ilmari Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Kun purkasin just ostamaani konetta, huomasin että yks tulpan kierre oli väännetty rikki. Kannattaako yrittää korjata(sellasella halpis setillä), Viedä hitsarille, vai tulisko aiheeseen ostaa kokonaan uudet kannet? Pikkasen piristetty kone tulossa. Kokemuksia? Quote Link to comment
-MITO- Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Jos vain kierre on korkannut niin koneistamo sujauttaa siihen nopsaa Helicoil korjauskierteen. Quote Link to comment
Guest Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Ammattitaitoinen aluhitsari osaa korjata. Pitaa ymmartaa miten tommonen tulpanreika korjataan niin ettei kansi mee kieroon. Keskelel jattaisin pienen reian josta sitten suurennellaan isommaksi ja laitetaan uudet kierteet. Kansi oltava mahottoman puhdas kaikesta liasta ja rasvasta. Voit viela helpottaa hitsarin hommaa jos vingulla tai isolla poralla pyyhkaiset loputkin kierteen jamat pois. On nuo hitsatut kestaneet jokkiksessa sen minka tarttee, kunnes auto menee kaupaksi :) En nyt muista laitoinko kadulle tuommoista. Korjausholkeista on korkeintaan keskinkertaisia tuloksia nahty, mutta toiminee liki vakiossa koneessa kun huolella tekee. Tulppa tuppaa jamahtamaan holkkiin jumiin ja holkki tulee tulpan mukana ulos. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Halpissetillä vaan. Kone paikallaan ja suoraan tapilla & räikällä vääntäen uudet kierteet ilman mitään poraamista tms. turhaa ja hyvin kestää. ;-) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 timecertillä oon tehny paljon pakosarjan pinnapulttien korjauksia, sekä työn puolesta alumiiniin irtokierre inserttejä säätöosiin. Kannattaa käyttää runsaasti kansihommissa kierteytettäessä voiteita, ettei nappaa tappi kiinni. Sitten jarrukliinerillä paikat puhtaaks ja lukkoliiman kera uus paikoilleen ja mankelointi perään. Monet suosittelee että palikka lämmitetään ennen kierteen tekoa, sitten vasta vedetään holkille sopiva kierre ja pikaisesti tarpeen vaatiessa uus lämmitys, holkki sisään ja mankelointi. Tällöin jää isompi puristus holkkin ja perusmateriaalin välille. Ja jos kannen ottaa irti, kandee tuo laittaa palotilan puolelta, joten ei tule ulos tulpan mukana. Tulpan jengaan sitte reippaasti kuparitahnaa jos holkkiin sen ruuvaa... Quote Link to comment
ilmari Posted December 11, 2007 Author Share Posted December 11, 2007 Nonni eiköhän näillä pärjätä. Testaan sellasta motonet-settiä ja jos ei sillä pelaa, ni sitten mietin lisää. Suurkiitokset! Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Ja jos kansi on kierretappia käytettäessä koneessa kiinni, niin ihan ensimmäiseksi kaikki tapin urat täyteen jäykkää vaseliinia. lastut jää kii vaseliiniin, nii ei tarvia miettiä paljonko jäi lastuja palotilaan..... Quote Link to comment
tono Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Tänään kun otin koneen irti, puhallin kopan irrotusta varten niin ajattelin tarkistaa tulpat samalla kun kone ol pöydällä. No arvata saattaa et projekti vähän kasvo. Yks tulppa oli jotenki rikkonu jengat kannesta (käsin laitettu mahdd. pitkälle joten pitäis olla laitettu alunperin oikeille kierteille. Noh päätin napata kannen sitte irti kun tiiä paljon sylinterissä on sitä töhnää. Tampereen biltemassa kun vajaa kuukaus sitte kävin niin muistaakseni näin siellä noita 'helicoil' kopioita niin onkos niistä mihinkään? Kierrelukitetta varmaankin täytyy ostaa että pysyy paikoillaan. Haluis tehä suhteellisen hyvän suhteellisen halvalla(ainoot tulot o meinaan opintotuki...). Mahdotontako? PS. kannattaako kannelle tehä muuta? Tavoitteena ois jos alle sataseen sais koneen taas iskuun kaikkinees mitä on ilmaantunu. joku vajaat 30 ois viel jälellä tohon sataseen satsattavissa tähän tulppa hommeliin... Quote Link to comment
pattis Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Tänään kun otin koneen irti, puhallin kopan irrotusta varten niin ajattelin tarkistaa tulpat samalla kun kone ol pöydällä. No arvata saattaa et projekti vähän kasvo. Yks tulppa oli jotenki rikkonu jengat kannesta (käsin laitettu mahdd. pitkälle joten pitäis olla laitettu alunperin oikeille kierteille. Noh päätin napata kannen sitte irti kun tiiä paljon sylinterissä on sitä töhnää. Tampereen biltemassa kun vajaa kuukaus sitte kävin niin muistaakseni näin siellä noita 'helicoil' kopioita niin onkos niistä mihinkään? Kierrelukitetta varmaankin täytyy ostaa että pysyy paikoillaan. Haluis tehä suhteellisen hyvän suhteellisen halvalla(ainoot tulot o meinaan opintotuki...). Mahdotontako? PS. kannattaako kannelle tehä muuta? Tavoitteena ois jos alle sataseen sais koneen taas iskuun kaikkinees mitä on ilmaantunu. joku vajaat 30 ois viel jälellä tohon sataseen satsattavissa tähän tulppa hommeliin... noista ei ole kokemusta, mutta ite käytin hämeen dieselissä ja laittovat helicoil kierteen ja on pelannu... eikä maksanu kun 35e! Quote Link to comment
Guest Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 ...Korjausholkeista on korkeintaan keskinkertaisia tuloksia nahty, mutta toiminee liki vakiossa koneessa kun huolella tekee. Tulppa tuppaa jamahtamaan holkkiin jumiin ja holkki tulee tulpan mukana ulos... Tähän vanhempaan kommenttiin sen verran, että toi holkin irtoaminen tulpan mukana johtuu useimmiten siitä että holkki on hiukan lyhyempi kuin tulpan kierre. Kierteen loppuosa jää palotilan puolelle ja kerää karstaa itseensä, sitten seuraavan kerran irrotettaessa kierre jumittaa karstan takia ja vetää holkin mukanaan. Eli holkin tai irtokierteen pitäisi olla vähintään tulpan kierteen pituinen tai mielellään millin verran pidempi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.