Jump to content

Vaihdelaatikko ja kytkin pohdintaa.


Guest Trompi

Recommended Posts

Guest Trompi

Moipa moi,

 

Tuossa pihassa on yksi joutava kupla, johon tulee kaaret yms kilkkeet sisälle vaikkapa Urtsia varten. Ja tulevaisuudessa siihen tehdään vielä aircooled kone, mutta sitä ennen asia on pikkisen toisin.

 

Olen sovittamassa tuollaista 180hv 1.6TD dieseliä kuplan laatikon perään. Autolla ajetaan varttia ja tulee yrityksen holysmoke.fi esittelyautoksi.

Onneksi ongelmia ei ole edes paljon, vain muutama.

Ongelmana on vaihdelaatikko ja kytkin. Vaihdelaatikon pitäsi hanskata tuo vääntö ja silti 5000rpm:llä pitäisi antaa kylliksi vauhtiakin. Millaista laatikkoa ja mistä sitä tuohon pitäisi alkaa katsomaan ja millaisilla välityksillä?

 

Toinen asia on kytkin. Millaisia kytkimiä käytetään esim JM-autoissa välilaipan kanssa? Sintteriä joka käy kuplan laatikkoon?

 

Olisin todella kiitollinen vastauksista.

Link to comment
Guest Toheltaja

sintteri liene hyvä vaihtoehto, tosin ei luista, massalevy ois hellempi omalla tavallaan, mutta vaatii asetelmalta aika paljon enemmän. Vääntö voipi olla ongelma, rikkoo perää... Muistelen näin käyneen jollekin joka laitto tdi koneen kuplaan ja revitteli sillä. Meni muutamia lootia kunnes vaihtoi jonku kestävämmän, laittoko porsaan vai minkä, sitä en tiedä

Link to comment
Guest Trompi

Tiedän että vääntö on ongelma. Vääntö tulee väkisin se 300Nm. Pienellä ahtimella se tulee liian alas ja mikään ei sitä hanskaa. Ahtimen mitoitankin pikkisen suureksi, jotta vääntö ei jäisi liian alas, vaan vääntö asettuisi tarpeeksi ylös.

 

Niin laittasin tietysti TDI:n kun siitä saa vielä enemmän voimaa, mutta katsastuksesta se ei mene läpi, sen sijaan 1.6TD 60hv lapuilla menee....

Link to comment

Ai että kadulle tälläinen, aina vaan parempi. Ymmärsin ensin että vain kisa- ja esittelykäyttöön. Mikäpä siinä, pitää vain kesän kilvissä ja maksaa dieselveron. Vanhat rivipumppudieselit on loppujen lopuksi aika kiitollisia virityskohteita mitä on esimerkiksi noiden 3.0 td mersujen viritystä seurannut. Isolla puhaltimella tuosta voi irrota aika kivoja lukemia, kun vain saa kakkua tarpeeksi...

 

t. Mika

Link to comment
Ai että kadulle tälläinen, aina vaan parempi. Ymmärsin ensin että vain kisa- ja esittelykäyttöön. Mikäpä siinä, pitää vain kesän kilvissä ja maksaa dieselveron. Vanhat rivipumppudieselit on loppujen lopuksi aika kiitollisia virityskohteita mitä on esimerkiksi noiden 3.0 td mersujen viritystä seurannut. Isolla puhaltimella tuosta voi irrota aika kivoja lukemia, kun vain saa kakkua tarpeeksi...

 

t. Mika

 

Eri asia on sitten koska sylinterikansi antautuu...

Link to comment

Jos tuos sama kansi on kun noissa takatuuppari portterin koneissa ja vanhojen kakkoskoppa golfien koneissa niillä on vain taipumus haljeta jo vakiokäytössä aivan paskaksi. Yhtäkään käytettyä en ole nähnyt joka ei halki olisi ollut...Toivotaan kuitenkin että oikeanlaisella rakentamisella kestäisi.

Link to comment
Guest Trompi

Kaikki 1.6TD kannet halkea venttiilien välistä aina, sille ei voi mitään. Mutta vuotaako se sieltä, se onkin toinen asia. Vannon, että kyllä nuo kannet kestää ihan hyvin.

Kyllähän tuo kansi pitää ARP pulteilla laittaa, mutta tiivisteeksi ei tule kupari, vaan AAZ monipeltitiiviste, koska tuolla ajetaan myös normiajoa. Sillä kestää just sen 2bar ahtoja.

Pumpun teen itse varmaan alussa 12mm nestepäällä, mutta eiköhän tuonne 13/14mm kokeeksi laiteta ;)

Turboksi kaavailin GT2259 Garretin VNT:tä. Ahtopaineen/siipien säätöä yritetään hoitaa modatulla megasquirtilla/vastaavalla.

 

Mutta nuo vasta sitten kun leimattuna 1.6TD:llä vakiona ja 60hv lapuilla.

Tietääkseni auto pitää olla nuilla radalle.com/gti-päivillä tieliikennekelpoinen ja katsastettu. Sinne on pakko päästä kiusaamaan seksinissani miehiä :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...