pasihakala Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 (edited) Aloitetaan uusi "topic" aiheena kotimaiset VW-jälleenmyyjät. Kiinnostaa kovin nähdä millaisista tiloista ja millaisista lähtökohdista Volkkareita maahamme myytiin. Aloitan kahdella kuvalla. Lisätkää kuvia kokoelmistanne, kiitos. Aloituskuva on otettu jossain VW-liikkeessä Helsingin alueella. Tuulilasin kulmassa olevasta verotarrasta päätellen eletään vuotta 1954. Kyykkysillään oleva mies on Jaakko Lamminen, joka aloitti Volkkarilla vuonna 1952. Kuvan lähetti hänen poikansa Jukka Lamminen. Huomaa että tuossa vaiheessa Suomessa käytössä olleessa VW-logossa kirjaimet olivat vielä vierekkäin, ei päällekkäin kuten kaikkialla muualla maailmassa. Tämä liittyi Autola Oy:n ja sittemmin VW-Auto Oy:n ja Seximo Oy:n väliseen kiistaan, jossa jälkimmäinen taho katsoi että heillä oli oikeus hammasrattaalla varustettuun VW-logoon ja näin he kielsivät VW-maahantuojaa käyttämästä normaalia logoa. Alkupään Volkkarit myytiin siksi sileillä pölykapseleilla. VW-Auto voitti riidan vuonna 1955, mutta vielä 1956 asti Suomessa myydyissä Volkkareissa oli sileät pölykapselit. Näin oli myös huhtikuussa 1956 valmistetussa Volkkarissani. Ostettaessa siinä oli kolme sileää ja yksi logollinen pölykapseli. Auto oli ollut samassa perheessä ensimmäiset vuosikymmenet ja tänä aikana autoon ei ollut tehty muita mainittavia muutoksia kuin vaihdettu yksi pölykapseli - sileästä logolliseksi. Olen nähnyt myös toisen räpeltämättömän viiskutosen jossa oli sileät kapselit. Mielenkiintoisesti Transporterien nokkamerkit saivat olla paikoillaan, samoin kuin Kuplan nokkapellissä olleet VW-logot. Mainonnassa käytettiin kuitenkin näitä muokattuja logoja. Tsekkaa käyttöohjekirjasi ja karttasi, jos sinulla sellaisia on. Jälkimmäinen kuva on vuodelta 1963. ja se on otettu VW Herttoniemen ylätasanteelta. Kuva on rajattu siten että alkuperäisen kuvan vasemmassa laidassa näkyvä Porsche 356 Carrera ei ole mukana. Uskoisin että kyseisen auton valmistenumero oli AJ-900 ja ensimmäinen omistaja Apu-lehti. Jos näin niin auto on myyty ulkomaille. Olen tähän asti ollut sitä mieltä että tuo Karmann Ghia voisi olla arkkitehti Cedercreutzin 1957 forellenblau, jonka rekisteritunnus oli BL-jotain. Nyt kun tarkemmin kuvaa katselen, näyttääkin siltä että auton väri olisikin dolphinblau ja siten se olisi 1958 tai 1959. Niitä tuli Suomeen maahantuojan kautta useampikin yksilö. Yhden tiedän olevan tallessa. Kuva on peräisin vuoden 1963 VW-kartasta. Sellainen on myytävänä osoitteessa: https://www.antikvariaatti.net/product.php?id=282999 hintaan 15 euroa. Edited September 26, 2017 by pasihakala 3 Quote
pasihakala Posted September 26, 2017 Author Posted September 26, 2017 (edited) Lievästi ovat "off topic", mutta julkaisemisen arvoisia kuitenkin. Kuvaavathan nämä kaksi kuvaa aikansa automyyntiä. Kuvat on otettu vuonna 1968 Helsingissä järjestetystä autonäyttelystä. Toisessa kuvassa on hiekkakirppu. Kappas vaan niitäkin on esitelty autonäyttelyssä - "oikeiden" autojen joukossa! Toisessa on VW Typ 4 kyljellään. Kuuskasiksi auton tunnistaa siitä että autossa on soikeat ajovalot jotka olivat vain tuossa ensimmäisessä vuosimallissa