nalleolut Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 eli nyt on lämpömittari ja tulpan alle tuleva anturi löydetty= 3:sen tulppa varmaan varmin paikka=kuumin,.... eiks jee... ja ne lämmöt=paljon tai toivotuin kannen lämpötila? max250? ja sitten kävi ajatus mielessä lampdasta. jos laittais käärmeksen "kaulaan" eli ennen laippaa lampdan ja yleismittarilla mittailis arvoja. eli köyhällä ei ole varaa parempaan. lampda löytyy,mutteri pitää hakea ja tig-hitsari. näkis jotakin infoo... Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Onko ehtiny kaasut sekottua siinä jos laitat liian likelle kollektoria. Mihin siinä tig hitsaria tarvii? Alumiinia pakosarja? Quote Link to comment
nalleolut Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 ei mahdu kolvi taipumaan sinne.... eikä kaasut sekoitu siinä kohtaa johon neljäputkea yhdistyy. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Ei kai siihen tiggiä tartte, ellei oo joku rosterisarja? Quote Link to comment
nalleolut Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 tärkeetä puuttua asian ytimeen..... Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 No jos se kollektori on mistä neljästä putkesta puhut niin kyllä sekottuu. Kyllä se tigin "tukka"on kans kovin hankala mahtuun ahtaasee paikkaan. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 saa sen anturin kyl vaimennin pöntön kaulaankin asennettua ulkoilmaan. mut jäis sinne auton alle piiloon.... Quote Link to comment
nalleolut Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 eli minkä tulpan alle laitan anturin? 3:Sen ??? paljonko on liikaa lämpöä? Quote Link to comment
nalleolut Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 mistä lampdan mutteri m18x1.5? roppari myi eioota. 5e maksaa tuningputkassa... Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 ja se 5€ on liikaa laittaa harrastukseen? mielummin vaikka ajaa 5km että sais 2€:lla.... Eri asia jos olis kyse 30€-50€hintaerosta. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 mutteriksi kova hinta... sillä hintaa saa 1kg m16 tai m20 muttereita. noh ei tää harrastus siitä kiinni ole. entä kokemus tuleeko tuollaiseen "valmis" lamda asennus settiin mukana lampdan reiän peittävä kierre? eli jos haluaa ottaa lampdan pois! Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Tulee ainakin Fmi mittarisarjan mukana. Quote Link to comment
Roope Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 mistä lampdan mutteri m18x1.5? roppari myi eioota. 5e maksaa tuningputkassa... kokeilitko tinkiä Quote Link to comment
nalleolut Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 lol = eli olis pitänyt sieltä sitten ostaa. noh samalla kun tilaa niin lisäjohtoa k-tyypin anturiin. seuraava kysymys lämmön mittaamisesta: eli mittari ja anturi k-tyyppi. anturi tulpan ja kannen välissä- nyt tarttis johtoa jatkaa 2metriä. googlettamalla ja muuta lukemalla selvisi että on kahta mielipidettä. toinen sanoo et tavallinen kuparijohto käy"kaiutinkaapeli" ja toinen et pitäis olla samaa tavaraa alusta loppuun.. Mittarin valmistajan ohje: Anturijohtojen jatkaminen Lämpöpariantureiden, kuten EGT tai CHT, johtoja voidaan jatkaa joko tavallisella kuparijohdolla tai erityisellä K-tyypin jatkokaapelilla. Valintaan vaikuttaa haluttu tarkkuus. Jos voit olla varma että jatkojohdon molemmat päät ovat samassa lämpötilassa (tai liki), silloin on mahdollista käyttää kuparijohtoa jatkamiseen. Useimmissa ei-suljetun tilan asennuksissa tämä on tilanne. Jos tämä ei ole mahdollista tai haluat parhaan mahdollisen tarkkuuden kaikissa olosuhteissa, voit hankkia erityisen K-tyypin jatkokaapelin. Tämä kaapeli on valmistettu samasta materiaalista kuin anturikaapelit, mutta suojauksena on muovisukka (kustannusten säästämiseksi). Molemmissa tapauksissa varmista, ettei kaapelointi kulje sähkömagneettisten häiriölähteiden lähellä. Kaapelissa oleva jännite on hyvin pieni ja altis ulkoisten kenttien aiheuttamalle muutokselle. Ja tämä näkyy väärinä lämpötila-arvoina. Voit tarkistaa asennuksen vaikka käsi VHF-radiolla. Pidä antenni lähellä asennusta ja kun painat tangenttia, lämpötilanäyttö ei saisi muuttua. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 en usko että sopivassa paukkulangassa vastusta tulee niin paljoa että mittari väärin näyttäs, senhän tietty voi testata ilman ja jatkon kanssa. jos mittari on vielä viisarimallinen lämpötilan voi vaan heittää noin arvolla(ellei sit oo joku k-tyypin datalehti ja ohmimittarit kabiinis :D ), ehkä mielekäämpi on vaan tarkkailla trendiä, notta rupeeko lämpötila-arvot yhtäkkiä olemaankin kovempia kuin normaalisti jne, niinkuin muidenki mittareiden kanssa.. :o Quote Link to comment
