Jump to content

Kaasarin valinta


Guest JuMuS

Recommended Posts

Guest JuMuS

Rakenteilla on 1776cc 2-reikäkantinen käyttömoottori noin 9 puristuksilla. Nokan olemusta en ihan ole vielä päättänyt mutta taitaa osua alle 280 asteille, koska alavääntö ajaa tässä kohtaa ohi huippuhepoista. Huipputehoja ajattelin alle 5500rpm kierroksille.

 

Mutta polttoainelaitteisto on vielä kokonaan auki. Ei taida tuollaisen nokan kanssa enää yksinäinen yksireikäinen enää hengittää tarpeeksi, vai? Nurkkatuplia en ajatellut kuitenkaan laittaa. Valita pitäisi yhden pystytuplan, tuplastrombergien tai nurkkiin istutettujen pikkusolexien tms kesken. Pystytupla olisi tietysti helppo ja valmis bolt-on ratkaisu, mutta budjettisyistä ne kaksi muuta olisivat lähempänä sydäntä.

 

Mitenkäs noi vakiot 28/30/31PICT solexit toimisivat arkiajossa kahdennettuina? Riittääkö säätöalue lyhyiden pystyimusarjojen kanssa? Teoriassa toimisi oikeinkin hyvin, vaan se todellisuus...

Link to comment

Kuuleman mukaan myös Aircooled.fi:stä saa SCATin toimittamia TÄYDELLISIÄ yksikurkkuisia Solex nurkkakaasarisettejä, sisältäen kaasarit, imusarjat, putsarit ja vivuston sekä kaikki asennukseen vaadittavat osat.

 

Kaasarit ovat sähköryypyillä, joten myös auton käynnistäminen sujuu paremmin kuin halvoilla ryypyttömillä versioilla.

 

http://www.aircooled.fi/public/SCAT_VW06.pdf

 

Löytyvät sivulta 5.

 

Hinta paketilla on hurjat 349 euroa.

Link to comment
Guest JuMuS

Juu, olen nuo vanhat keskustelut aiheesta 'kadron' lukenut. Kiitos kuitenkin.

 

Mutta nyt vaan tässä retorisesti kyselisin, että onko kukaan Suomen oloissa onnistuneesti kokeillut mitään muita kombinaatioita kuin noita valmiita pulttaa-kiinni sarjoja? Itelläkin olis vanhoja ehjiä solexeja ja muita pikkukaasareita jemmassa, käyttöä noillekin olisi kiva keksiä. Koska kyse ei ole mitenkään kiireellisestä projektista, niin mielelläni vähän voisin asiaa harrastaakin...

 

Keskituplakaasari puolustaisi paikkaansa juuri noissa vanhemmissa topiceissa mainitun epätasaisen imupulssin ansiosta. Toisaalta ne lyhyet imusarjat toisivat yläpään kierroksille lisää kaivattua hönkää... Kompromisseistahan ne autot tehdään. SU/Strombergin tekeleissä miellyttäisi helppo säädettävyys ja 'tunnottomuus' noille painevaihteluille. Vakiosolexit olisivat myös helpohkot saada säätöihin, mutta arveluttaa se toimivuus lyhyillä pystyimusarjoilla. Toimiihan ne tosin tiettävästi vakiokoneella suht hyvin, mutta tuon kireämmän nokan vaikutus alipaineisiin arveluttaa.

Link to comment
Guest JuMuS

Juu, olen nuo vanhat keskustelut aiheesta 'kadron' lukenut. Kiitos kuitenkin.

 

Mutta nyt vaan tässä retorisesti kyselisin, että onko kukaan Suomen oloissa onnistuneesti kokeillut mitään muita kombinaatioita kuin noita valmiita pulttaa-kiinni sarjoja? Itelläkin olis vanhoja ehjiä solexeja ja muita pikkukaasareita jemmassa, käyttöä noillekin olisi kiva keksiä. Koska kyse ei ole mitenkään kiireellisestä projektista, niin mielelläni vähän voisin asiaa harrastaakin...

 

Keskituplakaasari puolustaisi paikkaansa juuri noissa vanhemmissa topiceissa mainitun epätasaisen imupulssin ansiosta. Toisaalta ne lyhyet imusarjat toisivat yläpään kierroksille lisää kaivattua hönkää... Kompromisseistahan ne autot tehdään. SU/Strombergin tekeleissä miellyttäisi helppo säädettävyys ja 'tunnottomuus' noille painevaihteluille. Vakiosolexit olisivat myös helpohkot saada säätöihin, mutta arveluttaa se toimivuus lyhyillä pystyimusarjoilla. Toimiihan ne tosin tiettävästi vakiokoneella suht hyvin, mutta tuon kireämmän nokan vaikutus alipaineisiin arveluttaa.

Link to comment

Oman kokemuksen perusteelta unohtaisin heti keskituplan ja muutkin vanhat kuluneet kaasuttimet ja hommaisin uudet yksikurkkuiset kaasuttimet. Itellä oli Kadron setti käytössä ja toiminta oli todella mainiota. Kulutus ja kulku kohdillaan. Volkkarissa riittää muutakin harrastamista mutta nykivä ja tyhjäkäynnitön janoinen moottori V****** :D

Link to comment
Guest fastghia

Kolkin sohlot (32 PDSIT?) on mulla toiminu erinomaisesti aikoinaan 1835-koneessa Scat c25-nokalla, asteita kait joku 275. Kannet oli 1-reikäset ja imusarjat kolkin omat lyhyet. Jos vaan löytää jostain heinäsuovasta hyvät yksilöt...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...