Kuvat ovat peräisin "Fotari Timo Seitsosen" Facebook-sivuilta. Hänen isänsä Urpo Seitsonen kuvasi Savonlinnaa laajalti ja poikansa laittoi isänsä hienot otokset näytille. Käykää ihmeessä katsomassa. Kuvia on useita satoja ja niiden joukossa on hienoa ajan kuvaa ja paljon Volkkareita. Ja jokunen Porsche myös. Urpo itse on ikuistettu tuohon hiekkakirppukuvaan. Hän piti Possentorneissa ja myöhemmin Auvisenrinteessä Foto-Posse -nimistä valokuvausliikettä. Ostin häneltä ensimmäisen kamerani ja kuvaan Nikonilla edelleenkin. Edited September 26, 2017 by pasihakala 2 Quote
REMI Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Itseni kiinnostaisi sun mainitsema 356 joka ei näy kuvassa. Tarkoittanet rek nroa AJ-900, ei valmistenumeroa? Onko sun mahdollista laittaa kuvaa missä ko auto näkyy tai jotain muuta kuvaa missä olisi mukana 356:ia? 1 Quote
pasihakala Posted September 27, 2017 Author Posted September 27, 2017 Itseni kiinnostaisi sun mainitsema 356 joka ei näy kuvassa. Tarkoittanet rek nroa AJ-900, ei valmistenumeroa? Onko sun mahdollista laittaa kuvaa missä ko auto näkyy tai jotain muuta kuvaa missä olisi mukana 356:ia? Jotta tämä topicci ei rönsyilisi liikaa, otan yhteyttä yksityisviestillä. Kyllä, AJ-900 on kyseessä. 1 Quote
velkke Posted October 5, 2017 Posted October 5, 2017 Tässä kuva noin vuodelta 1964. Paikkana maahantuojan paraatiliike Helsingin Pohjois Esplanadilta, joka oli auki aika lyhyen aikaa. Tiloissa nykyään Marimekko. Etualan henkilöt mielestäni Rakel Wihuri ja Rudolf Hellberg. 2 Quote
velkke Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 Oliskos tämä Herttoniemen myymälästä ? Vuosi lienee 1966. 1 Quote
pasihakala Posted October 7, 2017 Author Posted October 7, 2017 Muistelisin että Savonlinnan Possentornit valmistuivat vuonna 1963 eli kaksi vuotta ennen kuin minä synnyin. Katutasossa näkyy Savonlinnan Rauta -nimisen liikkeen Auto Osasto. Epäilen että tässä myytiin lähinnä varaosia, sillä ei noihin tiloihin ole voinut montaa autoa sopia. Näkyykö näyteikkunassa Steyr Puch -merkkinen auto? Kuvat imuroin Facebookista, Fotari Timo Seitsosen sivulta. Hänen isänsä Urpo Seitsonen kuvasi Savonlinnaa paljon. Käykää katsomassa hänen ottamiaan kuvia. Savonlinnan VW Huolto sijaitsi Savonniemessä, puisessa parakissa nykyisen uimahallin lähellä. Muistan hämärästi kun ajoimme isän kanssa sinne VW Kuplalla. Puomin virkaa tehnyt, päiväsaikaan maahan laskettu kettinki piti pahaa ääntä renkaiden alla ja muistan sitä säikähtäneeni. Olen ollut silloin reilun viiden vanha. Alle kouluikäinen joka tapauksessa. Muistan käyneeni isän kanssa VW myymälässä Lypsyniemessä 1970-luvun alkupuolella useinkin. Kolmen viikon ikäisenä kolarissa tuhoutuneen Kuplan tilalle ostettiin toinen. Tämä tapahtui elokuussa 1971. Muistan vielä kolariauton ja sen tilalle tulleen harmaan 1302:n. Ylivuotisena se myytiin, sillä tuolloin tehtiin jo vuosimallia 1972. Samanlaisia tosin olivat, että ihan sama. Joskus loppukesän - alkusyksyn 1973 aikana koeajolla juuri markkinoille tulleella VW Passatilla vuosimallia 1974. Koeajoauto oli oranssin värinen. Isä tilasi meille marinogelb-värisen kaksiovisen VW Passat S-mallin. Samaan aikaan sen kanssa jollekin toiselle perheelle luovutettiin kanarialinnun keltainen Passat. Jaettu ensimmäinen sija siis. Voi pojat että Passat tuntui hienolta Kuplan jälkeen. Ja että isä sitä polki ennen kuin kattonopeudet astuivat voimaan. Kaikkiaan isällä oli kahdeksan Kuplaa ja neljä Passatia. Hänellä oli 46 vuoden aikana ainoastaan Volkswagen-merkkisiä autoja Quote
