Guest migu Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Kysyn arvon guruilta mistä jatkaisin mysteerin selvittämistä. Koneena suht vakio 1600 (88.5x69) jossa 009 jakaja sekä keski-DRLA 40mm. Jokkisimusarja ilman väliputkea. Kun kaasua painaa "normaalisti", niin tukehtuu saman tien. Härnäämällä saa kierroksia hyvin, mutta vääntö on tiessään. Normaaliajossa kulkee vähän yli tyhjäkäyntikierroksilla suht hyvin, mutta vähänkään rajan yli alkaa aivastelemaan ja pätkimään menoa. Suuttimet on vaihdettu, joilla saatiin pikkuisen paremmaksi, mutta on tuo edelleen todella kaukana ajokuntoisesta. Ei se tosin vappuajelua estänyt.. Sytytys on tarkistutettu, kuulemma pitäisi olla kunnossa (en omaa stroboa että voisin tarkistaa). Pitäisikö kokeille 049-jakajalla, vai tuhlaanko rystysihoa turhaan? Ilman ilmanputsaria pyörittäessä näytti, että aivastellessa olisi kaasarin oikeasta kurkusta pöläyttänyt. Väliputkea kun ei ole, niin tuon erotti hyvin. Mitä oikeassa sylinteriparissa vois olla viturallaan? Kannet oli ok, venttiilit kunnossa jne, sylintereissä normaalia kulumisjälkeä, männät suht ok, m-renkaat kunnossa (viime jouluna purin osiksi), ei mitään hälyttävää. Vinkkejä. Ratkaisuun johtaneesta vinkistä palkkioksi mallasjuomaa Kiikalassa tai viimeistään Himoksella, jos tuo sh*tti kestää koossa sinne asti :) Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Ootko vaihtanut tulpat jos on kynttilä pettänyt niin ettei kestä painetta? Itellä pimentynyt pienellä aikaa kaks kertaa tulppa nimenomaan ykköspytystä, jostain kumman syystä. Samoin kannattaa kattoa tietty imuvuodot, siihenkin oireet sopii. Aloita vaikka sieltä oikealle menevän imusarjan pässinkumista jos kerran sinne puolelle viittaa. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 yksi lisä ääni noille tulpille...omastani aikoinaan petti ngk:n tulpat yhtenään ja teki samanlaista, mut bossilaisilla meno on maistunut. en tiedä mitä tulppia käytät mut eipä sillä merkitystä mut vika on samanlainen. Quote Link to comment
Guest BugPower Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 joo ei ikää NGK tulppia mihinkään koneeseen joka käyttää bensaa... Quote Link to comment
JaniM Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Kaikki NGK:t toiminut tähän asti. Quote Link to comment
jukkis Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Samoin NGK:t mullakin toiminu kaikissa rojuissa tähän asti. Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 ihan vaan varmuuden vuoksi tiedustelen että onko toiminut aikaisemmin tuolla kokoonpanolla moitteetta? onko käytetty jakajaa irti koneesta? Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Ainoa ero edelliseen toimivaan kokoonpanoon on 009-jakaja. Aiemmin oli 049-jakaja, jonka heitin sivuun kun siitä oli (ilmeisesti) poistettu alipainekello.. sen kohdalla oli läpireikä jakajan sisuksiin :) Imuvuoto voisi olla hyvinkin mahdollinen, imusarja on jonkun kylähitsarin apupojan kaiman tekemä jostain syöpyneestä vesijohtoputkesta.. Oli tosin toiminut aiemmin, mutta on mahdollista että uudelleen kokoamisen jälkeen tuo kumi vois olla hieman poskellaan.. Huomenna pääsee taas ropaamaan, ja aloitan tuolla imusarjan fiksauksella. Uutta ei raaski ostaa, jos tuosta menee vielä polttoaineensyöttöosasto uusiks. Tulpat tsekkaan kanssa. Kipinä tulee kaikkiin nätisti, mutta voihan olla että jollain tulpalla on "fear of the dark" eikä kipinöi sylkässä enää :) Tosin tuon kyllä kuulis tyhjäkäynnistä. Ja kovilla kierroksilla (jos saa sinne asti härnättyä) toimii myös nätisti. "Ajo"kierroksilla tekee tuota pätkintää. Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Ja NGK:t on mullakin ollu luotettavia tähän asti, ainakin vesivessoissa. Ilmavaivasta ei paljoa kokemusta vielä ole, mutta eikös tuo sähkö ole molemmissa sinistä..? :) Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 En nyt soimaa mitään tiettyä merkkiä, mutta itseltäkin meni juuri NGK:n tulppa pimeäksi ~150 kilometrin ajon jälkeen. Edellisestä vähän yllättäen hajonneesta en muista merkkiä, saattoi olla NGK tai ehkä Boschin yttrium. Tulpat tsekkaan kanssa. Kipinä tulee kaikkiin nätisti, mutta voihan olla että jollain tulpalla on "fear of the dark" eikä kipinöi sylkässä enää :) Tosin tuon kyllä kuulis tyhjäkäynnistä. Ja kovilla kierroksilla (jos saa sinne asti härnättyä) toimii myös nätisti. "Ajo"kierroksilla tekee tuota pätkintää. Itsellä juuri vajaa viikko sitten kynttilän hajotessa meni niin että kävi tyhjää nätisti ja kiihdyttäessä neljän tonnin päälle ei enää takonut, mutta nimenomaan vedättäessä ja tasakaasulla ajaessa pätki. Eli edelleen väitän että voi hyvin olla tulppavika, joka johtanee siihen että erään kerran kun täräytät käymään niin käy enää kolmella. Mutta tutkaile rauhassa, ne imuvuodotkin. Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Mystistä. Pitää käydä varaosatiskin kautta kun töistä pääsee.. Sitten kun vielä muistaisi millaisella kierteellä nuo tulpat pitäisi olla. Eikös kuplan kansia ole sekä lyhyellä että pitkällä kierteellä? Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Vakiokannet on lyhyellä kierteellä, tulppa esim. Bosch W8AC tai NGK B6HS. Jos on enempi piristetty mosa niin sitten kannattaa tarjota kylmempää tulppaa sinne. Virikansissa (044, SF jne) on noita pitkäkierteisiä, mutta niistä en kyllä tiedä mitään. Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Kävin just hakemassa Denson kylmemmät tulpat varmuuden vuoksi. Quote Link to comment
Guest Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Onko vika tullu talviseisotuksen jälkeen? Eli onko ekat ajot talven jäljiltä? Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Muuten on. Tuo kävi minullakin mielessä, jonkun urbaanilegendan mukaan bensakin vanhenee parissa-kolmessa kuukaudessa. Ja jos ei muuta niin vettä kondensoituu ainakin. Helvetti... Quote Link to comment
Guest Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Joo, ei muuta kun kiihdytyspumput purkuun ja Dellortosta se muovinen luukku auki ja suutinputkipaketit irti. Todennäköisesti täys möhnää... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 ei se pensan nopee vanheneminen mitään urpaanilegendaa oo :/ Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Joo, ei muuta kun kiihdytyspumput purkuun ja Dellortosta se muovinen luukku auki ja suutinputkipaketit irti. Todennäköisesti täys möhnää... On purettu ja tsekattu/vaihdettu, nuo oli kunnossa. Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 ei se pensan nopee vanheneminen mitään urpaanilegendaa oo :/ V*tuttaa ainakin keväällä nykiä ruohonleikkurii käyntiin vanhoilla gasoilla :) "Hyvin tää vielä syksyllä pelitti, prkl" Onko tuota pelastettavissa jollain lisäaineilla, vai eikö muu auta kuin tankki+linja tyhjäks ja uutta litkua sisään? Ja vappuna tankkasin täyteen.. Quote Link to comment
beetles Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Offtopic: mutkysympä kuitenkin... mitä tapahtuu kun bensa vanhenee? hukkuuko oktaanit vai muuttuuko se vedeksi vai mitä häh? oon itsekkin kuullut tän urbaanilegendan! tokihan se vuosien saatossa väljistyy ja potku "mitä lie onkin" menettää parhaan teränsä. mutta miten ihmeessä se sit saadaan pysymään "tuoreena" aseman pumpulle asti? kuitenkin esim ruohon leikkuri toimii hyvin "vanhallakin" bensalla jos ylipäänsä meinaa vielä keväällä toimia? mut kuinka vanhalla bensalla sit voi ajella turvallisin mielin?