Jump to content

Korin vahvistukset katuautossa- visioita :D


-Alex-

Recommended Posts

Kuplahan on tunnetusti turvaton auto korirakenteeltaan, 1303/1302 malli vähän 1200/1300/1500 malleja turvallisempi, muttei paljoa :D

 

Luokitelty turvakehikkohan jossa tyyliin monta lisäputkea, antaisi varmaan parhaan suojan, mutta lähes jokapäiväistä kesäajossa olevaa katuautoa ajatellen jotain vähän lievempää tai vähemmän karumpaa? 

 

Turvakehikko on silti hyvä lähtökohta ja järkevästi toteutettuna vaatii takapenkin poiston.  Etuakselille pitää olla ehdottomasti tuenta, mikä se sitten on oikea tapa, niin en osaa sanoa. Ylhäältä ja alhaalta A-pilarin putkesta vietynä ainakin toisi suojaa.

 

Kehikon oviputki matalempana antaa silti suojaa, mutta helpottaa sisäänkulkua. Omassa autossa putken etureuna viety alemmas vain.

 

Tarkastelin muutamia cabriolet kuvia ja niissä näyttää myös olevan oviaukossa jäykisteet pohjan jäykisteprofiilin lisäksi. Lienee sitten minimaalinen hyöty kovakattoisessa turvakehikollisessa kuplassa tuollaisesta pohjan jäykisteprofiilista.

Edited by -Alex-
Link to comment

Ei välttämättä kuplaa suoranaisesti koske mutta, pohjalevyä/koria/runkoa vahvistettaessa tulee pitää aina mielessä se että ei saa tehdä liian lujaa tai "kovaa". Kolaritilanteessa auton kori-/runkorakenteen tulisi syödä mahdollisimman ison osa törmäyksen energiasta.

Vaikka auto ei päälle rutistuisikaan onnettomuustilanteessa, niin liian jäykän kori-/runkorakenteen huonona puolena on sen aiheuttama rasitus kropalle ja täten sisäelinvauriot.

 

Kuplassa sivutällin aiheuttamaa vauriota ei oikeastaan muuten voi ehkäistä kuin vahvistamalla koria mahdollisimman paljon. Kyljissä on niin vähän materiaa että törmäysalueen tekeminen liki mahdotonta järkevästi. Katon alueelle pätee liki sama homma koska tulee jo niin lähelle päätä, tosin enemmän muutosmahdollisuuksia.

 

Keula ja peräosuus ovatkin jo sitten toinen asia. Jos muutostöiden laajuus ei olisi rajoittava tekijä niin lähtisin näihin kehittämään törmäyspalkkia, eli hallitusti määrätyn matkan kasaanpainuvaa törmäysaluetta. Tämän tarkoitus on syödä mahdollisimman iso osa törmäysenergiasta. Tämän tekeminen taakse ei ole yhtä tärkeää kuin eteen eikä teknisesti yhtä helppoa.

 

Muita turvallisuuteen liittyviä seikkoja joita tulee miettiä on eteen sijoitettu polttoainetankki, turvavyöt, istuimet (niskatuki!), Ja se mitä rattiakselille tapahtuu keulatörmäyksessä.

 

Se miten nämä muutokset käytännössä voi toteuttaa jää jokaisen oman harkinnan ja mielikuvituksen varaan.

Link to comment

Hyviä pointteja.. nykyautoissahan on törmäysenergiaa sitovia rakenteita ohjaamon ulkopuolella.  Muistelisin että jo aikoinaan Saab 900:sessa oli ainakin kuskin puolen runkopalkkia aivan edestä reijitetty jotta se antaisi periksi.  Usein näkyvästi myös menee keulakolarissa palasiksi koko keulan osat nykyautoissa.

 

Turvakehikko kyllä on must ja 4-pistevyöt kun ei ole automaattikiristeisiä turvavöitä.

 

Tankki edessä ei ole kyllä paloturvallisuuden takia kauhean hyvä idea, tai aivan takana..Ford Pintohan oli tunnettu siitä että saattoi syttyä peräänajossa tuleen kun tankki sijaitsi aivan takana.

 

 

 

Ei välttämättä kuplaa suoranaisesti koske mutta, pohjalevyä/koria/runkoa vahvistettaessa tulee pitää aina mielessä se että ei saa tehdä liian lujaa tai "kovaa". Kolaritilanteessa auton kori-/runkorakenteen tulisi syödä mahdollisimman ison osa törmäyksen energiasta.
Vaikka auto ei päälle rutistuisikaan onnettomuustilanteessa, niin liian jäykän kori-/runkorakenteen huonona puolena on sen aiheuttama rasitus kropalle ja täten sisäelinvauriot.

Kuplassa sivutällin aiheuttamaa vauriota ei oikeastaan muuten voi ehkäistä kuin vahvistamalla koria mahdollisimman paljon. Kyljissä on niin vähän materiaa että törmäysalueen tekeminen liki mahdotonta järkevästi. Katon alueelle pätee liki sama homma koska tulee jo niin lähelle päätä, tosin enemmän muutosmahdollisuuksia.

Keula ja peräosuus ovatkin jo sitten toinen asia. Jos muutostöiden laajuus ei olisi rajoittava tekijä niin lähtisin näihin kehittämään törmäyspalkkia, eli hallitusti määrätyn matkan kasaanpainuvaa törmäysaluetta. Tämän tarkoitus on syödä mahdollisimman iso osa törmäysenergiasta. Tämän tekeminen taakse ei ole yhtä tärkeää kuin eteen eikä teknisesti yhtä helppoa.

Muita turvallisuuteen liittyviä seikkoja joita tulee miettiä on eteen sijoitettu polttoainetankki, turvavyöt, istuimet (niskatuki!), Ja se mitä rattiakselille tapahtuu keulatörmäyksessä.

Se miten nämä muutokset käytännössä voi toteuttaa jää jokaisen oman harkinnan ja mielikuvituksen varaan.

Link to comment

Turvakehikko kyllä on must ja 4-pistevyöt kun ei ole automaattikiristeisiä turvavöitä.

Kiinteät 4-pistevyöt on katuajossa aivan pe**eestä, olkavyöt joutuu pitämään ihan tolkuttoman löysällä jotta ajamisesta tulee yhtään mitään ja näkee edes jotain ympärilleen. Kadulle suosittelisin Scroth:n Autocontrol rullavöitä, jotka saa sitten kiinteiksi niin halutessaan: https://www.schroth.com/de/segments/tuning/details/show/asm-autocontrol-iii-silver.html

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...