nalleolut Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 ihan dikitaalinen mittari on ja juu sopiva mutteri löytyi talbotin takanavan mutteri 1.5e naapuri pajalla. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Termoparin kaapeleita voi jatkaa millä vaan karvalla, kun tekee liitokset huolella ja miettii vähän mitä liittimiä käyttää. Kaapelin resistanssilla ei sinänsä ole merkitystä. Eri metallien väliset liitokset aiheuttavat mittaukseen virhettä, mutta kun molemmissa johtimissa on sama määrä ja samanlaiset liitokset, virhe kumoutuu. Sama juttu noiden lämpötilaeroista aiheutuvien virheiden kanssa. Eli jos johdot liittä vaikka sokeripalalla ja toisen johdon karvat ottavat suoraan kiinni toisiinsa (kupari - kupari liitos) ja toisen johdon eivät vaan kontakti tulee sokeripalan kautta (kupari - rauta - kupari liitos) tulee mittaukseen virhettä. Lambdaan sopivia hienokierteisiä muttereita saa varmaan mutterikaupoista. Baltic bolt ja vastaavat. Itse tilasin niitä joskus tuolta, laiska kun olen: http://www.ruuvi.net/ Vauhtikaupan mutteri saattaa olla sellanen hienompi, jossa on vähän helmaa ja joka siksi on kivempi hitsata kiinni. Ei kai nekään niin röyhkeitä oo ,että tavallisesta mutterista noin paljon pyytävät. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 Termoparin kaapeleita voi jatkaa millä vaan karvalla, kun tekee liitokset huolella ja miettii vähän mitä liittimiä käyttää.Kaapelin resistanssilla ei sinänsä ole merkitystä. Eri metallien väliset liitokset aiheuttavat mittaukseen virhettä, mutta kun molemmissa johtimissa on sama määrä ja samanlaiset liitokset, virhe kumoutuu. Sama juttu noiden lämpötilaeroista aiheutuvien virheiden kanssa. Eli jos johdot liittä vaikka sokeripalalla ja toisen johdon karvat ottavat suoraan kiinni toisiinsa (kupari - kupari liitos) ja toisen johdon eivät vaan kontakti tulee sokeripalan kautta (kupari - rauta - kupari liitos) tulee mittaukseen virhettä. hep . liitos on tällä hetkellä sokeri pala,koska k-tyypin anturissa on niin isot johdon päät etteivät sovi sinne miniliittimen sisään. "jatko" johtona tällä hetkellä 0.75 paksuista sähköjohtoa n.2m. ajattelin että jatkon vois tehdä tinaamalla liitoksen niin mahtuis pienemmästä raosta ja tuo sokeripala ei kauhean nätti ole. Lambdaan sopivia hienokierteisiä muttereita saa varmaan mutterikaupoista. Baltic bolt ja vastaavat. Itse tilasin niitä joskus tuolta, laiska kun olen: http://www.ruuvi.net/ Vauhtikaupan mutteri saattaa olla sellanen hienompi, jossa on vähän helmaa ja joka siksi on kivempi hitsata kiinni. Ei kai nekään niin röyhkeitä oo ,että tavallisesta mutterista noin paljon pyytävät. talbotin takanavan mutteri 1.5e motonet. sinne siis. laikataan matalammaksi. edit: kysymys. kuulostaa varmaan tyhmältä taas mutta. jos laittaa tuollaisen paksun mutterin anturia varten ja lampda jää ns.putken reunaan ei siis keskelle vaan ulkoreunaan onko mittaustuloksen kannalta oleellista eroa? matalalla mutterilla se tulisi putken keskilinjalle. eli onko väliä onko lampdan kärki millin vai kymmenen milliä putken sisällä? Quote Link to comment
nalleolut Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 minkä arvoiset suuttimet on porukoilla käytössä solex/kardon/brosal kaasareissa? nyt pitkän reissun jälkeen tutkin tulppia ja olivat ihan ok väriset. mutta kaupunki pyöritys on ihan tuskaa. rykii yskii ja meinaa tukehtua. eli onko silloin tyhjäkäynti suuttimet liian isot/pienet vai mitä? kokoa en muistanut katsoa ku putsasin ne edellispäivänä. eli peruskone 1600nen ja suuttimien arvot. kait näitä joku on räpeltänyt. Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Tulpan väriin ei juuri kannata luottaa nykysillä polttoaineilla. Seoksen säädössä siis. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 se on tosi kyllä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.