Jump to content

Sytytyksen ajoitusmerkki


Recommended Posts

Kertokaas gurut että mitä se kampiakselin takapäässä olevassa hihnapyörässä oleva lovi ihan oikeesti meinaa?

 

Itse olen pitänyt sitä yläkuolokohdan merkkinä, mutta kun korjauskäsikirjasta sai vaikutelman, että se olis sytyksen ajoitusmerkki? Eli siis jos mulla on kone jossa sytkän ajoitus on 7,5 astetta eykk, niin tuo merkki olis siinä, eikä yläkuolokohdassa? Ja olettaen ettei kukaan pirulainen ole mennyt vaihtaa siivapyörää tai jakajaa :)

 

Edit: Korjattu hihnapyörän sijainnissa olleita epätarkkuuksia ;)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Juu ei oo tosiaan ykk, vaan ajotusmerkki. Ykk tais olla 90 astetta kiilaurasta, eli siintä voi vähän zoomailla missä kohtaa se ajotusmerkki sit oikeen onkaan.

Link to comment
Kertokaas gurut että mitä se vauhtiksen päässä olevassa hihnapyörässä oleva lovi ihan oikeesti meinaa?

Vauhtipyörän päässä en ole hihnapyöriä yleensä nähnyt :) Mielenkiintoista, kuvia ? :)

 

Öö, joo siis ei ole kuvia, eikä tule :D

 

Osaakos joku kertoa, että onko hihnapyörässä mitään merkkiä (stanssattu yms.) mistä tietäis että mille ajoitukselle se lovi on siihen laitettu? Vai pitääkö se vaan tuon kiilauran perusteella mittailla?

Link to comment

Se meni vissiin jotenkin niin että jos on yks lovi, se on 7.5°, jos on kaksi lovea ne on 0 ja 7.5°, ja jos kolme niin 0, 7.5 ja 10°. Mutta pitäs tarkastaa kirjallisuudesta, nämä vain hataraan muistiini pohjautuen...ja ykk kiilaurasta 90° myötäpäivään.

Link to comment

Tänään tuli lisätietoo merkeistä, eli lähempänä konetta olavassa puoliskossa oleva lovi on sytkän ajoitusmerkki ja ulompana olevassa puoliskossa oleva pyöreämpi "lovi" on yläkuolokohta. Em. merkkien perusteella ihan oikein toi ennakkomerkki mulla ja sytkä nyt kohallaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...