Guest JuMuS Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Ajatus oli itse värkätä tuollainen ti custom made huohotinsysteemi. Käväisi sairaassa mielessäni, että jos vielä laittaisi PCV-venttiilin siihen imusarjaan menevään letkuun. Elikkäs tuore suodatettu ilma venakoppiin joko ilmanputsarista tai omien filtterien kautta. Siihen öljyntäyttöpömpelistä lähtevään letkuun se PCV väliin ja letku imusarjaan kaasari(e)n alapuolelle. Toimiiko? Ainakin teoriassa, mutta onko jollain kokemusta? Se valmis sarjahan sisältää sen "keskuspömpelin", jonka kautta imee uutta ilmaa kampikammioon ja johon ne basat koneesta sitten aikojen saatossa kertyy. Ellen ole väärin ymmärtänyt niin jostain uudemmista TYP1-(ruisku??)koneista tuollainen löytyy vakiona, Quote Link to comment
Guest Jani Antikainen Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Tätä on tullut itsekin mietittyä, ja asentaisin juuri noin + laittaisin omat putsarit venakoppiin (helpompi ja kaasarin imuvirtaukset huomioon ottaen saattaa olla myös toimivampi.) MIhin sen PCV:n sitten kiinnittää imusarjassa, sitä kannattaa harkita. Itse ehkä tekisin kaasuläpän jälkeen ihan oman sisääntulon, ettei kaasarille keräänny ylimääräsitä kökköä. Mistäs löysit valmiita PCV sarjoja? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 En menisi vannomaan että tekee seoksille hyvää laittaa lisäilmaa kaasarin ja kannen väliin. Etenkin kun em. lisäilman määrä lienee osapuilleen sama kierrosalueesta ja kaasuläpästä riippumatta, joten sitä ei voi kompensoidakaan kaasarin säädöillä. Ilmamäärä lienee vähäinen verrattuna siitä mitä rööristä normaalisti menee, mutta vastaisi käsittääkseni imuvuotoa josta ei yleensä hyvä tule. Vai hoksasinko jotain tässä nyt väärin? (...luin lisää aiheesta, normaalisti taidetaan tuo kierrättää kaasarin yläpuolelle normaalin imuilman sekaan, joten sopiva paikka tuollaiselle olisi varmaankin imutorvi tai ilmanputsari, kunhan imua/alipainetta vaan on) Puavo @ dwl Quote Link to comment
metake Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Pistetääs tähän jatkoks kun oli hyvä topicci :) Eli itselläni on huohotus vedetty alkuperäisestä huohotuslähdöstä öljyn kerääjä purkkiin, eli siis huohotus menee suoraan ulkoilmaan. Ja se kysymys: Mikä hyöty on siinä, että vedetään erilliset huohotusletkut venttilikopista? Ja toinen kysymys: Eikö se paine (=huohotus) kulkeudu kansista tönäriputkien kautta kampikammioon ja sieltä normaalireittiä ulos? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Niin se PCV:hän tekee sen, että normaalitilassa kun ajetaan tasakaasulla päästää kaasua ohitseen alipaineen mukaan. Eli kiihdytystilanteessa on venttiili kiinni ja moottorijarrutuksessa auki. Kun huohotuskaasua kertyy tarpeeksi alkaa päästämään myös painetta pois, eli stefat ei tuon takia pääse poksumaan. Korvausilmaletkut laittaisin venakoppiin, niinkuin oikeissa autoissakin on tehty. PCV:n yhteydessä on monessa nykyautossa jonkinlainen kammio johon noi kampikammiokaasuissa leijuvat sattumat aikaa myöten kertyvät, eivätkä kulkeudu moottoriin poltettavaksi. Nimenomaan kaasarin alapuolelle toi liitos tulisi tehdä, jottei turhaan kaasari sotkeentuisi. Quote Link to comment
