Jump to content

Alusta-asiaa; kallistuksen vakailu jne.


Guest eemeli

Recommended Posts

Hep!

 

Oonko ymmärtäny kallistuksen vakaajan funktion edes sinne päinkään, jos oletan auton kallistuessa homman toimivan niin, että vakaaja ikäänkuin nostaa sisäkurvin pyörää ylöspäin, jolloin kori putoaa matalemmalle eikä kori kallistu niin paljoa kun ilman??

 

Ja lisäksi tuon systeemin pitää olla jonkun verran joustava, eli poikittainen tanko ei saa olla absoluuttisen jäykkä, vaan sen pitää antaa vähän periksi?

 

Oon vähän ihmetellyt kun alkuperänen systeemi kuplan keulilla (1300 -73) näyttää ainakin aika hepposelta ja kiinnitys vähän jännältä. Luulis että toimis paremmin, jos poikkitanko olis jotenkin lakeroitu etuaksilaan ja päät jotenkin eri lailla kiinni tukivarressa, vähän kauempana.

 

Olisko ihan hullu idea, jos ottas edestä toisen vääntösauvajousilattakokoelman pois, ja tilalle neliötanko (jotakin sopivaa ainetta, ei ihan mitä tahansa) kallistuksia vakailemaan, ja sitten vakioiden tilalle lisäjouselliset iskarit, joissa esim. jousen jäykkyyden säätömahdollisuus?

 

Joka tapauksessa keulaankin tarttee saada vakion tilalle jotakin parempaa.

 

Kaikkea sitä mieleen juolahtaakin...

 

-eemeli-

Link to comment
Hep!

 

 

 

Olisko ihan hullu idea, jos ottas edestä toisen vääntösauvajousilattakokoelman pois, ja tilalle neliötanko (jotakin sopivaa ainetta, ei ihan mitä tahansa) kallistuksia vakailemaan

 

Ei ilmeisesti, kun juuri näin tehdas kolmostyyppien etuakselit toteutti.

Link to comment

Jaa...

 

Kummat latat kolkista on hukattu ja kumpia oikeesti kannattas harkita, vai onko väliä?

 

Muuttuuko homma olennaisesti, jos etuakseli on säädettävä?

 

Joillakin iskareilla ilmeisesti voi vaikuttaa myös keulan korkeuteen, ettei olisis vaan yhden vääntöjousen varassa koko rakennelma.

 

Tosin pikatontitus ekassa kunnon kuopassa ei sillon toimis niin hyvin...

 

Mika, aika nätti vakaaja. Keljuttaa kun ei itte osaa nois isoja osia tehdä =(

 

Jotakin tuollaista oli itsellä mielessä, tosin toi poikkitanko olis jääny avoimeksi.

 

Löytyykö muista merkeistä sovelluskelpoisia vakaaja-aihioita?

 

Pystyykö muutes tuossa säätämään jostakin jäykkyyttä, vai onko vaan sen tangon kiertojäykkyydestä riippuva?

 

-eemeli-

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei oo säädettävissä mistään. Tietty jos sitä haluis lösemmäks, niin voishan tuota tankoa ohentaa. Eipä sille kuitenkaan oo tarvetta ilmaantunu. Toi vaikuttaa oikeen toimivalta.

 

Tommosenhan voi tehä yksinkertasemminkin. Laakeroi jonkun isomman auton vakaajan päistä. Tai siis siitä ottaa vaan sen suoran osuuden ja hitsaa siihen päihin varret. Siihen sit koiran luut unipalleilla tai vaan kumeilla ja kierretangoilla. Ei noi kuitenkaan niin ihmeellistä kamaa ole, etteikö ois mahdollista hitsata. Alatukivarressa on nivelen vieressä viel aika sopivasti patti, jonka keskelle porata. Näyttää ihan siltä, että se reikä jopa kuuluis olla siinä.

Link to comment

kas.

 

Eli alatukivarteen vois porata reiän ja vetää kierteet, siihen pallolinkki tms kiinni?

 

Kellään havaintoja että olisko missään isommassa autossa vakaajan leveys lähellekään sopiva?

 

Itte ajattelin, että jos olis ruuvikiinnitteiset laakeroinnit laittanut, kun ei toi hitsaaminen ole ihan ominta ydinosaamisaluetta, ja ajoturvallisuuteen suoraan liittyvät hitsaukset saapi tehdä Ammattimies jotta ei pusikko kutsu ainakaan aivan yllättäen...

 

Toki tuollain ku Mika on tehny noi etuaksilan pustypalkkeihin hitsatut kiinnikkeet, ni tulis varmasti hyvä ja tukeva. Ja kaunis.

 

Mites laakeroisitte, riittääkö muovista sorvattu pusla putkenpätkän sisällä, vai pitäskö olla kovempaa tavaraa?

 

Pommista tulis helpolla, nailonia on inha työstää, uretaania vielä keljumpi sorvata. kokeiltu on, onnistuu, mutta mittatarkkuus ei oo ihan timantinhionnan luokkaa...

 

-eemeli-

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kyl muovista sorvattu pusla pitäs olla ihan hyvä. Nailoni ois ehkä sopivin. Sitä kun pystyy kuitenkin jotenkuten vielä työstämään.

