hanski. Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 löytyi helmi w-takaluukku, täysin ehjä ja hyväkuntoinen...mutta painava... no ajattelin ottaa tuosta tarkan muotin ja tehdä itse lasikuidusta kevyt versio.... lasikuituhommia joitakin tehnyt...subbarikoppia ym... mutta hyviä vinkkejä otetaan miten tuo olisi viisainta tehdä... Quote
Guest Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Hipostele ja veistä muotti tai kuiduta suoraan luukkuun. Quote
Guest Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Säästää materiaaleissa mutta suoraan osan päälle ei kannata vääntää jos haluaa siistin ja kevyen. Tarttee olla aika karpaasi jos meinaa hiomalla silottaa kuitujen kuvion ja siltiki menee pakkelia jonki verran. Eli eka muotti ja sit osa, tulee vähän rautalangasta mut tässä kuitenkin jotain vinkkiä. Jos pinnassa sanomista ni pinnat eka kuntoon enne kuituhommii, muuten sulla o joka osassa samat virheet jos meinaat monta tehä. Maalaa osa vaikka jollain (ihan sama millä kunhan jää kiiltävä sileä pinta) ennen muotittamista ni irtooki paremmin ku pinta on hyvä. Ennen muotitusta vahaus moneen kertaan ja huolella hinkkaa pinnan kiiltäväks joka välissä ni saat muotin ja osan ehjänä irti. Pikavahaukset on jo nähty juttu ja mallit tosiaan irtoo nätteinä palasina... Oon tottunu käyttämään lisäksi erillistä irrotusainetta vielä mistä jää ohut kalvo pinnalle, helpottaa hommaa aika reippaasti. Subikotelot vähä eri homma ku oikeen osan tekeminen, ne on jo muotonsa ja muun matskun takia tukevia ni pienet ilmakuplat ei meinaa mitään, oikeessa korinosassa kaikki heijastuu suoraan laatuun. Sekä muottiin että osaan kannattaa aina pistää gelcoat pinnotus eka, muottiin on olemassa eri aineet mutta jos et mitään sarjatuotantoo tee niin perusgelcoat käy myös. Sen jälkee tartuntakerros lasikuitumattoa, välihionta aina siinä välissä ku kerros kuivuu ja sit myöhemmin voi pistää jo reilummin mattoa monta kerrosta, maton paksuudesta riippuen. Tätä voi toistaa niin kauan kunnes osa on halutun vahvuinen, ihan mahdottoman paksuja kerroksia ei kannata tehdä kerrallaan. Jos kevyen haluaa niin kannattaa pistää mattoa enemmän sellasiin paikkoihin mihin kohdistuu enemmän rasitusta, saranat, reunat yms ja muualle vaan ohuelti. Muutoinki noi kohdat pitää kyllä vahvistaa mutta kevyessä osassa entistä tärkeempää. Ilmat ois hyvä saada veke joka laminointikerralla, tohon on ihan olemassa alumiini/teräsrissoja mut jos ei oo ulottuvilla rissoja ni pensselillä töpöttelee varsinki kulmat hyvin ettei jää ilmataskuja. Tasasistaki kohdista lähtee paljon ilmaa jos rissalla pyörittää. Negatiiviset kulmat ei tietenkää irtoo joten ne on otettava huomioon muottia tehdessä, takaluukun suhteen toi ei pitäs olla ongelma eli menee yksosasella muotilla. Muotin jälkee sama touhu itse osalle. vahaus ekoihin osiin useemmin, myöhemmin riittää kerta pari et osa lähtee kivuttomasti irti. Toi takaluukku on onneksi jo muodoltaan sellanen ettei pitäs hirveesti takertua kiinni. Quote
Tanhis Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Jostain kuulin joskus sellaisenkin vinkin että muottiin kannattaisi laminoida ilmaventtiili mistä sitten saisi painettua ilmaa valmiin kappaleen ja muotin väliin helpottaa kuulemma irtoamista aikalailla kun ei tartte väkisin repiä. Quote
Guest Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 En oo tota ilmaventtiiliä koskaan itse käyttäny mutta massatuotantokäytössä ilmeisesti ihan yleinen käytäntö. Muotin muodosta näkee kyllä onko osa helposti irtoaavaa mallia. Takaluukku on helppo nakki jos vahaukset tehty hyvin. Semmonen vinkki vielä että kannattaa pinnottaa osa laminointipuoleltaki. Pistää vaikka gelcoatin tai topcoatin niin kuitu ei haise niin paljoa ja muutenkin pitää osan paremmassa kunnossa. Konehuoneessa myös helpompi pitää siistinä kun on pinnotus. Jos painoa pelkää niin vaikka maalaa automaaleilla jos ei muuta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.