Guest Alpo Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Nyt män sormi suuhun. Kyseessä 6volttinen -67 kupla. Auto lähtee "kylmänä" helposti käyntiin ja pyörittää starttia ihan normaalisti, mutta kun aikansa ajelee koneen lämpimäks niin akku tuntuu purkaantuvan. Lämpimänä ku käynnistää niin ei jaksa pyörittää starttia lähes ollenkaan. Ja jokusen ajan kuluttua akkussa tuntuu olevan ytyä ja mystisesti taas jaksaa pyörittää starttia. Laturin valo ei kuiteenkaan pala käynnisssä ollessa, eli pitäs sen ladata norm. Onko nää taas niitä henkimaailman asioita? Vika akussa, laturissa vai laturin releessä? -Mika- Quote
GT78 Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Täältäkin ääni startin puslalle...ota yleismittari käteen seuraavan kerran kun ei starttaa pitkän ajon jälkeen ja mittaa akusta onko virtaa. Siitä näet ainakin sen "häviääkö" virta johonkin. Toisaalta, jos se akku purkaantuisi ajossa niin mites se paikallaan itsensä lataisi? Quote
metake Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Täältäkin ääni startin puslalle...ota yleismittari käteen seuraavan kerran kun ei starttaa pitkän ajon jälkeen ja mittaa akusta onko virtaa. Siitä näet ainakin sen "häviääkö" virta johonkin. Toisaalta, jos se akku purkaantuisi ajossa niin mites se paikallaan itsensä lataisi? Nytpä tulikin mulle ihan uusi asia, eli selvitäppäs miten yleismittarilla mitataan onko akussa virtaa? Haluisin ihan oikeesti (aikuisten) tietää... Quote
Guest Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Jannite on varmaan astetta helpompi mitata yleismittarilla, sekin kertoo jo jotakin :) Jan Quote
Marko Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Kyllä se yleismittari kertoo onko akussa virtaa. ei tosin normiastekolla vaan visuaalisin merkein :D Kannattaa varmuuden vuoksi suojata silmät jos kokeilee ja pitää sammutin lähellä. Quote
metake Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Kyllä se yleismittari kertoo onko akussa virtaa. ei tosin normiastekolla vaan visuaalisin merkein :D Kannattaa varmuuden vuoksi suojata silmät jos kokeilee ja pitää sammutin lähellä. LOL Quote
Marko Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Ja kun testin tekee 500e:n Flukella menee sähköoppi tehokkaasti perille, ja jatkossa osaa erottaa virran ja jännitteen. Quote
Guest HanttaP Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Kyseessä on ominaisuus. Ei pitäisi olla startissa puslaa ollenkaan jos moottorissa hienohampainen vauhtipyörä ja siihen kuuluva 6 voltin startti. Kuumana ei startti jaks pyöriä ollenkaan. Ota nyt startti esille ja vaikka puhdista se. Jos on Vw leima kyseessä, niin otan osaa. Akun napajännite ennen ja jälkeen ajon kertoo kyllä, onko akku purkautunut. Jotain apua voi saada erillisestä käynnistysreleestä ja starttinappulasta. Ei koko virtaa kierrätetä virtalukon kautta. Quote
metake Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Jotain apua voi saada erillisestä käynnistysreleestä ja starttinappulasta. Ei koko virtaa kierrätetä virtalukon kautta. Ei kai sentään edes wanhemmissa kuplissa startti sähkö virtalukon kautta kierrä? Quote
Guest JuMuS Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Onhan se herätevirtakin sentään melkoisen suuri, ampeereissa mitattuna. Jotain akun kunnosta kertoo starttauksen/starttausyrityksen aikana akun navoista suoritettava jännitemittaus. Siksi vanhoissa autonkorjausoppaissakin aloitetaan starttisysteemin vianhaku seuraamalla ajovalojen kirkkautta starttausyyrityksen aikana. Akkujännitteen muutokset pitemmän starttauksen aikana ovat myös ihan käyttökelpoista infoa. Quote
GT78 Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Kyllä se yleismittari kertoo onko akussa virtaa. ei tosin normiastekolla vaan visuaalisin merkein :D Kannattaa varmuuden vuoksi suojata silmät jos kokeilee ja pitää sammutin lähellä. LOL LOL vaan sullekin, termit meni mulla sekaisin, varmaan ymmärsit pointin silti? No onneksi Jan jakso kertoa oikein päinkin eikä viisastella. On tää hieno paikka, kun on sunlaisia :) Quote
metake Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Kysymys GT78:lle: Oot sie tosikko, vai oonko ymmärtäny väärin? Edit: kirotusvirhe korjattu... Quote
Guest Alpo Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 No nyt on stratti vaihdettu ja kyllähän tuo nyt tuntus pelaavan. Nyt pyörittää lämpösenäkin. Mittailin tuota akun jännitettä ajaissa, sammutaessa ja käynnistäessä, nii aika vakiona pysy jännite. Pittää vielä kokeilla tuota "sököä" starttia tässä joskus, lieneekö vika siinä. Siltähän tuo vähä vaikuttas. Kiitokset taas jelpistä! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.