Guest Trompi Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Moipa moi, Tuossa pihassa on yksi joutava kupla, johon tulee kaaret yms kilkkeet sisälle vaikkapa Urtsia varten. Ja tulevaisuudessa siihen tehdään vielä aircooled kone, mutta sitä ennen asia on pikkisen toisin. Olen sovittamassa tuollaista 180hv 1.6TD dieseliä kuplan laatikon perään. Autolla ajetaan varttia ja tulee yrityksen holysmoke.fi esittelyautoksi. Onneksi ongelmia ei ole edes paljon, vain muutama. Ongelmana on vaihdelaatikko ja kytkin. Vaihdelaatikon pitäsi hanskata tuo vääntö ja silti 5000rpm:llä pitäisi antaa kylliksi vauhtiakin. Millaista laatikkoa ja mistä sitä tuohon pitäisi alkaa katsomaan ja millaisilla välityksillä? Toinen asia on kytkin. Millaisia kytkimiä käytetään esim JM-autoissa välilaipan kanssa? Sintteriä joka käy kuplan laatikkoon? Olisin todella kiitollinen vastauksista. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 sintteri liene hyvä vaihtoehto, tosin ei luista, massalevy ois hellempi omalla tavallaan, mutta vaatii asetelmalta aika paljon enemmän. Vääntö voipi olla ongelma, rikkoo perää... Muistelen näin käyneen jollekin joka laitto tdi koneen kuplaan ja revitteli sillä. Meni muutamia lootia kunnes vaihtoi jonku kestävämmän, laittoko porsaan vai minkä, sitä en tiedä Quote Link to comment
mikan Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Kun 1,6 TD:stä puristetaan 180 horsea, niin montako Nm on vääntö? Peräruuvia minäkin eniten epäilen. t. Mika Quote Link to comment
Guest Trompi Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Tiedän että vääntö on ongelma. Vääntö tulee väkisin se 300Nm. Pienellä ahtimella se tulee liian alas ja mikään ei sitä hanskaa. Ahtimen mitoitankin pikkisen suureksi, jotta vääntö ei jäisi liian alas, vaan vääntö asettuisi tarpeeksi ylös. Niin laittasin tietysti TDI:n kun siitä saa vielä enemmän voimaa, mutta katsastuksesta se ei mene läpi, sen sijaan 1.6TD 60hv lapuilla menee.... Quote Link to comment
mikan Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Ai että kadulle tälläinen, aina vaan parempi. Ymmärsin ensin että vain kisa- ja esittelykäyttöön. Mikäpä siinä, pitää vain kesän kilvissä ja maksaa dieselveron. Vanhat rivipumppudieselit on loppujen lopuksi aika kiitollisia virityskohteita mitä on esimerkiksi noiden 3.0 td mersujen viritystä seurannut. Isolla puhaltimella tuosta voi irrota aika kivoja lukemia, kun vain saa kakkua tarpeeksi... t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Ai että kadulle tälläinen, aina vaan parempi. Ymmärsin ensin että vain kisa- ja esittelykäyttöön. Mikäpä siinä, pitää vain kesän kilvissä ja maksaa dieselveron. Vanhat rivipumppudieselit on loppujen lopuksi aika kiitollisia virityskohteita mitä on esimerkiksi noiden 3.0 td mersujen viritystä seurannut. Isolla puhaltimella tuosta voi irrota aika kivoja lukemia, kun vain saa kakkua tarpeeksi... t. Mika Eri asia on sitten koska sylinterikansi antautuu... Quote Link to comment
mikan Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Miten kansi poksahtaa? ARP:n pinnat ja tiukka momentti kuparitiivarin kanssa vois auttaa? t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Jos tuos sama kansi on kun noissa takatuuppari portterin koneissa ja vanhojen kakkoskoppa golfien koneissa niillä on vain taipumus haljeta jo vakiokäytössä aivan paskaksi. Yhtäkään käytettyä en ole nähnyt joka ei halki olisi ollut...Toivotaan kuitenkin että oikeanlaisella rakentamisella kestäisi. Quote Link to comment
Guest Trompi Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Kaikki 1.6TD kannet halkea venttiilien välistä aina, sille ei voi mitään. Mutta vuotaako se sieltä, se onkin toinen asia. Vannon, että kyllä nuo kannet kestää ihan hyvin. Kyllähän tuo kansi pitää ARP pulteilla laittaa, mutta tiivisteeksi ei tule kupari, vaan AAZ monipeltitiiviste, koska tuolla ajetaan myös normiajoa. Sillä kestää just sen 2bar ahtoja. Pumpun teen itse varmaan alussa 12mm nestepäällä, mutta eiköhän tuonne 13/14mm kokeeksi laiteta ;) Turboksi kaavailin GT2259 Garretin VNT:tä. Ahtopaineen/siipien säätöä yritetään hoitaa modatulla megasquirtilla/vastaavalla. Mutta nuo vasta sitten kun leimattuna 1.6TD:llä vakiona ja 60hv lapuilla. Tietääkseni auto pitää olla nuilla radalle.com/gti-päivillä tieliikennekelpoinen ja katsastettu. Sinne on pakko päästä kiusaamaan seksinissani miehiä :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.