seppo mäntykivi Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Tuli hylky konttorilla. Ensin O2 pitoisuus 11.47, muut ok. Sitten säädin seoksia pinemmälle, jolloin O2 putosi sallittuun 3. jotain. mutta HC pitoisuus nousi 1117:mään (sallittu 1000). Ei auttanut ruuvailu konttorilla, kuinkas tuota HC pitoisuutta saadaan pienemmälle O2:sen pysyttyä sallituissa lukemissa? Moottori toimii hyvin, ja käy tyhjänä. Quote Link to comment
Guest Ooppiumi Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Epätäydellisestä palamisestahan tuo korkea HC arvo taitaapi johtua. Koskas siulla on tulpat vaihdettu. Veikkauksena syyksi heittäisin tulpat tai tulpan johdot, jos seokset on kohdallaan. Tuo HC arvohan taitaa nousta myös jos kone käy liian laihalla, et kai säätänyt liian laihalle :D. Quote Link to comment
Racing Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Ja O2 pitoisuus on suuri jos yleensä jos pakoputki vuotaa. Laipat viilaten suoraksi ja yleensä vaihtimien / jputkien+putkiston väliset pannat vuotaa aina,avuksi on hitsata laipat välille. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted August 2, 2006 Author Share Posted August 2, 2006 Kiitoksia vastauksista. Täytyy vaihtaa tulpat ja johdot. Pakoputkikin täytyy tarkistaa. t.sepi Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 ja jäänestoo reippaammal annoksel tankkii :P Quote Link to comment
metake Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Lainaus kirjasta: Pakokaasupäästöt Sytytysennakon myöhentämisellä saadaan pakokaasujen lämpötila korkeammaksi, mikä edesauttaa CO- ja HC-saasteiden jälkipalamista. Liian myöhaiselle sytytystä ei kuitenkaan saa siirtää, koska silloin saattaa HC-pitoisuus kohota huomattavasti. Termostaatin vaihto kuumempaan nostaa koko moottorin lämpötilaa, jolloin seos muodostuu homogeenisemmaksi ja samalla paremmin palavaksi pienillä käyntinopeuksilla. Ellei moottori näidenkään toimenpiteiden jälkeen alita päästörajoja, on vielä tarkastettava, ettei ylitys johdu mistään varsinaisesta viasta. Vääriin CO- HC-pitoisuuksiin johtavia syitä luetellaan seuraavassa: Sekä CO- että HC-pitoisuudet korkeat - seos liian rikas - kaasuttimen polttoainepinta liian korkealla - neulaventtiili vuotaa - rikastin viallinen - moottoriöljy huonolaatuista, vanhaa tai viskositeetti väärä - kampikammiossa bensiiniä - kampikammion huohotusletku tukossa CO-pitoisuus alhainen, HC-pitoisuus korkea - imuilmavuoto (imusarjan tai kaasuttimen tiiviste) - alipaineletku rikki - kaasuläpän akseli kulunut CO-pitoisuus normaali, HC-pitoisuus korkea - puristuspaine alhainen (männänrenkaat tai venttiilit kuluneet) - sytytystulpat karstaiset - katkojan kärjet huonot - kondensaattori viallinen - virranjakajan kansi halki - sytytys liian aikaisella tai aivan liian myöhäisellä Mikäli kaikki paikat on tutkittu ja päästöjä alentavat säädöt tehty, eikä auto silti läpäise tarkastusta, on avuksi otettava alkoholi eli etanoli tai metanoli. Nämä aineet palavat nimittäin huomattavasti puhtaammin kuin bensiini, ja sekoittamalla jompaa kumpaa nestettä noin 15 - 20 % bensiinin sekaan saadaan CO- ja HC-pitoisuudet huomattavasti alenemaan. NOx-pitoisuus tosin kasvaa, mutta sitä ei ainakaan näillä näkymin tulla mittaamaankaan. Etanolia tai Metanolia ostettaessa on varmistettava, että se on ollut suljetussa astiassa. Molemmat aineet imevät itseensä runsaasti kosteutta ollessaan tekemisissä ilman kanssa, ja mikäli näin on tapahtunut, eivät ne enää sekoitu kunnolla bensiiniin. Hyvä tapa on valmistaa seos kaiken varalta erillisessä kanisterissa ja tarkastaa parin tunnin kuluttua kuluttua, etteivät aineet ole erottuneet toisistaan. Mikäli aineet pyrkivät erottumaan, voidaan asiaa auttaa lisäämällä sekoitukseen 3 - 4 % asetonia. Tuossa hieman yleistekstiä päästöjen kanssa taisteluun. Loppukommenttina vielä, että yleensä pelkän 02-arvon koholla oleminen johtuu vain ja ainoastaan pakoputken vuodosta, eli sitä siis syynäämään. Ja mikäs tuo sinun auto on, jota yrität katsastaa? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted August 2, 2006 Author Share Posted August 2, 2006 pallokeulaa leimailen. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted August 4, 2006 Share Posted August 4, 2006 Mikähän on virranjakajan tyyppi. Pitäisi olla tuon kaasuttinmen kanssa tarkoitettu virranjakaja. Nimenomaan saastesyistä nuo pict-3 kaasuttimet ja sytytysennakko säädetään ihan järjenvastaisesti. Jos on pelkkä keskipakojakaja käytössä, pitää kaasuläpän reikä niitata umpeen, jotta yleensä mitään tyhjäkäynnin säätöä saa aikaiseksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.