Jump to content

sytytys ja ajoominaisuus.


Recommended Posts

Guest ritariässä

pikkukierroksilla osakaasulla= laiha polttoaineseos ja laiha seos vaatii paljon ennakkoa. tässä syy miks vakio 009 jakaja hanurista. voit koittaa muuttuuko käytös seoksia rikastamalla, mutta kohtuus niissäkin. parempi vaihtoehto olis saada jakaja jossa ennakot kohillaan. joskus onnistuu 009 jakajan ennakkokäyriä muuttamalla eli esim perusennakkoa enemmän ja rajoitetaan ennakon kasvua eli suomeksi tyhjäkäyntiennakko yli kymppiin ja silti maksiennakko pysyy siinä mihin alkujaan tarkoitettu.

 

saivartelijoille tiedoksi, asiastahan en tiedä mitään, serkkupoika kerto tämänkin mulle...

Link to comment

parempi vaihtoehto olis saada jakaja jossa ennakot kohillaan. joskus onnistuu 009 jakajan ennakkokäyriä muuttamalla eli esim perusennakkoa enemmän ja rajoitetaan ennakon kasvua eli suomeksi tyhjäkäyntiennakko yli kymppiin ja silti maksiennakko pysyy siinä mihin alkujaan tarkoitettu.

 

jos nurkissa pyörii jakaja jossa ominaisuudet kohdallaan niin tarjoa yyveenä- eli perusennakko kohallaan ja max28astetta.

Link to comment

"Ominaisuudet kohallaan", ei vittu... voi olla että tehdassäätöinen tai itse modattu on lähellä hyvää johonkin koneeseen mutta jos nyt kuvittelet saavasi sytkän toimimaan ihanteellisesti joka kierrosalueelle ja kyselet joltain valmiiksi "kohallaan" olevaa jakajaa niin mieti nyt ite vähän kun muutenkin niin pätevästi osaat täällä muita neuvoa.

 

Eihän se riipu vaan kaasareista vaan myös nokasta, kansista, pakosysteemistä, puristuksista ja joku tietää paremmin mistä muusta vielä. Jos aiot hieroa itelles loistavan jakajan ohjaamaan sytytystä niin ei siitä ilman sen jakajan modaamista selviä, silloin pitää pistää auto rullille/kone penkkiin ja jakaja omaan penkkiinsä ja olla asiansa osaava säätäjä säätämässä jakajan jousia ja painoja samalla kun myös seokset säädetään oikeasti kuntoon eikä vaan "oo synkassa". Ja kun sulla on tietty kone, jossa säädetään tietyllä nokalla&kansilla&puristuksilla ja tietyillä kaasareilla&suuttimilla tietty jakaja toimimaan mahdollisimman hyvin, se toimii sit siinä eikä välttämättä yhtä hyvin ees toisessa koneessa missä on samat palikat.

 

Ritarin moite 009:iin kohdistui siihen, että siinä on vaan keskipakosäätö, joka matalilla kierroksilla ei anna tarpeeksi ennakkoa. Siksi siitä sanotaan että se soveltuu parhaiten rata-ajoon jossa kaasu on yleensä on-off. Parempi vaihtoehto sekalaiseen ajoon on sellainen jakaja, jossa on sekä keskipako- että alipainesäätö, se on nöyrempi myös puolikaasulla.

Jos haluut jakajan kanssa hieroa niin homma nyt sitten UUSI kaksoissäätöinen jakaja ja ala varaamaan aikaa penkitykseen, sekä koneen että jakajan. Ja sellainen säätäjä jakajalle joka oikeasti ymmärtää siitä jotain. Ja mieti sitten ootko siihen mennessä tehnyt pommiisi kaikki kikkailut mitä haluut siihen tehdä, kun meet kalliin säädön jälkeen turaamaan jotain älytöntä pakopuoleen tai kaasaripuoleen tai mihin tahansa niin ainakin osa hyödystä katoaa saman tien ja sit voi täällä taas ihmetellä.

 

EDIT: Ja mistä tuo maksimiennakko 28 astetta tulee? Miten oot todennut että antaa sun koneesta parhaan tehon ilman nakutusta ja vaurioriskiä? Kone siis jo penkitetty kun kaikki paitsi jakajan alakierrosennakot on "kohallaan" ja jakajan käyrä on suurin murhe? Ja sellainen pikkujuttu kuin kosketuskulma on esimerkiksi trarkoitukseen soveltuvalla mittarilla tarkistettu ja säädetty? Vai onko kärjetön sytkä?

