Guest juuso77 Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 kertokaas aloittelevalle harrastajalle mikä olis helpoin/edullinen tapa saada 1&2 vaihde lähemmäs 3&4 vaihdetta?Kannattaako lyhentää 3&4 vaihteet ja harventaa perää vai millä noi välitykset sais hyviksi katukäyttöön niin ettei kone huuda kovin lujaa normaalis matkanopeudes.Renkaat tulee olemaan noin 245/60/15 tai mitkä ny sattuu 8,5*15 vanteelle löytymään. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 miksi 3/4 vaihteet lähemmäs toisaan? tekemässä katukilpuria jolla nopein suorite varttimaililla tärkein vai? mikäs perä sulla nyt taikka mitkä koneen kierrokset esim satkun vauhdissa. ainakin tulevat renkaat on pyörintäkehältään huomattavasti vakioita pidemmät jotka osaltaan pidentää välitystä. kuplan vaihteistojahan on usealla perävälityksellä, samoin itse vaihdeiden välityksissä on myös pieni eroja. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Oiskos tämmösestä laskurista apua: http://www.johnmaherracing.co.uk/gearcalc.htm Siinä voi leikkiä välityksillä ja renkaan korkeudella jne. Quote Link to comment
Guest juuso77 Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Vaihteito on -72 vakio välityksistä en osaa vielä sanoa kun ei oo ollu auki perän näkee lähiaikoina kun sinne laitetaan super diffi.Tarkoitus olis siis saada 1&2 lähemmäs 3&4 vaihteita ja katu käyttöön tämä tulee.Koneen kierroksista en tiedä kun en ole koskaan autolla ajanu.Onko helpompaa/halvempaa ratastaa vain 1&2 pidemmiksi vai lyhentää 3&4 ja harventaa perää?Tämä tehdään kylläkin vasta ens talven aikana kun ei aika ja rahat riitä enää tälle kesälle kun sais sen tehtyä korilta ja mootorilta vamiiksi tietäis vain mitä osia sinne kannattais alkaa kyselemään. Quote Link to comment
mikan Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Jos auto tulee normaaliin katukäyttöön, mutta halutaan matka-ajoon matalammat kierrokset, niin melkeinpä laittaisin 3,875 perän. Jos halutaan kuitenkin silloin tällöin kiihdyttää ripeästi niin kolmosta voisi lyhentään lähemmäksi kakkosta. Kolmosella pääsee silti moottoritienopeutta ja enempäähän ei kadulla kiihdytellä, joten nelonen sitten vain matka-ajoa varten. Vai ymmärsinkö ollenkaan tavoitetta? Jos taas tähdätään varttimailille, niin sitten olis hyvä olla pohjatietona moottorin teho ja vääntökäyrät. t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 1 & 2 rattaat on pahin muuttaa kun parin toinen ratas on kiinteä osa akselia, eli siis hampaat on kiinni suoraan akselissa. Tarvit siis uuden akselin ja 1&2 rattaat, niiden muuttamiseen. 3&4 on helpompaa muuttaa, kun molemmat rattaat ovat irtonaiset. Mutta olisi kyllä syytä ennen välityksien muuttamista selvittää auton käyttötarkoitus, moottorin teho ja kierrosalue. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.