Jump to content

sytytys ja ajoominaisuus.


Recommended Posts

Uudemmat korkeat vakiojakajat on käsittääkseni kaksitoimisia, mutta säädetty toimimaan vakiokoneessa vakiokaasarilla eli ei edelleenkään ratkaise ongelmaa sellaisenaan. Kaksisäätöisia SVDA-jakajia saa ainakin ulkomaan putiikeista, mutta nekin on minun ymmärätmykseni mukaan optimaalisia PICT-34 Solexilla, ei tuplilla.
Yleensä noin 33 asteen maksimiennakkoa pidetään turvallisena volkkarin koneisiin. Silloin ei yleensä vielä nakuta tai kuumene liikaa ja ollaan sytytyksen osalta ainakin lähellä maksimitehoja. Joku kone voi toimia parhaiten yli 40 asteen ennakolla eikä siltikään kilistä.
...säädä maksimiennakoksi vaikka 32 astetta. Sitten ajamaan, pitäis vetää paremmin. Sit voi koittaa nostaa maksimia vaikka vielä parilla asteella, ajaa menemään ja kuunnella ettei kuorma päälläkään nakuta. Jos ei nakuta eikä lämmöt nouse niin anna olla vaikka siinä.
...jotkut koneet ei kestä yli 30 asteen ennakkoja, toiset vaatii ehdottomasti yli 35 jne...

 

Edellisiä lainaten nostan tän kohtuu vanhan aiheen ylös täältä.

 

Eli kyse tuosta maksimiennakosta (joko jollain paloi käämit ? =))

 

Lähtötilanne on siis se, että 009 jakajalla en saanut pannua pelaamaan nätisti.

Esim alakierroksilta kiihdytettäessä jäi miettiin hetkeksi ennenkun mentiin.

Ja oman ymmärryksen mukaan 009:llä toi ennakko on enemmän tai vähemmmän kompromissi ratkaisu kun puhutaan koko kierrosalueesta.

 

Joten jakaja vaihtoon ja tilalle tollanen boschin yhdistelmä jakaja, jossa siis sekä alipaine ja keskipako säätö.

Tolla jakajalla parani vaiva ja nyt toimii koko kierrosalueella nätisti.

(Pannu on täysin vakio 1641cc, jossa nurkissa yksikurkkuiset pikkukaasarit ja kärjetön sytkä.)

 

Kysymys kuuluukin, että kun nuo alipaineletkut tulee molemmilta kaasareilta jakajalle (t-haaralla),

niin voiko tuo "tupla-alipaine" aiheuttaa maksimiennakon kasvamisen liian suureksi suurilla kierroksilla?

=> Jos siis ko. jakaja on "säädetty" vakio kaasarille, niin pitäisikö siis alipaine tulla vain toiselta kaasarilta jakajalle ja toinen tulpata, jotta se toimisi paremmin sinnepäin miten insinööri on sen suunnitellut?

 

Ennakko on säädettu (alipaine letkut irti) 7,5:een tyhjäkäynnillä ja maksimiennakko kierroksilla on jossain 34-36 paikkeilla (alipaineletku kiinni mitattuna).

 

En tiedä pitäiskö tässä vaan olla tyytyväisenä kun homma toimii, mutta ihan oman mielenrauhan turvaamiseksi tässä kysellään =)

Link to comment

Kysymys kuuluukin, että kun nuo alipaineletkut tulee molemmilta kaasareilta jakajalle (t-haaralla),

niin voiko tuo "tupla-alipaine" aiheuttaa maksimiennakon kasvamisen liian suureksi suurilla kierroksilla?

=> Jos siis ko. jakaja on "säädetty" vakio kaasarille, niin pitäisikö siis alipaine tulla vain toiselta kaasarilta jakajalle ja toinen tulpata, jotta se toimisi paremmin sinnepäin miten insinööri on sen suunnitellut?

 

Ennakko on säädettu (alipaine letkut irti) 7,5:een tyhjäkäynnillä ja maksimiennakko kierroksilla on jossain 34-36 paikkeilla (alipaineletku kiinni mitattuna).

 

En tiedä pitäiskö tässä vaan olla tyytyväisenä kun homma toimii, mutta ihan oman mielenrauhan turvaamiseksi tässä kysellään =)

 

Ihan yleisesti voisi todeta, että jos kone ei nakuta, niin sitten kaikki on ok.

 

Onko tuo max ennakko mitattu täydellä kaasulla kierroksilla, vai osakaasulla kierroksilla? Ajan sitä takaa, että osakaasulla pitääkin olla hieman enemmän ennakkoa kuin täydellä kaasulla. Jos tuo on mitattu osakaasulla (kuten luulen) niin täyskaasulla ennakko hieman pienenee. Eikä tuo nykyinen ennakko pahalta kuulosta vakiokoneelle muutenkaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...