Huvittavaa ostella jakajaa, jossa maksimiennakko 28 astetta. Eiks se ennakko oo just sen verran, mihin sen koneessa säätää. Mun jakajasta saa ainakin maksimiennakkoluvuksi mitä tahansa kun avaa mutterin ja kääntelee. Se on modaamaton 009, en osaa itse ennakkokäyrää muokata enkä todellakaan jaksa murehtia kun on aika monta juttua sitä ennen optimoitavana.

Link to comment

lol... asia ymmärretty=mistä uus 2toiminen jakaja? nettisivuilta ei löydy ku 009:siä.... no kokeillaan ensin vanhalla vakiojakajalla,mitä tapahtuu!

 

hyvä että tulee informaatiota vanhoilta kehäketuilta. pommiin ei tule näillä näkyvin muita ranetuksia. niitä on ihan riittämiin jo!

Link to comment

Uudemmat korkeat vakiojakajat on käsittääkseni kaksitoimisia, mutta säädetty toimimaan vakiokoneessa vakiokaasarilla eli ei edelleenkään ratkaise ongelmaa sellaisenaan. Kaksisäätöisia SVDA-jakajia saa ainakin ulkomaan putiikeista, mutta nekin on minun ymmärätmykseni mukaan optimaalisia PICT-34 Solexilla, ei tuplilla.

 

Haulla saa ihmeitä aikaan, lue nyt ensin vaikka tää:

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1791-ennakon-säätöä/

 

Erilaisista jakaista on juttua ainakin tässä, aircooled.net siis ainakin myy noita SVDA-mokkuloita

 

http://www.aircooled.net/gnrlsite/resou ... ibutor.htm

Link to comment

hyvää tietoa tulee.kiitos.

 

noh kokeilen suurentaa max ennakkoa 28-34-34astetta. katsotaan auttaako ongelmaa yhtään. jos ei muuta auta niin sitten kokeillaan sohlolla vakiojakajalla ja perusennakot kohdalleen ja käydään kokeilemassa.jos sekään ei auta niin sitten jatketaan tutkimuksia.

 

mutta onko kukaan saanut 009 jakajaa toimimaan nätisti kaupungissa ja radalla...eli sievää ajoa keskustassa ja ruttu auki radalla? on varmaan.

Link to comment
kokeilen suurentaa max ennakkoa 28-34-34astetta. katsotaan auttaako ongelmaa yhtään.

 

Lähes sataprosenttisella varmuudella auttaa. Yleensä noin 33 asteen maksimiennakkoa pidetään turvallisena volkkarin koneisiin. Silloin ei yleensä vielä nakuta tai kuumene liikaa ja ollaan sytytyksen osalta ainakin lähellä maksimitehoja. Joku kone voi toimia parhaiten yli 40 asteen ennakolla eikä siltikään kilistä. Tää on jälleen ihan konekohtainen juttu ja on todella hyvin säädettävissä ainoastaan penkissä missä näkee tehon muutoksen ja saa edelleenkin säädettyä myös kaiken muun kohdalleen.

 

28 astetta sen sijaan kuullostaa pieneltä maksimilta useimpiin koneisiin, itellä ainakin kuolee täysin alla kolmenkympin ennakolla, tulee flat spottia ja kulutus nousee reilusti. Ota se strobo kätöseen, ja säädä maksimiennakoksi vaikka 32 astetta. Sitten ajamaan, pitäis vetää paremmin. Sit voi koittaa nostaa maksimia vaikka vielä parilla asteella, ajaa menemään ja kuunnella ettei kuorma päälläkään nakuta. Jos ei nakuta eikä lämmöt nouse niin anna olla vaikka siinä.

 

Se on sit ihan sama mihin se tyhjäkäyntiennakko asettuu, joka tapauksessa maksimia nostessa se luonnollisesti seuraa perässä. Nouseva tyhjäkäynti korjataan kaasareista.

Link to comment
Guest desert

Hiukan ehkä aihetta sivuten, onko suurempia kokemuksia palstalaisilla tämmösestä tuotteesta:

http://www.123ignition.nl/index.php

Sitikka piireissä taidetaan ainakin käytellä Suomessa.