Guest Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Mä kun en ole ikinä 25 vuoden aikana pulannu kuin 70-lukuisten tai vanhempien mottien kanssa, niin tää on ihan uutta. Siis meinaat sä että venakopista motti sais korvausilmaa??? Mikä sitä imee sinne, kun kampikammiossa ja sitä kautta myös venakoppien sisällä on ylipaine. Ja miks sinne pitäis saada lisää ilmaa? Ennemminkin pois sieltä. Mun Letukan motissa on PCV venttiili ja sen letkun päässä on lievä puhallus, ei imu. Vai enks mä nyt tajunnu tätä ollenkaan? Metakelle, ne lisälinjat venakopissa on sen takia, että se on helppo tapa tehdä lisää huohotuslinjoja, kun alkuperäisen koko ei riitä. Ja ymmärtääkseni venakoppaan voi tulla turhaa painetta, jos ja kun pako-ohjurissa on enemmän tai vähemmän ohivuotoa. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Omassa letukassa toi systeemi toimi niin että ilmanputsarista meni letku ojanpuoleiseen venakoppaan. Kuskinpuolen venakopasta meni letku imusarjaan. Jälkimmäisen letkun venttiilikopan puoleisessa päässä toi PCV sitten oli. Toihan on lyhenne sanoista Positive Crankcase Ventilation. Periaate on se, että imusarjan alipaine kierrättää tuota kampikammiokaasua sen sijaan että ohjurien kautta puhaltava "korvausilma" sitä konetta huuhtelisisi. Sillä minäkin siitä käyttökokemuksia kyselin, kun en tiedä miten VW:n koneet huohottaa erilailla muihin koneisiin verrattuna. Tuon systeemin paras anti taitaa päästöjen pienentymisen sijaan olla se, että kampikammiokaasut tosiaan tuulettuvat paremmin kuin ilman sitä. Oman maalaisjärkeni mukaan tämä pitäisi öljyt ja moottorin sisuskalut puhtaampina. Quote Link to comment
Guest Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Onks toi korvausilmakierto sun oma päätelmä aiheesta, vai löytyyks siitä painettua tekstiä jostain? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Onks toi korvausilmakierto sun oma päätelmä aiheesta, vai löytyyks siitä painettua tekstiä jostain? Ihan omaa teoriaa, jos tuota "ohjurien kautta puhaltavaa korvausilmaa" tarkoitat. Jostainhan sinne vakiomoottorin kampikammioon sitä kaasua kertyy vaikkei venakopissa erillisiä huohottimia olisikaan. Männät ja ohjurit puhaltaa aina ohi enemmän tai vähemmän. Vakio pahnapuhaltimessahan toi ylipaine purkautuu öljyntäytön kautta joko taivaan tuuliin tai ilmanputsarikoteloon. Vakiokoneessa öljyntäyttöön tiivistyvä keltainen kylmälimahan koostuu noista ohipuhalluskaasuista tiivistyneistä erilaisista aineksista. PCV:n ideahan on just se, että moottorijarrutuksissa luodaan kampikammioon alipaine jolloin noi möhnät kulkee moottorin läpi. Netistä löytyy varmaan lisää täsmällisempää tietoa aiheesta googlettamalla, kuten myös autoteknillisestä kirjallisuudesta. Quote Link to comment
Guest Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Se keltainen, tai oikeammin valkoinen mönjä on moottorin sisään kondensoitunutta kosteutta. Öljy ja vesi kimpassa muodostaa tollasta ällöttävää möhnää. PCV-venttiili on tavallinen takaiskuventtiili jonka tarkoitus on pitää huoli että sinne kampikammioon ei imeydy korvausilmaa takaisin. Esim voimakkaassa moottorijarrutuksessa männänrenkaisiin tulee ohivuotoa"toiseensuuntaan". Siitä seuraa alipaine kampikammioon. PCV-valve sulkeutuu... Moottorit joissa männät liikkuu sellaiseen tahtiin että kampikammion tilavuus muuttuu paljon. PCV-venttiilillä on enemmän merkitystä. Väittävät jopa muutamaa lisä hp saavutettavan sillä, kun saadaa alipaine mäntien alle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.