Jump to content

kestääkö lasikuitu liimaa


Recommended Posts

eli tarttis moottoriluukkuun laittaa metalliritilät reikien alle,eli kestääkö lasikuitu epoksia?

 

luukussa on 3 isoa pyöreetä reikää ajattelin laittaa niihin metalliverkon suojaksi etten löydä konehuoneesta tyhjiä batteri tölkkejä jos jättää kadun reunaan parkkiin....

 

[

Link to comment
Lasikuidullahan ei muovin kanssa ole muuta yhteistä kuin että molemmista tulee paskoja veneitä.... :)

 

Kyllä se lasikuitu eli lujitemuovi ihan muoviksi luokitellaan ;)

 

Mutta tuosta jälkimmäisestä olemma samaa mieltä :)

Link to comment
eli tarttis moottoriluukkuun laittaa metalliritilät reikien alle,eli kestääkö lasikuitu epoksia?

 

luukussa on 3 isoa pyöreetä reikää ajattelin laittaa niihin metalliverkon suojaksi etten löydä konehuoneesta tyhjiä batteri tölkkejä jos jättää kadun reunaan parkkiin....

 

[

 

Lasikuituja on eri lujiteaineilla (hartseilla). Yleisimmät ovat polyesteri, vinyesteri ja epoksihartsit.

 

Autohommissa tyypillisesti polyesterihartseja. Ilmailussa ja parempaa lujuutta vaativissa epoksihartsit. Vinyyliesteriä on tullut vastaan teollisuudessa.

 

Eli kannatta käyttää liimana samaa tavaraa, kuin on itse lujitehartsikin. Näin saadaan paras tarttuvuus. Esim. epoksihartsi ei oikein tahdo tarttua polyesteriin. Näissä liimauksissa on lennokkipuolella käytetty Aralditen hidasta mallia.

 

Tärkeää myös on karhentaa liimattava pinta niin, että saadaan liima/hartsi tarttumaan kankaaseen/mattoon, eli karhennetaan se luvitepinta niin, että kudosta tulee näkyviin.

 

Tämä sama pätee myös tuon aralditen kanssa.

 

Jos on sopivaa lujitehartsia hyllyssä, siitä saa tehtyä eripaksuisia liimoja erinäköisillä täyteaineilla. Keveyttä ja tilavuutta kasvattaa mikropallo. Suuria lujuuksia liimasaumalle ja samalla tilavuutta antaa katkottu puuvillakuitu (milled cotton).

 

T:Jussi

Link to comment
  • 6 years later...

Voiko kuitukoppaan liimata esim. alumiinipeltiä esim. "T-liitoksena" silleen että peltiä laminois kiinni kummaltakin puolelta? Ehkä tarvii joitain reikiä porata peltiin reunaa pitkin jotta saa paremman tartunnan kun kuitu/hartsi liimautuu pellin läpi?

Link to comment

Kannattaa laminoida kuidulla yli, useita senttimetrejä (5-10) liitettävää kappaletta leveemmältä alueelta. Eli alumiini jää kuidun sisään. Reiät ei ymmärtääkseni vaikuta juurikaan, lähinnä laminoinnin paksuus eli mattokerrosten määrä. Jos vielä köytössä on esim rowing-kuitua, tulee liitoksesta vielä vahvempi. Katkokuitumatolla tulis kuitenkin alottaa.

Link to comment

Juu, yritän tässä pähkäillä mikä tapa olis paras... :) Pelkästään ruuvaamalla tai popniittaamalla levyt laippohin ei tunnu riitävältä mun mielestä mutta ehkä jos laittais just jotain koriliimaa väliin se liitos ehkä oikeesti tukee kans rakennetta eikä ruuvit tai niitit ajan mittaan löysty ja irtoo?

Link to comment

Voi olla juu, sikaflexeissäkin on hyvät liimaominaisuudet tiivistämisen lisäksi. Veneissä näkee molempia, laipioiden pulttaamista laippoihin tai pelkästään niiden laminointia kiinni runkoon molemmin puolin.

 

Kerro lisää ni voidaan pähkäillä porukassa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...