Jump to content

Polttaa tulppaa, en keksi mikä aiheuttaa


Recommended Posts

Eli vanha vika puinnissa jälleen.

 

Aluksi paloi tulppia 88x69/W140/Kardon-setti -koneessa.

 

Rakensin toisen koneen aluksi vakio 2r-kansilla, ja nälkä kasvoi syödessä. Joten pulttailin kiinni tuosta ensimmäisestä(sittemmin puretusta) koneesta osia. Eli 88 putket uusilla renkailla ja Street Pro kannet, ja Kardon-setti. Nyt tämä toinen kone on 88x69/W110/Kardon-setti. Virranjakaja(009) ja puola(Bosch "sininen") on uusia. Vanhanmallinen öljyjäähy muuttui doghouseksi. Ja tulppia palaa!

 

Kardonit(Brosolit...) on säädöissä pakokaasumittarin mukaan, aavistuksen jopa rikkaalla mennään. Pöläyttää mustaa savua kun kaasuttelee. Sytty on kohdallaan, nokkaa ei voi säätää. Mikä tuossa voi polttaa tulppia?

 

Edellisillä kansilla(ne vakio 2r) ja sylinteriputkilla(nekin oli 88, mutta kuluneemmat) ei tulppia palanut!

Tulppina käytin Boschin W7CC ja W7AC tulppia. Nyt nämä pitkäkierteiset palaa jatkuvasti! Voiko kannet vaikuttaa jotenkin tulppien kestävyyteen?

 

Tulpat palaa aina samalla tavalla: Tulen ajosta, moottori toimii hyvin. Sammutan koneen, ja kun seuraavan kerran lähden liikkeelle koneen jäähdyttyä, on yksi tulppa pimeänä. 1 tai 3 pytystä, eli pääsee kaasarin irroitukseen kun ei ole huoltoluukkuja...

 

Ajotavalla ei tunnu olevan merkitystä. Annan koneelle kenkää oikein kunnolla, tai ajan oikein nätisti ja rauhallisesti, aina on sama juttu. Lähes ihme on jos yli 10km ajettua ja koneen jäähdyttyä ei jokin tulppa olisi palanut. Tulpat on aavistuksen nokisia ja tummia.

 

Alkaa jo vähitellen ottamaan päähän tuo tulppien palaminen... Kansien kirousko seuraa?

Link to comment
Oliskohan kondensaattori rikki jolloi tulpat palavat "kovemmalla jännitteellä" ja sulavat

Eikös tuo konkka ole siellä jakajalla? Toisessa koneessa oli vanha Golfin jakaja kärettömällä sytyllä, tässä koneessa on uusi 009 kärellisenä.

Ei oikein jaksaisi uskoa että konkka rikki, mutta mittailen sen silti. Ja Puola on myös uusi, vastusta taisi olla jotain 3ohmia

Link to comment
Oliskohan kondensaattori rikki jolloi tulpat palavat "kovemmalla jännitteellä" ja sulavat

 

 

Kondensaattorin taroitus on estää kipinöinti kärkien välissä. Tulppien palaminen johtuu muista syistä. Viallinen kondensaattori kyllä tuhoaa kärjet nopeasti.

Link to comment

Niin joo, johdotkin on uusittu.

 

Edellisen kerran tuon edellisen moottorin kanssa asiaa pähkäilin ja täälläkin kyselin, oli yksi mahdollinen aiheuttaja... Nuo kaasarit. Kardon-setti eli 2x yksikurkkuinen Brosol/Solex 40. Ei polttoaine riitä 1- ja 3-pytylle, johtuen peräkkäisistä imutahdeista tai jotain. Suuttimet on kylläkin vaihdettu isompiin, mutta ei vaikuttanut... Voisiko silti nuo kaasarit aiheuttaa tulppien palamisen? Muuta en itse kyllä keksi...

 

 

Minulla on Weberin 40 IDF tuplapysty, sattuisiko kenelläkään olemaan toista samanlaista, imusarjoja ja vivustoa? Tai muuta vastaavaa pakettia kahdella pystytuplalla?

Link to comment
paljoko kierti kone tuolla engle w-140 nokalla? :)

 

Ihan mukavasti :) Oli vauhtis vähän reilu nelikiloinen ja käärmeenpesä putkisto. 160Km/h loppuu mittari, kokeilin ajaa neulan suoraan alaspäin. Enempää ei uskaltanu :P

 

Vahvasti sitä mieltä että rikas seos polttaa tulppia. Prätkässä oli just samat oireet suuttimien vaihdon jälkeen.

Niin rikas seos polttais tulpan? Niin joo, edellisen kerran kun oli tämä ongelma, niin 1 ja 3 pytyn tulpat oli vaihtanu väriä rungoltaan! eli olivat hieman hopeasta muuttuneet kuparinvärisimmäksi. 2 ja 4 pytyn tulpan väri oli normaali hopea. Eli nuo etupytyt ovat käyneet kuumana. Ja eikös tämä johdu laihasta seoksesta?

 

Kepan kanssa pohdittiin, että voisiko tulppa kastua starttauksen yhteydessä ja siksi olla pimeänä, mutta tuo tulpan metalliosien värin vaihto viittaisi ihan vain ylikuumenemiseen.

 

Nyt ei ole kerennyt tulpat olla niin kauan koneessa että väri olisi muuttunut mihinkään. Eli täysin normaalin värisiä rungoltaan, päässä jonkin verran karstaa.

 

Minulla on teoria... kakkospytyllä imutahti, ykkösellä pakotahti --> kakkosella puristus, ykkösellä imu --> kakkosella työ, ykkösellä puristus --> kakkosella pako, ykkösellä työ --> ja alkaa alusta.

Meneekö tuo noin? Jos menee, niin tulee kaksi imutahtia nopeasti peräkkäin, ja sitten kestää pitkään ennenkuin tulee taas imutahdit. Voisiko olla että polttoaine ei riitäkkään ykköspytylle kun on niin peräkkäin nuo imutahdit?

Link to comment

Ostin Halpahallista tulppia. Sekuvaan katsoin mitä kirja suosittelee, ja sieltä löytyi tällaiset. Lämpöarvo ei kylläkään ole se mihin olen tottunut...

4589.JPG

4595.JPG

 

4582.JPG

Kepa suositteli tekemään kanavan noitten putkien väliin. Mietittiin että jos kaasarilta tuleva kanava ennen haarautumistaan olisi liian lyhyt tai jotain...

 

4585.JPG

Tästä kuvasta näkee, että ei se väli ennen haarautumista tosiaan kovin pitkä ole...

 

 

Saapa nähdä kuinka nyt käy kun on nuo askareet tehtynä. Samalla huomasin että pienikin tönäisy virranjakajaan ja auto sammuu! Jostain väljä tai jotain, lakkaa katkomasta jännitettä eli käret ei mene kiinni ollenkaan! Jakaja on tosiaan uusi "009". Pitääpäs tutkia tarkemmin mikä tuossa on vikana...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...