jonte Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 (edited) Auto-Hellberg Porvoossa, pihassa juniksia (pyydän anteeksi huonoa kuvaa). Isä osti useamman auton sieltä, ennen kuin VW:n edustus Porvoossa siirtyi Hellbergin suvulta Toivosen suvulle. Edited October 8, 2017 by jonte Quote
Guest Toheltaja Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 Kyllä siel Pasin ylimmässä kuvassa Steyr-Puch kököttää. Onko liene 650 vai 700C sitä ei nää Quote
pasihakala Posted October 8, 2017 Author Posted October 8, 2017 (edited) Velkke postasi tämän kuvan aikoinaan toiseen keskustelusäikeeseen, mutta toistetaan täällä. Kuva on Tampereelta nääs. Missä tuo Karmann Ghia -valomainos mahtaa nyt olla? Edited October 8, 2017 by pasihakala 2 Quote
pahanapuhallin Posted October 10, 2017 Posted October 10, 2017 (edited) Etumatkaa 3/2000 (asiaa sivuten) Edited October 10, 2017 by pahanapuhallin 1 Quote
pasihakala Posted October 10, 2017 Author Posted October 10, 2017 Kiitos "pahnapuhallin". Juuri nämä kuvat tahdoin nähdä uudestaan. Katsokaapa tuota turkulaisen rakennuksen seinässä olevaa "VW Huolto Service" -kylttiä. Kuva todistaa sen että tuollaisia peltikylttejä tosiaan oli olemassa. Huomaathan että kirjaimet "V" ja "W" ovat vierekkäin eikä päällekkäin. Tällaista VW-logoa käytettiin vain Suomessa ja vain noin vuoteen 1955 saakka. Tämä liittyy tuotemerkkikiistaan Autolan (ja sittemmin VW-Auton) ja Seximo-nimisen yrityksen kanssa. Seximolla oli idänkauppansa ansiosta oikeus hammasrattaalliseen VW-logoon ja se kielsi suomalaista maahantuojaa käyttämästä tavallista logoa mainonnassaan. Tästä samasta syystä johtuen Volkkarit myytiin Suomessa sileillä pölykapseleilla, ainakin vielä kevääseen 1956 saakka. Esimerkiksi omassa huhtikuun 1956 Ovaalissani oli ostettaessa kolme sileää ja yksi logollinen pölykapseli. Auton toinen omistaja kertoi isänsä ostaneen auton uutena. Muuten auto oli räpeltämätön paitsi että yksi pölykapseli oli vaihdettu - sileästä logolliseen. Olen tavannut myös toisen viiskutosen jossa oli vielä alkuperäiset sileät kapselit. Mutta mitä järkeä oli myydä autot sileillä kapseleilla, kun muut logot olivat vielä paikoillaan? Kakkostyypin keulassa sai olla edelleen tuo iso logo ja Kuplan etuluukun ja tuulilasin välissä oli logo. Kummallista. Löytyykö palstalta vanhempaa väkeä ketkä voisivat valoittaa asiaa lisää? Liittenä kuva jossa on pari hieman uudempaa suomalaista kylttiä, tavanomaisilla VW-logoilla. Omistin ne joskus kauan kauan aikaa sitten. Hyvässä tallessa ovat. Quote
pasihakala Posted January 14, 2018 Author Posted January 14, 2018 Kakkostyypin keulassa on O-kirjain eikä lue VW. YouTubesta löytyy video 1952 Messuhallissa järjestetystä autonäyttelystä. Siellä olleissa kakkostyypeissä oli vastaava ympyrä keulassa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.