emsund Posted October 2 Share Posted October 2 Olen parhaillaan kunnostamassa 34 hv 1200 -61 moottoria. Kansiin ei voitu tehdä kunnostusta, joten etsin nyt uusia. Minulla on vuoden -70 34 hv 1200 moottori varastossa. Sopivatko tämän moottorin kannet? Ajattelin kysyä täältä ennen kuin puran moottorin. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted October 2 Share Posted October 2 (edited) Kansissa on sama poraus sylintereillä molemmissa, mutta onko imusarjan kiinnitys vielä sama, -61 on kiinteällä laipalla, veikkaan että 70 lukuiset eivät enää ole, vaan irrallisella laipalla ja isommalla imukanavalla, tosin ikinä en ole 70 lukuista 1200 konetta saanut hypistellä omin sormin, joten voin olla väärässäkin. Helpoiten katsot tuon imukanavan omin silmin, jos se mätsää, mätsää kyllä kannet muutenkin. Myös uudemmat 1300 kannet käyvät, sylinterin halkaisija on sama, mutta imusarja tosiaan erilainen, kuten kannen imukanava ja liitos myös, joten imusarjan vaihdolla muokattavissa. Mulla on aika kasa käytettyjä 1200 kansia juurikin 61-65 väliltä, tosin kaikki niistä tarvinnee koneistamokierroksen. Löytyy myös pari tuntia käytetty kansipari, jotka uutta vastaavat, ja ovat asennusvalmiissa kunnossa paketoituna hyllyssä. Sulla on kansissa vielä pyöreät keinuvipupukkien aluset, ne ovat korvaantuneet suorakaiteen mallisilla hieman myöhemmin, myös valu parantunut, tukevampaan rakenteeseen noissa joissa suorakaide keinuvipupukki. Pyöreällä pukkialustalla olevia ei juuri kannattane askarrella jatkokäyttöön elleivät ole valmiiksi todella hyvät, niissä pettää keinuvipujen pinnapultit kansista. Tähän on saanut tehtaalta laipallista pinnapultin korjaussarjaa, joita myös asenneltu kunnostusten yhteydessä vaihtokansiin. Jos kannet vaihtuu uudempaan malliin, tarvitset myös pidemmät ylänurkkien pinnapultit, ne ovat tasapitkät vanhemmissa, suorakaidepukkikansissa ylänurkkiin tulevat pidemmät, imusarjan nurkille tulevat pysyvät lyhyinä, havainnekuva alimmassa kuvassa alimpana sivusta Edited October 2 by ovaaliheppu 1 Quote Link to comment
emsund Posted October 2 Author Share Posted October 2 Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Minulla on myös pari kanntta 1200 teollisuusmoottorista, 34 hv, 60-luvun alusta. Tiedätkö, oliko teollisuusmoottoreissa erilaiset kannet? Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted October 2 Share Posted October 2 Joku sanoo että on erilaiset, joku sanoo ettei ole. Silminnähden en eroa oo huomannu, mulla on teollisuusmoottorin kannet ajossa nytkin juurikin -61 1200 koneessa Quote Link to comment
emsund Posted October 2 Author Share Posted October 2 Kiitos, katsotaan miten käy. Joka tapauksessa kaikki kannet kaipaavat kunnostusta. Quote Link to comment
NO H2O Posted October 3 Share Posted October 3 Pura vain ne kannet irti ja vertaa vanhoihin ennen koneistusta tms. kunnostamisia. Mikäli nämä kannet eivät käy jostain syystä koneeseen joka sinulla on työn alla niin eiköhän täältä sinulle kansi aihiot löydy. Valtonen, Naapuri, Tolonen, nyt ensimmäisenä mielee tulevat henkilöt joilla voisi olla noita raaka kansia... Quote Link to comment
oskari Posted October 3 Share Posted October 3 Vuoden -61 1200 moottorissa pitää olla kannet, joissa on ura sylinteriputken ja kannen väliselle kuparirenkaalle. Teollisuusmoottorin kannet ovat samanlaisia kuin autoissa käytetyt. Fiksuin valinta minun mielestä tässä tapauksessa olisi kunnostaa nuo teollisuuskoneen kannet, varsinkin jos ovat vähän käytetyt. Kansia löytyy myös minulta, NOSsia ja teollisuuskoneiden vähän käytettyjä. Ja tietysti, kun alkaa kunnostamaan varhaista 34hv moottoria, ensimmäisiä juttuja on tarkastaa kampikammio huolellisesti: Onko nokkalinja ok? (kampikammio ilman nokkalaakereita) Nostajan pesät? (ylikoko nostajia saa osakauppiailta, laadusta en tiedä) Keskimmäinen laakeripukki suora? Ym. perus tarkastukset.. Jos näissä sanomista, on lohko romua. 2 Quote Link to comment
emsund Posted October 26 Author Share Posted October 26 On 10/3/2024 at 1:38 PM, oskari said: Vuoden -61 1200 moottorissa pitää olla kannet, joissa on ura sylinteriputken ja kannen väliselle kuparirenkaalle. Teollisuusmoottorin kannet ovat samanlaisia kuin autoissa käytetyt. Fiksuin valinta minun mielestä tässä tapauksessa olisi kunnostaa nuo teollisuuskoneen kannet, varsinkin jos ovat vähän käytetyt. Kansia löytyy myös minulta, NOSsia ja teollisuuskoneiden vähän käytettyjä. Ja tietysti, kun alkaa kunnostamaan varhaista 34hv moottoria, ensimmäisiä juttuja on tarkastaa kampikammio huolellisesti: Onko nokkalinja ok? (kampikammio ilman nokkalaakereita) Nostajan pesät? (ylikoko nostajia saa osakauppiailta, laadusta en tiedä) Keskimmäinen laakeripukki suora? Ym. perus tarkastukset.. Jos näissä sanomista, on lohko romua. Kiitos vastauksesta. Ajatukseni on nyt katsoa, jos teollisuusmoottorin kannet voisi kunnostaa. Sillä ei ole kovin paljon käyttötunteja, sillä se on ollut leikkuupuimurissa, eikä saanut monta tuntia vuodessa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.