Jump to content

Laatikkoasiaa, tyhmiä kyssäreitä


Guest JuMuS

Recommended Posts

Kutsun täten juryn koolle.

 

Alamme käsittelemään vm -73 mallisen VW1300-auton voimansiirron ensi talven ja kesän aikana kokemia muutoksia. Viime aikoina on auton takaosassa havaittu lievää moottoritilavuuden kasvua ja sen myötä ainakin on lievääkin lievempää tehonnousua ainakin odotettavissa.

 

Eli ei laatikon tuennasta sen kummempaa kysymistä. Vanhat topicit jo aihetta melko hyvin käsittelivätkin. Ajatuksena on joskus aikataulun salliessa rakennella KäferCup-tyylinen vanttiruuvi-tankohässäkkä, jonniinmoista takatukea on jo koneen alle suunniteltu ja yhtä pikaversiota paikoilleenkin soviteltu...

 

Mutta mites itse laatikko? Nykyinen loota taitaa olla mennyttä kauraa ainakin synkrojensa osalta, onnistuuko ehjäksi väkerrys kotokonstein ilman kiirettä vai onko kyseessä sen luokan salatiede jota ei voi harjoittaa ilman taustarummutusta ja taikajuomia?? Ja tuohon -73-malliin ei taida sopia kuin juuri tuon ikäisen vastaavan kuplan loota, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

 

Mahdollisen lootaremontin sivujuonteena kiinnostaisi välitysten lievä peukaloiminen, miten toimisi käytännössä jokkismallin "2½"-loota kuitenkin varustettuna pitemmällä perällä tuollaisen hiukan vakiota suuremman ylävireisemmän koneen jatkona? Polttoainetaloutta ei nyt isommin haeta, reissuauto on jo talossa... Kuitenkin satasta tarvitsisi voida maantiellä ajella ilman turhaa meteliä ja koneen ylilämpenemistä. Samoin ei kiihdytyskisailu kuminpolttoineen ja räväköine lähtöineen lukeudu harrastuksiin, joten pomminkestäväksi ei lootaa tarvinne parantaa.

 

Vakiolaatikon vakiovälityksetkin olisivat sinällään ok, mutta samallakos niitäkin hiukan päivittäisi...

 

Olisiko foorumin väellä kokemusta TI-laatikon purkamisesta ja kasaamisesta tai tietoa tahoista joille ko homman uskaltaisi antaa tehtäväksi?? Mieluumminhan tuonkin homman itse tekisi, mikäli suinkin mahdollista...

Link to comment

.... miten toimisi käytännössä jokkismallin "2½"-loota kuitenkin varustettuna pitemmällä perällä tuollaisen hiukan vakiota suuremman ylävireisemmän koneen jatkona?... Kuitenkin satasta tarvitsisi voida maantiellä ajella ilman turhaa meteliä ja koneen ylilämpenemistä. ...

 

öh?

 

Sä siis haluat muutaa vakio askin 4vaihteen tilalle rattaan jonka välitys on jotakin 2 ja 3 vaihteen välissä ja samalla haluat että satasen vauhdissa paketti toimii. Millos muuten olet viimeksi ajanu kolmosella motarilla pidempää matka-ajoa? :)

Onnea vaan ja pitkää ikää yläviritteiselle / normi-lämpöiselle ja ei-metelöivälle koneellesi . . . . .

Link to comment

Sä siis haluat muutaa vakio askin 4vaihteen tilalle rattaan jonka välitys on jotakin 2 ja 3 vaihteen välissä ja samalla haluat että satasen vauhdissa paketti toimii. Millos muuten olet viimeksi ajanu kolmosella motarilla pidempää matka-ajoa? :)

 

Tiedä siitä haluamisesta, mutta kun kerran räknäilin 4,375- ja 3,875(?)-välitteisten perien välitysten eroa niin huomasin että vakiolootan kolmosella pitkän perän kanssa ei kokonaisvälitys kovin paljoa poikkea vakionelosen ja lyhyen perän yhdistelmän tarjoamasta. Olispahan helppo konsti saada muita vaihteita hiukan pitemmiksi ja silti pitää suurin pykälä noin palttiarallaa vakion suuruisena. No joo, tuli tuossa ehkä hiukan kirjoiteltua mitä rakko päähän tulvii...

Oikaisu seuraavassa:

Eli auto, johon tuo ylitehokas matalalämpömoottori tullaan asentamaan tulee olemaan satunnaisessa pätkä-ajossa. Käyttöauto on erikseen olemassa, eli duunimatkoja ei tuolla säksättimellä tulla isommin ajelemaan. Se satasen matkavauhti tulisi olemaan sellainen harvoin kokeiltu käytännön maksimi, eikä mikään kiireisen ajopäivän keskinopeus.

 

Onnea vaan ja pitkää ikää yläviritteiselle / normi-lämpöiselle ja ei-metelöivälle koneellesi . . . . .

 

Kiitos kiitos. Onnea tarvitaan aina...:)

 

ps. Kyseessä oli siis teoreettinen pohdiskelu vaihdelootan sisuskalujen hipelöimisestä, ja aika näyttää miten projektin käy. Synkrot tuohon nykyiseen lootaan joutuu vaihtamaan joka tapauksessa, muu päivitys olisi ihan harrastusta likaisimmillaan...

Link to comment

Onko laatikonkorjaus todellakin sellaista voodoota ettei siitä edes uskalleta puhua?

 

Eli suoriutuuko synkkarengasremontista tavallisen tyhmä autoalan amatööri pelkällä sisulla ja kassillisella brasilianherkkuja, vai tarvitaanko jotakin ekstramatskua? Vai unohdanko suosiolla koko homman ja ostan ulkomailla tehdyn valmislootan?

 

Harrastuksesta kun on kysymys niin tonni kertasijoituksena on hirvittävä kasa rahaa, mutta kaksikymmentä satasen ostosta vain pikkuista rahan menoa...:)

Link to comment
Onko laatikonkorjaus todellakin sellaista voodoota ettei siitä edes uskalleta puhua?

 

Eli suoriutuuko synkkarengasremontista tavallisen tyhmä autoalan amatööri pelkällä sisulla ja kassillisella brasilianherkkuja, vai tarvitaanko jotakin ekstramatskua? Vai unohdanko suosiolla koko homman ja ostan ulkomailla tehdyn valmislootan?

 

Harrastuksesta kun on kysymys niin tonni kertasijoituksena on hirvittävä kasa rahaa, mutta kaksikymmentä satasen ostosta vain pikkuista rahan menoa...:)

 

Ei ole voodoota, mutta ilman erikoistyökaluja ja osaamista on todennäköistä, että synkkojen vaihdon jälkeen kaikki vaihteet ei mene tai pysy päällä kun siirtäjien paikat on tosi tarkat. Voi tietysti kokeilla ja erehtyä ja kokeilla ja erehtyä... vaivaa vain on kovasti kun joka kerta pitää ottaa kone pois ja purkaa koko loota...

 

Vaihteiden välityksiä ei vain yhtäkkiä päivitetä ja se ei ole ihan ilmaista, 2500€+ niin alkaa olla kaikki tarpeellinen. Vakion oloiseen koneeseen on turha välityksiä vaihdella, ne ovat aika hyvin kohdillaan. Jokkiksen 2puolikas ei sovi satasen vauhtiin mitenkään.

 

Helpoimmalla pääset kun hommaat ehjän loodan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...