Guest Ranne Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Mikä on terveen koneen öljynpaine? Itellä huolestuttavan alhaiset paineet, 4-5 tonnin väliin kun antaa kiekkaa niin kolme baaria ei mene rikki. Jää ennemmin jonnekin kahden ja puolen baarin tienoille. Ja kun lämpenee niin melkeen jää siitäkin. öljyinä tällä hetkellä mobilin super s 10w40 pumppuna mellingin 30mm fullflow mocalin termari edessä jäähdytin tietty jossain välissä suodatinkin Tsekkasin jo öljynpainevenat. Samoin sen että akseli ja ratas on tiukasti toisissaan. Vai vaikuttaako vain öljyt noin paljon? Tarkoituksena olis vaihtaa seuraavaksi jotkut paremmat litkut sisään. Niin ja kone just kasattu uusista osista, et ei väljäkään pitäis olla. Quote Link to comment
nalleolut Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 öljyt vaikuttaa aika paljon... mutta kysyn onko anturi ja mittari yhteensopivat.... oma kokoonpano on vdo:Ta anturi 0-5bar ja mittari 0-10bar. kylmänä käyntiin paineet ihan tapissa eli mittarin mukaan 10bar,ja kun kone lämpeää niin tyhjäkäynnillä paineet sen 3bar ja kierroksilla n.3000rpm niin paineet mittarin mukaan 6bar... eli mittari toimii oikein näyttää vaan väärin... Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 nykyään taitaa nuo sähköiset mittarit olla perseestä... laita mekaaninen autometerin mittari niin näyttää oikein... Quote Link to comment
Guest Ranne Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Autometerin mekaaninen edessä. Laitoin jonkun pienen mittarin heti lohkon kylkeen kun epäilin että tuo pneumatiikka letku on liian pientä tjsp joka menee siis eteen mittarille. Samat on lukemat molemmissa. Eli ei mittariongelmia. Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 minkäkokoiset letkut menee eteen? sisähalk...? mulla on vastaava, redlinen öljyt...tyhjäkäynnillä 1.5-2 kuumana... ajossa 3-4 luokkaa.... Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 olellinen kysymys..missä oot lohkon koneistanut??? heh.... Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 öljyt vaikuttaa aika paljon... mutta kysyn onko anturi ja mittari yhteensopivat.... oma kokoonpano on vdo:Ta anturi 0-5bar ja mittari 0-10bar. kylmänä käyntiin paineet ihan tapissa eli mittarin mukaan 10bar,ja kun kone lämpeää niin tyhjäkäynnillä paineet sen 3bar ja kierroksilla n.3000rpm niin paineet mittarin mukaan 6bar... eli mittari toimii oikein näyttää vaan väärin... Melkoisen paljon painetta Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 jos 10 bar painetta, räjäyttää suodattimet, lauhduttimet..jne....heh.... Quote Link to comment
Fileas Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 26 schadekki, gb fullflow, 20w50 Motox 3 bar 2500 rpm 100'c Quote Link to comment
nalleolut Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 homman ydin onkin siinä että tuo anturi ja mittari on eri paria.... ei oo suodattimet kajahtanut vielä...heh Quote Link to comment
Guest Ranne Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Letkut on isot ne mitkä menee eteen. Tosin termarin liittimet on kyllä aika pirun pienet, ei siihen mahdukaan mitkään isot. Lohko on uusi. Kait sitä pitää hakea jotkut paksummat öljyt ja koittaa niillä. Onks pointti nyt sitten se että kolmisen baaria on sellanen turvallinen raja? Quote Link to comment
Racing Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Letkut on isot ne mitkä menee eteen. Tosin termarin liittimet on kyllä aika pirun pienet, ei siihen mahdukaan mitkään isot. Lohko on uusi. Kait sitä pitää hakea jotkut paksummat öljyt ja koittaa niillä. Onks pointti nyt sitten se että kolmisen baaria on sellanen turvallinen raja? Laita sinne ne legendaariset valvoline racing 20w-50,nousee paineet melko varmasti. Nuo nykyiset 10w-40 kurat on liian ohkaisia vw ilmakoneisiin. (siis jos haluat että pannu kestää ;-....) Painetta on omissa koneissa kuumana tyhjäkäynnillä 1-1.5bar ja kierroksilla 3.5/4bar kuumana kierroksilla,tarkoittaa YLI 70 asteisella öljyllä. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Capish. Josko sitä sitten uskaltaisi ens viikolla mennä penkkiin. :) Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Mä oon huvikseni tehnyt empiirisiä kokeita öljyjen kanssa. Kone on vakio 1,3, jonka kilometreistä ei ole mitään hajua. Ensin oli Nesteen perus synteettiset. Olisko ne sitten ollu 5W-40. Kuumana tyhjäkäynnillä paineet jäi 0,5bar tuntumaan. Sitten löin koneeseen perus 10W-40 mineraalit. Paineissa ei odotetusti kuumana mitään eroa ja lämmöt pyörivät molemmilla parhaimmillaan 80C -tuntumassa. Kaadoin kokeilumielessä puoli pulloa STP:tä koneeseen. Maalaisjärjellä luulisi, että sillä liisterillä viskositeetti ja paineet nousisivat. Ja paskat. Kuumana tuntui, että paineet paremminkin putosivat entisestään. Hetken mielijohteesta vaihdoin mobiluben 10W-60 öljyt. Paineet pysyivät edelleen about samoina mutta öljynlämmöt nousivat 95C -asteeseen ilman sen kummempaa repimistä. Paineet tietenkin olisivat hiukan paremmat, kuin aiemmilla jos lämmöt olisi pysyneet samoina. Ei siis kannata haaveilla parantavansa väljän koneen paineita racing öljyillä tai STP:llä. 20W-50 taitaa olla se oikea lääke. Tulipahan ainakin itselle selväksi tuo öljyjen vaikutus öljynlämpöihin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.