Jump to content

Käynnistys onkelmia.


Guest Alpo

Recommended Posts

Nyt män sormi suuhun. Kyseessä 6volttinen -67 kupla.

Auto lähtee "kylmänä" helposti käyntiin ja pyörittää starttia ihan normaalisti, mutta kun aikansa ajelee koneen lämpimäks niin akku tuntuu purkaantuvan. Lämpimänä ku käynnistää niin ei jaksa pyörittää starttia lähes ollenkaan.

Ja jokusen ajan kuluttua akkussa tuntuu olevan ytyä ja mystisesti taas jaksaa pyörittää starttia.

Laturin valo ei kuiteenkaan pala käynnisssä ollessa, eli pitäs sen ladata norm.

Onko nää taas niitä henkimaailman asioita?

Vika akussa, laturissa vai laturin releessä?

 

-Mika-

Link to comment

Täältäkin ääni startin puslalle...ota yleismittari käteen seuraavan kerran kun ei starttaa pitkän ajon jälkeen ja mittaa akusta onko virtaa. Siitä näet ainakin sen "häviääkö" virta johonkin. Toisaalta, jos se akku purkaantuisi ajossa niin mites se paikallaan itsensä lataisi?

Link to comment
Täältäkin ääni startin puslalle...ota yleismittari käteen seuraavan kerran kun ei starttaa pitkän ajon jälkeen ja mittaa akusta onko virtaa. Siitä näet ainakin sen "häviääkö" virta johonkin. Toisaalta, jos se akku purkaantuisi ajossa niin mites se paikallaan itsensä lataisi?

 

Nytpä tulikin mulle ihan uusi asia, eli selvitäppäs miten yleismittarilla mitataan onko akussa virtaa? Haluisin ihan oikeesti (aikuisten) tietää...

Link to comment
Guest HanttaP

Kyseessä on ominaisuus. Ei pitäisi olla startissa puslaa ollenkaan jos moottorissa hienohampainen vauhtipyörä ja siihen kuuluva 6 voltin startti.

Kuumana ei startti jaks pyöriä ollenkaan. Ota nyt startti esille ja vaikka puhdista se. Jos on Vw leima kyseessä, niin otan osaa. Akun napajännite ennen ja jälkeen ajon kertoo kyllä, onko akku purkautunut. Jotain apua voi saada erillisestä käynnistysreleestä ja starttinappulasta. Ei koko virtaa kierrätetä virtalukon kautta.

Link to comment
Jotain apua voi saada erillisestä käynnistysreleestä ja starttinappulasta. Ei koko virtaa kierrätetä virtalukon kautta.

 

Ei kai sentään edes wanhemmissa kuplissa startti sähkö virtalukon kautta kierrä?

Link to comment
Guest JuMuS

Onhan se herätevirtakin sentään melkoisen suuri, ampeereissa mitattuna.

 

Jotain akun kunnosta kertoo starttauksen/starttausyrityksen aikana akun navoista suoritettava jännitemittaus. Siksi vanhoissa autonkorjausoppaissakin aloitetaan starttisysteemin vianhaku seuraamalla ajovalojen kirkkautta starttausyyrityksen aikana. Akkujännitteen muutokset pitemmän starttauksen aikana ovat myös ihan käyttökelpoista infoa.

Link to comment
Kyllä se yleismittari kertoo onko akussa virtaa. ei tosin normiastekolla vaan visuaalisin merkein :D

 

Kannattaa varmuuden vuoksi suojata silmät jos kokeilee ja pitää sammutin lähellä.

 

LOL

 

LOL vaan sullekin, termit meni mulla sekaisin, varmaan ymmärsit pointin silti? No onneksi Jan jakso kertoa oikein päinkin eikä viisastella. On tää hieno paikka, kun on sunlaisia :)

Link to comment

No nyt on stratti vaihdettu ja kyllähän tuo nyt tuntus pelaavan. Nyt pyörittää lämpösenäkin. Mittailin tuota akun jännitettä ajaissa, sammutaessa ja käynnistäessä, nii aika vakiona pysy jännite.

Pittää vielä kokeilla tuota "sököä" starttia tässä joskus, lieneekö vika siinä.

Siltähän tuo vähä vaikuttas.

Kiitokset taas jelpistä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...