Jump to content

1200 kannet


emsund

Recommended Posts

Kansissa on sama poraus sylintereillä molemmissa, mutta onko imusarjan kiinnitys vielä sama, -61 on kiinteällä laipalla, veikkaan että 70 lukuiset eivät enää ole, vaan irrallisella laipalla ja isommalla imukanavalla, tosin ikinä en ole 70 lukuista 1200 konetta saanut hypistellä omin sormin, joten voin olla väärässäkin. Helpoiten katsot tuon imukanavan omin silmin, jos se mätsää, mätsää kyllä kannet muutenkin. Myös uudemmat 1300 kannet käyvät, sylinterin halkaisija on sama, mutta imusarja tosiaan erilainen, kuten kannen imukanava ja liitos myös, joten imusarjan vaihdolla muokattavissa.  Mulla on aika kasa käytettyjä 1200 kansia juurikin 61-65 väliltä, tosin kaikki niistä tarvinnee koneistamokierroksen. Löytyy myös pari tuntia käytetty kansipari, jotka uutta vastaavat, ja ovat asennusvalmiissa kunnossa paketoituna hyllyssä.

 

Sulla on kansissa vielä pyöreät keinuvipupukkien aluset, ne ovat korvaantuneet suorakaiteen mallisilla hieman myöhemmin, myös valu parantunut, tukevampaan rakenteeseen noissa joissa suorakaide keinuvipupukki. Pyöreällä pukkialustalla olevia ei juuri kannattane askarrella jatkokäyttöön elleivät ole valmiiksi todella hyvät, niissä pettää keinuvipujen pinnapultit kansista. Tähän on saanut tehtaalta laipallista pinnapultin korjaussarjaa, joita myös asenneltu kunnostusten yhteydessä vaihtokansiin.

 

Jos kannet vaihtuu uudempaan malliin, tarvitset myös pidemmät ylänurkkien pinnapultit, ne ovat tasapitkät vanhemmissa, suorakaidepukkikansissa ylänurkkiin tulevat pidemmät, imusarjan nurkille tulevat pysyvät lyhyinä, havainnekuva alimmassa kuvassa alimpana sivusta

 

 

IntakeManifoldDifferencesSP.jpg

IntakePortDifferences40vs.jpg

661309 (1).jpg

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment

Pura vain ne kannet irti ja vertaa vanhoihin ennen koneistusta tms. kunnostamisia. Mikäli nämä kannet eivät käy jostain syystä koneeseen joka sinulla on työn alla niin eiköhän täältä sinulle kansi aihiot löydy.

 

Valtonen, Naapuri, Tolonen, nyt ensimmäisenä mielee tulevat henkilöt joilla voisi olla noita raaka kansia...

Link to comment

Vuoden -61 1200 moottorissa pitää olla kannet, joissa on ura sylinteriputken ja kannen väliselle kuparirenkaalle. Teollisuusmoottorin kannet ovat samanlaisia kuin autoissa käytetyt. Fiksuin valinta minun mielestä tässä tapauksessa olisi kunnostaa nuo teollisuuskoneen kannet, varsinkin jos ovat vähän käytetyt. Kansia löytyy myös minulta, NOSsia ja teollisuuskoneiden vähän käytettyjä.

Ja tietysti, kun alkaa kunnostamaan varhaista 34hv moottoria, ensimmäisiä juttuja on tarkastaa kampikammio huolellisesti:

Onko nokkalinja ok? (kampikammio ilman nokkalaakereita)

Nostajan pesät? (ylikoko nostajia saa osakauppiailta, laadusta en tiedä)

Keskimmäinen laakeripukki suora?

Ym. perus tarkastukset..

Jos näissä sanomista, on lohko romua.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...