Jump to content

Starttiongelmia


Guest nixu

Recommended Posts

Homman nimi on seuraava: Kun virta-avaimesta kääntää niin kuuluu naksuntaa, mutta startti ei pyöri. Vähän kun heiluttelee ja autoa niin alkaa taas pyörimään. Ongelma pahenee koko ajan (tänään piti työntää jo käyntiin :). Ongelma on ilmeisesti startissa? Mikäköhän mahtaa olla vikana. Onko esim hiilet kuluneet? Tarviiko moottori ottaa irti kun startin kanssa operoi? Auto on vm -65 (typ-1) ja startti näytti olevan aika hankalassa paikassa. Terveisin: niko

Link to comment

Tai sitten startin pusla on kulunut loppuun.

Pusla on vaihdelaatikossa ja kuluessaan väljäksi aiheuttaa ongelmia.

Itselläni muutamassa startissa ollut samaa vikaa, etenkin lämpimänä käynnistyshäiriöitä.

 

Uutta puslaa peliin jos ei sähköjohtojen ropaus auta.

 

Startin saa irti irroittamatta konetta, eihän se ihan ongelmattomassa paikassa ole - mutta kyllä niitä on parkkipaikallakin vaihdettu.

Muista irroittaa akun kaapelit ennen irroitusta;-)

Link to comment

Jos irrotat startin, toinen pultti ulottuu moottoritilan puolelle. Luukku auki, puhallinkopan "edessä" oleva oikeanpuoleinen lohkon kiinnitysmutteri on sen päässä. Laita siihen lenkkiavain tai toinen räikkä kiinni siten, ettei se pääse pyörimään. Auton alla sitten kierrät pulttia auki parin jatkovarren avulla. Toinen mutteri on sitten helpompi. Hylsyn kannattaa olla ohuinta mahdollista sorttia, ja sittenkin se hinkkaa startin runkoon. Muista ottaa kaikki piuhat ensin irti, startti on painava mötikkä kun se putoaa alas.

 

Idioottimanuaalissa on diagnoosimenetelmä, joka vaikuttaa vaaralliselta. Tästä johtuen olen käyttänyt sitä joka vuosi. Tarkoittaa startin piuhojen kytkemistä auton alla (onkohan se vaihde oikeasti vapaalla). Vähemmän kuumottavaa on testata virtalukon toiminta. Vaihde vapaalle, kytke 2 viimeistä virtalukon kantaa meisselillä. Jos pyörii, on lukko sisältä paskainen / kulunut. Huonokuntoinen virtalukko antaa niin vähän sähköä, että kuuluu vain se "naks".

Link to comment

Toi naksuntahan tulee yleensä siitä ettei tule startille tarpeeksi virtaa. Kannattaa tosiaan katsoa piuhat läpi ja onhan vaihdelaatikon ja rungon välissä maakaapeli kiinni?

 

Ja itse startissakin on samanlainen pusla kuin laatikossa. Sekin pusla kannattaa myös vaihtaa samalla kuin tuo laatikossa oleva. Se pusla löytyy sieltä startin etuosasta sen kopan alta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...