Guest JuMuS Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 No nyt tulee guruille hankala pähkinä purtavaksi... Kaikissa volsuraamatuissa ja Essonbaarin nurkkapöydässäkin kun aina muistetaan varoitella VW-ilmajäähymoottorin kasaajaa oikeiden kiristysmomenttíarvojen tärkeydestä, niin nyt on huoli puserossa... Meikäpoika kun on joutunut moottoriprojektinsa kiikuttamaan lapsilta ja aikuisenmielisiltä piiloon viileähköön tallitilaan, niin alkoipa tuossa eilen askarruttamaan, että jos vedän tallissa -5 celsiuksen lämpötilassa vaikka lohkonpuoliskot momenttiin, niin eikös nuo jo "huoneenlämmössä" ole ylikireällä? Eli suojakelejä odotellessa... Vai? Juu ja tiedän että jokkismoottoreita on kasattu kännissä paljain käsin -40 asteen pakkasessa venäläisillä työkaluilla hiekkaan upotettuina, eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut. ;) Edittiä Quote Link to comment
Guest Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 Ei ole noin tarkkaa...ellet jotain lentokoneenmoottoria kasaile : ) Tottakai ne hieman muuttuu lämpötilan mukaan, mut kyl se konekkin eri lämpötiloissa toimii ihan käynnissä ollessaankin. Muistat vaan kokeilla ettei kampura eikä kanget ole kireät ku kiristät momenttiin Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 Ihan kesäauton moottoria pähkäillään... Lähinnä tuo mg-valun kiihkeä lämpölaajeneminen vaan pistää miettimään. "Rautaisiin" osiin tuo tuskin ihmeemmin vaikuttaa. Eli jos noi kirjoissa annetut momenttiarvot pätevät +20c huoneenlämpöön, ja moottorilohko on käyntilämpimänä jotain +1X0c, niin lämpötilan muutos joka pultit kiristää on jotain yli 80 astetta. Tästä näkökulmasta taas kun miettii tuota asennusolosuhteitten 25 asteen lämpötilaeroa niin onhan se prosenteissa aika paljon siihen päälle lisättynä. :( Mutta jos kerran ei ole niin tarkkaa, niin huva huva! Ei ole tullut aiemmin ilmajäähyvolsuihin niin tarkasti syvennyttyä niin täytyypi näitä pölhöjä kysellä... Quote Link to comment
Fileas Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 Eikös momentti ole sama, jos momenttiavain on yhtä kylmä kuin kiristettävä esine :P Quote Link to comment
Roope Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 varmaa meinas sitä lohkon kutistumista kylmällä ja laajenemista lämpimällä... Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 Kyllä noi lohkon pultitikin kutistuu kylmässä ja laajenee lämmetessä... ;) Quote Link to comment
Guest Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 ei kannata liian syvällisesti koneen kasaamista miettiä...ei ne momentitkaan aina kohallaan ole vaikka kirjassa niin lukeekin...( avaimia moneen lähtöön, kiristäjä rynkäyttää, pultit huonoja jne ja myös jotkut koneet vaativat ihan omat momenttinsa...yksilöitä nekin) Jos liikaa miettii, tulee vähemmän valmista ; ) Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Jos liikaa miettii, tulee vähemmän valmista ; ) Jep jep. Näinhän tuo asia on... Mutta kun isompaa kiirusta ei hommalla ole ollut tähänkään asti, niin mielellään tulee sitten pohtineeksi asioita joskus turhankin tarkkaan... Mutta yöuniansa ei siis kannata tuolla asialla menettää, ja kelitkin taisi jo lauhtua... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.