 

Miulla on tuolla muistaakseni 200mm pitkät nailoni holkit. Vähän saman näkönen systeemi kun tukivarretkin on.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie porasin vaan läpirejät. M10 unipalleilla on tehty linkit.

 

Mut on semmonenkin vaihtoehto, että poraa vaikka 12 millin rejät ja laittaa M10 kierretankoa ja isot prikat ja jotkut kumiholkit tmv. väliin. Monessa autossa on vakaajan linkit toteutettu näin. Ainakin ihan pirusti halvempi kun noi unipallit on.

 

kupla261220068.jpg

 

 

Edit: Jos jostain putkivakaajasta väsäis tämmösen pään: 6851.jpg

Link to comment
Guest Jani Antikainen
Hep!

 

Oonko ymmärtäny kallistuksen vakaajan funktion edes sinne päinkään, jos oletan auton kallistuessa homman toimivan niin, että vakaaja ikäänkuin nostaa sisäkurvin pyörää ylöspäin, jolloin kori putoaa matalemmalle eikä kori kallistu niin paljoa kun ilman??

 

Korin putoamisesta en osaa sanoa, mutta lähinnä sisäkaarteen puolella olevan pyörän jousi jäykistää vakaajan välityksellä ulkokurvin puolella olevaa jousta.

Link to comment

Alkuperäinen vakaajan tehtävä on huonontaa sen akselin pitoa jolle se on asennettuna. Vakaaja siirtää kaartotilanteessa painoa ulomman puoleiselle pyörälle jolloin akselin pito kokonaisuutena huononee.

 

Se kallistuksenhillitseminen tulee sitten niinkuin kaupan päälle-ominaisuutena.

 

Kuplan tapauksessa on varmaan jonniin verran kokonaisuutta tehtaalla pähkäilty, kun takana on se z-mallinen "lisäkallistin". Lisäksi auton kallistusakseli taitaa kulkea ainakin heiluriperäisessä juurikin päinvastoin kuin kaarrestabiliteetin kannalta pitäisi. Omaan vakiorenkaiseen "käyttöautooni" en itse lähtisi asentelemaan muita päivityksiä kuin tymäkämpiä iskareita ja ehkä astetta paria jämäkämpiä etuvakaajan puslia, niilläkin on iso vaikutus "ajettavuuteen".

Link to comment
Vakaaja siirtää kaartotilanteessa painoa ulomman puoleiselle pyörälle

 

Ai sinun mielestä kallistuksenvakaajat pyrkii kallistamaan autoa entistä enemmän. Eiköhän se fysiikka hoida tuon, ja vakaajat toimii sitä voimaa vastaan.

 

Kuplan tapauksessa on varmaan jonniin verran kokonaisuutta tehtaalla pähkäilty, kun takana on se z-mallinen "lisäkallistin".

 

Z-barilla ei edelleenkään ole mitään tekemistä kallistuksen vähentämisen kanssa. Se on vain lisäjousi, eli isolla kuormalla jousitusta jäykistetään sen avulla.

Link to comment
Vakaaja siirtää kaartotilanteessa painoa ulomman puoleiselle pyörälle

 

Ai sinun mielestä kallistuksenvakaajat pyrkii kallistamaan autoa entistä enemmän. Eiköhän se fysiikka hoida tuon' date=' ja vakaajat toimii sitä voimaa [b']vastaan[/b].

 

Kyllä JuMuS on mielestäni ihan jäljillä eli vakaaja siirtää sisemmän pyörän painoa ulommalle pyörälle. Auton massa kääntäessä pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan ja korin paino pakkautuu ulomman pyörän päälle, mutta vakaaja siis siirtää sisemmän pyörän painoa, ei korin painoa -> ei lisää korin kallistumista vaan vähentää sitä.

 

Kuplan tapauksessa on varmaan jonniin verran kokonaisuutta tehtaalla pähkäilty, kun takana on se z-mallinen "lisäkallistin".

 

Z-barilla ei edelleenkään ole mitään tekemistä kallistuksen vähentämisen kanssa. Se on vain lisäjousi, eli isolla kuormalla jousitusta jäykistetään sen avulla.

 

Ei voikaan oikein olla tekemistä kallistuksen vähentämisen kanssa kun se nimenomaan lisää kallistusta. Ulomman pyörän noustessa ylöspäin Z-bar painaa sisempää pyörää alaspäin eli yrittää pakottaa auton vielä enemmän kallelleen. JuMuS tarkoittanee nimenomaan että tästä ominaisuudesta johtuen kokonaiskallistuksenhallintaa (etu ja taka) on jouduttu pähkäämään kun on ensin tehty tällainen kallistusta lisäävä ratkaisu jousituksen parantamiseksi.

 

Itsellä on Z-bar poistettu, tiputettu yks napsu ja pumppuina on coil-overit. Lopputulos on ratkaisevasti vähemmän kallisteleva, mutta alkuperäistä liukkaampi. Kisaa kun ei kuitenkaan ajeta niin tyydyn tuohon ja sijoitan tarmoni ja vähät roposet johonkin muuhun kohtaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...