Käsittääkseni siinä pystyy valitsemaan erilaisia ennakkokäyriä, joku täällä varmaan osaa suoraan kertoa millaset käyrästöt missäkin VW:n asennusohjeen listassa mainituista jakajista on. http://www.123ignition.nl/pdf/123VW.pdf

Ruotsissa taitais ainakin olla edustus ko. tuotteelle

Link to comment
Guest ritariässä

ja toinen juttu millä selviää onko maksimiennakot liikaa on sylinterikannen lämpötilaa mittaava mittari. kone ei vielä välttämättä nakuta liikaa, mut esim liikojen ennakoiden/väärien seoksien takia nostaa kansien lämpötilaa liikaa. pelkällä seosten mittaamisella ei vielä voi tietää onko just tää maksimiennkko sopiva vai ei koska kaikki virikoneet on yksilöitä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. jotkut koneet ei kestä yli 30 asteen ennakkoja, toiset vaatii ehdottomasti yli 35 jne... palotilan muodolla on myös näihin suuri merkitys eli miten nopeasti palotapahtuma siel etenee.

Link to comment

Niin tai laitat sivistyneen ruuttaohjaimen säätämään ennakkoja. Saat ite paukutella numeroita läppärillä poksiin. Ei tartte ruuvareilla ja pihdeillä jousia venytellä ja saa toimimaan koko alueella.

Ainut vaan et taitaa maksaa 2-300e suorasytkällä. Vähän lisää niin ssa ruutankin samalla jos haluaa.

Link to comment
Guest Raggare

onkos esim tosta ms lankusta tehty puhtaasti sytkänohjaukseen olevia versioita? hintahan olis luonnollisesti vain murto-osa koko systeemistä :D

eikös kuitenki syttyy saa ohjattua jos vaan lukihtee jakajan ja laittaa vähän tuota älyä väliin ohjaamaan puolaa?

Link to comment

Voi kasata laudalle pelkkät syttyyn liittyvät osat.. mutta ei siinä varmaan säästä ku jonku kympin pari komponenteissa. Isompi säästö tulee ku ei tartte hankkia itse ruiskun mekaanisia osia.

 

Oon luvannu joskus tutulle tehä bensahaltekin kaveriks tollasen minilevyn missä on pelkkä sytytys. Tosin ei oo mikää aktiivinen rojekti ku sen auto viel jonki aikaa seisomas.

Link to comment

Löytyy pelkkä syttyohjaus levykin, mutta kuten risu sno niin ei säästä montaa euroa. Prossu ja paineanturi, sekä levy melkein kalleimmat osat eli samalla jättää sen ruiskuoption siihen kans.

Link to comment

Mua kiinnostas kans tuo pelkän sytkän ohjaus Megalla. Toiseen projektiin tulossa bloweri-kone kaasareilla. Onko kellään täällä tietoo pystyykö MSD-jakajaa ja 6al boxia ohjaa megalla? On vaan mun mielestä törkeen hintasia nuo MSD:n semmoset boxit millä saa sytkä myöhästykset ja ennakot hoidettua.

Link to comment
On vaan mun mielestä törkeen hintasia nuo MSD:n semmoset boxit millä saa sytkä myöhästykset ja ennakot hoidettua.

Kannattaa kysyä noita MSD osia US-Partsilta, hinnat ihan kohdallaan =)

Link to comment
Löytyy pelkkä syttyohjaus levykin, mutta kuten risu sno niin ei säästä montaa euroa. Prossu ja paineanturi, sekä levy melkein kalleimmat osat eli samalla jättää sen ruiskuoption siihen kans.

Plus jos haluaa lämpötilan mukaan säätää myös sytkää niin tulee niidenkin antureiden suodatukset ja samalla voisi vielä loggailla lambdan arvoja.. lopulta onki kaikki muut paitsi suuttimien ohjausosat laudalla.

Link to comment
Mua kiinnostas kans tuo pelkän sytkän ohjaus Megalla. Toiseen projektiin tulossa bloweri-kone kaasareilla. Onko kellään täällä tietoo pystyykö MSD-jakajaa ja 6al boxia ohjaa megalla? On vaan mun mielestä törkeen hintasia nuo MSD:n semmoset boxit millä saa sytkä myöhästykset ja ennakot hoidettua.

Ainaki MS2:lle löytyy ohjeet 6AL-boksille. Sama ohjauselektroniikka noiden prosessoreiden perässä kuintekin, joten toimii myös varmasti tavallisellakin MS1prossulla mitä suomisquirttaajat käyttävät.

