannalta. T. Jussi Quote Link to comment
Guest Toni I Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Taisi jossain olla laskurikin kurkkukoolle... http://www.freetechnics.fi/carbcalc.htm Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Vakiot levyt ei kuulemma oo sen kummemmat kun vakiot rummut. Tosin niitä ei tarttee säätää. Ja eip sillä oo väliä, että meneekö jarrunvaihdosta prosentteja vai ei. Jos ajat muutoskatsastukseen, niin saattavat käydä laskemaan prosentteja uudelleen. Siinäs sit selittelet jos ei aikanaan oo mitään dokumentteja tehty. Melko vaikee todistaa, että 50% alkuperästä löytyy. Quote Link to comment
Guest Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Kyllä konttorille laskelmat tehtiin, kun muutoskatsastus suoritettiin. Olivat vaan niin tohkeissaan, etteivät muistaneet mitata peräylitystä etc katsastuksessa, vaan soittelivat perään. Tiedä vaikka rosentitkin ois jääny kirjaamatta järjestelmään. Levyjä yms olisi kyllä ajatus pultata kiinni, jos katsastussetä antaa luvan. Täytyy käydä juttelemassa. Jos ei muuta iloa niistä levyistä ole, niin ainakin se on sitten tehty, eikä tarvii enää jossitella, saisko sillä paremmat jarrut. Olikos jollain kokemusta 944 jarruista, navoista ja olista eteen?? T.Jussi Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Ei niistä mitään tarvii edes käydä juttelemassa. Liikenneturvallisuutta parantavista muutoksista ei viedä prosentteja ja tää on todettu myös käytännössä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 onks sulla perssonit sitte edessä? muuten olat ei käy... Navat menee sovittamalla kyllä. ja jako muuttuu tällöin porsaaksi. Quote Link to comment
Guest Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Moikka, Kiitokset tiedoista. Ei ole anja pärssonia edessa vaan on perinteinen vääntöjousi. Eli edeteään sitten valmiilla kaupan levysatsilla, kunhan projektin kimpuun ehtii. Alustaihmettelyjä voi kyllä tehdä vielä rummuillakin... T.Jussi Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Alustaihmettelyhän oli siis, että perä vaeltaa? Ootko kattonu, että kuinka heikolla hapella on vaidelodjun kiinnitykset? Quote Link to comment
Guest Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Enpä ole tarkemmin tarkastellut. Täytyypä vilkasta. Olisiko syytä laittaa saman tien jämäkämmät kiinnikkeet? Mites laatikon lisätuet tähän saattas vaikuttaa? Ne oli tarkotus kuitenkin laittaa, jos auttaisi takapään pomppimisessa liikkeellelähdössä. Tarkastin juuri, että koneessahan onkin vakio jakaja. Mitäs hyötyjä tuolla 009 jakajalla saavutettiinkaan? Olikos siinä jonkun pytyn ajotusta muutettu? Vaikeeta on, kun yli 10 vuoden takaisia asioita kaivelee... T.Jussi Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Ehkä kannattaa enne lisätukien laittoa kattoa, että alkuperäset on kunnossa. Noi kun on suhteellisen usein melko paskana. Quote Link to comment
metake Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Levyjä yms olisi kyllä ajatus pultata kiinni, jos katsastussetä antaa luvan. Täytyy käydä juttelemassa. Eipä ne siellä katsastuskonttorilla tiedä, että onko siinä sun autossa ollut levyt jo 80-luvulla, jos et mee sitä niiltä kyseleen kertomaan ;) Vaihdat jarrut ja viet katsastukseen, eipä ne siihen puutu noissa vanhoissa korinvaihdoissa. Quote Link to comment
Guest Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 Konttorilla kävin. Ihan kertoilivat juuri niin, kuten keskustelun tietäjätkin: Jos ei jarruja vaihdeta esim. tehokkaamman moottorin takia, niin ei vaikuta prosentteihin ja saa tehdä. T:Jussi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.