[/u] Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 http://neste.fi/binary.asp?page=3379&fi ... &version=1 Tiiviissä astiassa säilytettynä bensiini vanhenee varsin hitaasti. Edellytyksenä tälle kuitenkin on, että säilytysastia ei altistu tarpeettomalle lämmölle, eikä muoviastian kyseessä ollessa, myöskään valolle. Astian tiiviys on niin ikään tärkeä, jotteivät bensiinin keveimmät hiilivedyt pääsisi haihtumaan. Tavallisiin mittarikentältä saataviin laatuihin verrattuna erikoisbensiinit eroavat vanhenemisen suhteen edukseen. Mitä enemmän bensiini sisältää reaktiivisia aineita, kuten vaikkapa olefiineja tai rikkiä, sitä nopeammin tuotteen laatu heikkenee. Näin ollen esimerkiksi mökillä talven yli varastoitavaksi kannattaa valita sellaista bensiiniä, jossa kyseisiä komponentteja ei ole laisinkaan. Nesteen tuotteista tämän ehdon täyttävät parhaiten Futura Green ja Futura Green Racing - ensiksi mainittu kuitenkin paremmin. Varastointia ajatellen mittarikenttäbensiinien kesä- ja talvilaatujen eroa ei pidä unohtaa. Koska kesälaadussa on merkittävästi pienempi höyrynpaine kuin talvilaadussa, bensiini kannata käyttää samana vuodenaikana kuin se on hankittu. siitä vaan tulee lirua :D Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Lokakuussa jäi auto bensoineen pukeille, pääsiäisenä käymään laakista samoilla mehuilla eikä mitään vikaa. Mut olikin Shellin Verraribensaa =). Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Essolla ei siis taida olla muuta hyvää kuin se kuuluisa baari.. :) Tiikeri on aika kesy mirri tankissa, ainakin talven jälkeen.. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 ite jätin venasuojan käytön viime kesänä ja tuntu pelaavan jopa paremmin, liekkö seki jo paskoo bensan.. oma kokemus täydestä tankista talviseisonnas ja mukana viel suojalitkua purkki, je keväällä sai ihmetellä vähän kehnoa käyntiä, parani sitten uudella gasolla.. tänä keväänä heräs kyllä samantien täyteen laukkaan vaikka oli vajaa puol tankkia ilman minkään sortin "parannusaineita" Quote Link to comment
Guest migu Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Pitää itekin jättää pois tuo venasuoja. Säästyypähän nekin eurot.. tosin miten lie pdemmän päälle :) Quote Link to comment
beetles Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 oolrait... mulle ainakin sanoi eräs guru jo aikoinaan (silloin ku myytiin viimeisiä lyijyllisiä gasoja) siitä venasuoja aineesta että se on ihan turhaa kamaa ja tekee enemmän tuhoa ku hyödyttää... tokihan bensaasemat sitä myy jos joku vaan on niin hölmö että ostaa? vrt... kosmetiikkaa ja saatuja litrahintoja? että kyllä pensa on halpaa... Quote Link to comment
Guest migu Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Eräskin guru sanoi aikoinaan.. "opinions are lika assholes, everybody has one". Onhan noita. Mutta alkuperäiseen topikkiin palatakseni, ei korjaantunut vika tulppien ja imuvuodon (!) korjattuani. nyt kun antaa kierroksia, niin käy kolmella. Ja kierroksia nostettaessa aivastelee ilmasuuttimien kautta, imuvuodon aikaan aivasteli suoraan kurkusta. Vittu, tää taistelu ei opu ikinä. Seuraavaks downgreidaan 009:n 049:iin ja koetan saada sen säätöihin.. tosin menee jo aika epätoivoiseksi. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 No ei se varmaan jakajassa oo ellei sit oo jakajan kansi paskana tai jotain, silloin kyllä pitäis tietysti käydä kolmella tyhjäkäynnilläkin. Mikä pytty ei pelaa, ootko nyppinyt johdot vuorotellen irti ja kattonut mikä ei vaikuta? Onko tulpanjohdot ok ja venavälykset joka pytylle? Onko siis puutuminen kaasua painaessa samanlaista ja lisäks käy kolmella? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 jos tiedät mikä pytty on pois pelistä vaihda sen tulpanjohto. voi olla pirun hyvännäköinen päältä mut lyö silti läpi...koettu on :) Quote Link to comment
Guest Barn Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Orggis kaasari ja virranjakaja kiinni niin johan kulkee taas. Quote Link to comment