Link to comment
Niin tai laitat sivistyneen ruuttaohjaimen säätämään ennakkoja. Saat ite paukutella numeroita läppärillä poksiin. Ei tartte ruuvareilla ja pihdeillä jousia venytellä ja saa toimimaan koko alueella.

Ainut vaan et taitaa maksaa 2-300e suorasytkällä. Vähän lisää niin ssa ruutankin samalla jos haluaa.

 

 

tuossa menee harrastuksesta mieli...liian helppoa.

Link to comment

muutama kysymys:

kuuluuko kosketuskulman muuttua ku antaa lisää kaasua?

tyhjäkäynnillä nätisti 44astetta ja ku antaa hanaa pomppaa 50 asteeseen.

max ennakot laitoin takasin 28asteeseen. isoin syy taisi olla liian pieni kärkiväli tuohon alaväännön puuttumíseen- jostakin tarttis löytää nyt hiljainen vaimennin tuohon ennen ku rupeaa lisää säätämään. putki säksättää niin paljon ettei erota nakuttaako kone.....

 

mut hyvin toimi 35km jengat n.4000 ja lämmöt 90astetta. tosin onhan nyt aika viileäää!

Link to comment

Liian vahan puristuksia mun mielesta. Reilusti yli 10:1 pitais menna aika selkeesti etta alkais toimimaan koko alueella "aikuisten oikeesti".

 

(mulla on 310 astetta ja 10.5:1 ja enempikin olis saanu olla mutta jatin turvavalia)

 

009 jakajan saa toimimaan tuommoisessakin koneessa ihan hienosti kadulla, pintakaasulla jne.... kestaa aika kauan hieroa kohdalleen vaan. Jousen esijannitys niin pieneksi kuin mahdollista, perusennakko jotain 10 nurkkiin ja maksimi 32 tietamille. Sit ollaan lahella. Seoksilla on todella suuri merkitys myos.

 

Jan

Link to comment
Liian vahan puristuksia mun mielesta. Reilusti yli 10:1 pitais menna aika selkeesti etta alkais toimimaan koko alueella "aikuisten oikeesti".

 

(mulla on 310 astetta ja 10.5:1 ja enempikin olis saanu olla mutta jatin turvavalia)

 

 

tuo miun puristus on laskettu ulkomuistista... eli voipi olla enemmän ku mitä mainittu....

 

009 jakajan saa toimimaan tuommoisessakin koneessa ihan hienosti kadulla, pintakaasulla jne.... kestaa aika kauan hieroa kohdalleen vaan. Jousen esijannitys niin pieneksi kuin mahdollista, perusennakko jotain 10 nurkkiin ja maksimi 32 tietamille. Sit ollaan lahella. Seoksilla on todella suuri merkitys myos.

 

 

tällä hetkellä tuntuu toimivan ihan jees , jaksaa mennä alle 2000 kierroksia ja vastaa heti ku tarjoo poljinta lattiaan.

Jan

Link to comment
Guest migi

85,5x69

vakiokannet 3mm laskettu ja kanavat siloteltu

9,3:1

.

 

Onko minkäverran renkaita pyttyjen alla, eli paljonko dekkiä? Äkkiseltään luulisi että 3mm laskulla palotila pienenisi jo jonkin verran?

Link to comment

lisää testiä ajettu. nyt on mittareita niin paljon kuplassa ettei ajosta meinaa tulla mitään,mutta.

 

kärkiväli tällä hetkellä melkein 0.5 jolla sain mittariin 44astetta kosketuskulmaksi....

 

max ennakot tällä hetkellä 30astetta,taidan laittaa lisää koska.

 

vdo:n öljynlämpömittari näyttää 90astetta reilulla kaasulla ja 30km ajon jälkeen,mutta 2tulpan alta mittari näyttää jo hetken ajon jälkeen 250astetta lämpöä,se taitaa olla liikaa?

 

soita jos on antaa hyvää vinkkiä 0405491329.

 

vdo:n öljytikku näytti 100%samaa ku uus fluken yleismittari lämpöominaisuudella.

Link to comment

testattua,kannen lämmöt enemmän 34 asteella ku 28asteella max ennakkoa.

 

28ennakkoa lämmöt ok,kulkee hyvin ,mut nurkka ajo on mahdotonta

3+ennakkoa öljynlämmöt ok,mut kannen lämmöt nousee,nurkka ajo sujuu hyvin ja kulkee jees.

 

eli mitäs seuraavaksi? lampada anturiko se pakko seuraavaksi laittaa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...