Guest nixu Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Homman nimi on seuraava: Kun virta-avaimesta kääntää niin kuuluu naksuntaa, mutta startti ei pyöri. Vähän kun heiluttelee ja autoa niin alkaa taas pyörimään. Ongelma pahenee koko ajan (tänään piti työntää jo käyntiin :). Ongelma on ilmeisesti startissa? Mikäköhän mahtaa olla vikana. Onko esim hiilet kuluneet? Tarviiko moottori ottaa irti kun startin kanssa operoi? Auto on vm -65 (typ-1) ja startti näytti olevan aika hankalassa paikassa. Terveisin: niko Quote
-MITO- Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Käy kaikki sähköliitokset akun ja startin väliltä läpi, hapettumat putsaten jne. Quote
Guest Pennane Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Tai sitten startin pusla on kulunut loppuun. Pusla on vaihdelaatikossa ja kuluessaan väljäksi aiheuttaa ongelmia. Itselläni muutamassa startissa ollut samaa vikaa, etenkin lämpimänä käynnistyshäiriöitä. Uutta puslaa peliin jos ei sähköjohtojen ropaus auta. Startin saa irti irroittamatta konetta, eihän se ihan ongelmattomassa paikassa ole - mutta kyllä niitä on parkkipaikallakin vaihdettu. Muista irroittaa akun kaapelit ennen irroitusta;-) Quote
Guest Posted September 16, 2004 Posted September 16, 2004 Jos irrotat startin, toinen pultti ulottuu moottoritilan puolelle. Luukku auki, puhallinkopan "edessä" oleva oikeanpuoleinen lohkon kiinnitysmutteri on sen päässä. Laita siihen lenkkiavain tai toinen räikkä kiinni siten, ettei se pääse pyörimään. Auton alla sitten kierrät pulttia auki parin jatkovarren avulla. Toinen mutteri on sitten helpompi. Hylsyn kannattaa olla ohuinta mahdollista sorttia, ja sittenkin se hinkkaa startin runkoon. Muista ottaa kaikki piuhat ensin irti, startti on painava mötikkä kun se putoaa alas. Idioottimanuaalissa on diagnoosimenetelmä, joka vaikuttaa vaaralliselta. Tästä johtuen olen käyttänyt sitä joka vuosi. Tarkoittaa startin piuhojen kytkemistä auton alla (onkohan se vaihde oikeasti vapaalla). Vähemmän kuumottavaa on testata virtalukon toiminta. Vaihde vapaalle, kytke 2 viimeistä virtalukon kantaa meisselillä. Jos pyörii, on lukko sisältä paskainen / kulunut. Huonokuntoinen virtalukko antaa niin vähän sähköä, että kuuluu vain se "naks". Quote
-MITO- Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Ööhä, startin/moottorin pultti on puolikuulla joten ei se pyöri vaikka mutterin poistaa?? Quote
masajee Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Toi naksuntahan tulee yleensä siitä ettei tule startille tarpeeksi virtaa. Kannattaa tosiaan katsoa piuhat läpi ja onhan vaihdelaatikon ja rungon välissä maakaapeli kiinni? Ja itse startissakin on samanlainen pusla kuin laatikossa. Sekin pusla kannattaa myös vaihtaa samalla kuin tuo laatikossa oleva. Se pusla löytyy sieltä startin etuosasta sen kopan alta. Quote
Guest Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Ööhä, startin/moottorin pultti on puolikuulla joten ei se pyöri vaikka mutterin poistaa?? Toinen (auton alla ryömiessä lähempi) on pinnapultti, moottoritilaan tuleva ei. Quote
Marko Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Juuri moottoritilaan tulevan pultin kanta on puolipyöreä ja ei pyöri mukana. Tietysti sulle on voinut sattua eteen sellainen joka vaihdettu tavalliseen mutta vakiona siellä on edellämainittu Quote
Guest Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Ahaa. En hoksannut kysymystä, kun en ole sitä alkuperäistä koskaan nähnyt. Quote
Simon Templar Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Jos startin koputtelu auttaa, niin eikös se viittaa solenoidiin? Joka tapauksessa startti on irrotettava. Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 solenoidiin tai loppuun kuluneisiin hiiliin tai startin puslaan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.