Jump to content

Pari tyhmää...


Guest Vihannes

Recommended Posts

Kiitos loistavasta matkatarinasta, sekä muutoinkin asiallisista tietopläjäyksistä... Tässä aloittelevan harrastajan alkaa itsekin pikku hiljaa ymmärtää mistä tässä harrastuksessa oikeasti on kyse ...

 

Tämmöisiä tyhmähköjä kyssäreitä ohessa:

 

* mikä (malli) on split?

* mikä on doghouse - joo, jäähdytykseen liittyvää - vaan - ei silti aukee; mikä siinä on parempaa, mikä tekniikka jne?

 

* mistäs noita T1-mallin -keulilla näkyviä tyylikkäitä, ns. riittävän kokoisia VW-logoi oikein saa hommattua ---- ja mihin hintaan?

 

* kuinka moni ajaa Typ2:lla ympäri vuoden?

 

t. Eki

Link to comment

-Kuplana splitti on 40/50-luvun kaksiosaisella takalasilla oleva ajokki. Känädän kielisissä jutuissa junakeula t-2:sta käytetään kanssa splitti nimitystä.

 

-Doghousessa on öljynjäähdytin omassa "kopissaan" eikä puhallinkotelon sisällä.

 

-Mikä on T-1 (kuplan) iso keulalogo???

Link to comment

Split on kuplassa ennen lokakuuta '52 tehty kaksiosaisella takalasilla oleva versio. loka '52- maalis'53 tehtiin vielä tupla takalasista mutta uudella 'ovaalin' (53-57) kojelaudalla jota sanotaan Switteriksi, eli sekasikiöksi?

 

Englantilaiset kutsuvat Typ2 'junankeulaa' (eli ->67 valmistettu) split screen vaneiksi.

 

Vihannes tarkoittaa varmaan Typ2 T1 etumerkkiä. Niitä saapi esim. NeoRetro nimisestä postimyyntifirmasta, varmaan muiltakin. Tai sit metsälöydöistä tai toisilta harrastajilta, jolla on ylimääräsiä...

Link to comment

Joo, Typ2 / T1 ... ja sen "logoa" - vai mitä nimitystä siitä sitten käytetäänkään.

 

Ex toi oo ihan oikein tyypitetty - Typ2 = pakut, ja niissä sitten T1, T2, T3, T4...

 

Ja Typ1 = kuplat jne...

 

Kiitos selvennyksistä - olishan toi pitänyt tajuta - split - jakaa jne...

 

t. Eki

Link to comment

> Ex toi oo ihan oikein tyypitetty - Typ2 = pakut, ja niissä sitten T1, T2, >T3, T4...

 

 

No on toi virallisesti VW pakettiautojen (Transporter jne) sukupolvimerkintä, mutta ilmajäähdytteisten harrastajien

puhekielessä T1 on kaikki kuplat ja Karmann Ghia, ja T2 on kaikki pakettivolkkarit.

 

T3 on NOtchback ja Squareback, ja Karmann Ghia Type 34.

 

T4 on 412 ja 411 josta on sekä luiskaperä että farkkuversio olemassa kumpaisestakin. (411 tuli ensin, 412 on sen faceliftattu, uudempi malli)

 

 

MOOTTOREITA kutsutaan myös type/T lyhenteellä, ja se sekoittaa pakkaa hiukan...

 

T1 moottorit löytyy kuplista ja Ghioista ja vanhemmista/economy pakuista. (1600cc on suurin moottorikoko, tätä tarjottiin edullisempana versiona pakuihin varsin pitkään, ellei jopa edelleen?)

 

T2 moottoria ei ole olemassakaan

 

T3 moottori löytyy Type3 autoista. (1500 ja kait 1600)

 

T4 moottori löytyy Type 4 autoista, sekä jostain 74 lähtien sellaisen sai Transporteriin. Ensin 1,7 kokoisena (Pienin), sitten 1,8, ja lopulta 2 litraisena. T4 kone on myös VW-Porsche 914 pellin alla, hyvin pienin eroavaisuuksin.

 

 

Jätin tästä pois harvinaisemmat mallit joihin ei meidän maisemissa juuri törmää. Muutenkin aika karkea, yksinkertaistettu lista.

 

Jan

Link to comment
Guest fastghia
Kyllä täällä pohjolassa Typ3 fasback=viistoperä=TL helposti törmäilee.
= tilulilu = kirvesmiehen barracuda :)

 

T3 moottori löytyy Type3 autoista. (1500 ja kait 1600)
= lätäri eli pannukakku (siis se moottori, joka on litistetty takakontin alle).
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...