Guest migu Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Nonii, tsekkasin kaikki tulpanjohdot, säädin sytkän staattisesti ja lopuks korvakuulolla ja säädin katkojan kärkivälin 0,8:sta 0,4:ään (korjauskirjan ohjeen mukaan) ja nyt toimii jo jotenkuten! Kosketuskulmista ei ole hajuakaan. :) Ottaa paikallaan kierroksia hyvin, paitsi jos iskee kaasun pohjaan. Silloin tukehtuu. Mutta kaikki pytyt on jo mukana, eli ei räpätä kolmella enää. Edelleen turha toivoa että sutis edes hiekalla, toimiva ajoalue on tyhjäkäynnistä n. 2000:een kierrokseen.. Kaasarista oon tsekannu suuttimet, että niistä virtaa nätisti läpi, mutta totaalipurkua en ole tehny. Pitänee ottaa työn alle. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 mites ennakko? eli nyt on kärkiväli suht kohdallaan ,mut onko jakaja miten lähellä perusennakkoa? Quote Link to comment
Guest migu Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 En tullu tarkistaneeksi tuon "korvakuulo"säädön jäljiltä. Pitäis hommata vehkeet tuohon säätöön.. strobo ja hihnapyörä asteikolla olis kova sana :) Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 mulla oli aikoinaan samanlainen setti ja juuri tuota paremmin en monista eri säätäjistä huolimatta saanut toimimaan. toi orkkis puoleen siirtyminen vois olla ihan ok koska mulla meni hermo tohon ainaiseen vääntämiseen, kun luulin et nyt kaikki pelaa niin eikö joku levinny tai joutu säätään uudestaan ymym. itse siirryin drla:sta megasquirttiin ja saabin ruisku kilkkeisiin ja nyt on päässy helpolla ja hyvin ruopii hiekalla vielä kakkosella :) Quote Link to comment
Guest migu Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Joo, joutais laittaa tellervon myyntiin ja hommata oem-kamaa tilalle. Jotenkin ei sovi auton tyyliinkään pitää "pukebag" -tarraa konepellin alla ;) Quote Link to comment
Guest Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Lokakuussa jäi auto bensoineen pukeille, pääsiäisenä käymään laakista samoilla mehuilla eikä mitään vikaa. Mut olikin Shellin Verraribensaa =). Ikävä kyllä tää ei ole mitään legendaa. Oon tässä viimesen kymmenen vuoden aikana tehny keväisin tota kaasarin puhdistusta sen verran monta kertaa. Vittumaisinta se on kun homma ei oireile ensin moneen kevääseen, sit seuraavana kaasarin kanavat saa melkein porata auki. On täynnä sellaista kellertävää kovaa tavaraa. Ja näyttää että toiset kaasarit on arempia kuin toiset. Esim jutun kaasari, Dellorton tupla. Siinä kannen alla olevassa "kammiossa" missä on suuttimet paketissa, taitaa seistä bensa. Kun siitä bensasta haituu neste ja jää mikä lie lisäaine. Kerääntyy sinne sitä kittiä joka ajan kanssa tukkii kaikki paikat. Se ei meinaa liukene enää uudestaan bensaan. Ei faijakaan uskonu, tyyliin "Mä oon tzörannu bilikalla yli 50 vuotta. Ei ne oo mikskään menny ennenkään". Nyt on kahtena keväänä ollu karsee jumppa sen -39 Letukan kaasarissa ja bensapumpussa, kun on jättäny normibensat sisään. Onneks siinä on lasikuvulla oleva pumppu. Näkee heti että toimiiko. Eikä tarvii uskoo. Siperia opettaa... Quote Link to comment
Guest Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 siksi tankkiin pitää ennen ajon lopettamista laittaa bensan säilöntäainetta. Sitten vielä ajelee reilusti kilsoja että säilöntäaine kulkeutuu kaasariin asti. jan Quote Link to comment
Guest migu Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Dodii, piti käyttää korjaamolla, kun omat eväät loppui. Sytkä tsekattiin, jonka olin säätänyt korvakuulolla 17,5 asteeseen, kun ohjeen mukaan sen piti olla 7,5. Muutama aste sinne tänne, ei se niin justiisa ole :) Korjattiin,ei vaikutusta ongelmaan. Kiihdytyspumpun tankoa kiristettiin jonkin verran,ja tuolla jo pikkuisen otti jengaa paremmin. Viimeisenä silauksena laitettiin imutorvien päälle puoliksi ilmastointiteipit, jolla saatiin niin hyväksi kuin noilla suuttimilla voi saada. Pitää vielä tilata sangollinen suuttimia (ilma + pää) ja kokeilla eri kombinaatioilla millä tuo lähtis rokkaamaan. (Tosin kone laukesi tänään kaksi tuntia huollon jälkeen - ei kuitenkaan huollosta johtuen; DRLA joutaa myyntiin..) Edit: myyty Heinolaan :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.