Guest konkaavi Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 Missä voisi teetättää putkiradion kunnostuksen? Kokemuksia ammattitaitoisista liikkeistä/harrastajista... Itselläni toimiva mutta sisäosiltaan hapettunut/ruostunut Telefunken IA-50 sekä erittäin hyväkuntoisen näköinen IB-50 koneisto. Tarkoitus olisi käyttää tuota IB-50 koneistoa IA-50 kunnostukseen, mutta kun ei oikein itse uskaltaisi ruveta sörkkimään. Voi tulla muuten liian arvokas harjoituskappale. Jarkko Quote
Geronimo Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 Muistaaksein toi Sytelä tietää jokun vanhojen soittimien korjaajan/harrastajan pääkaupukiseudun liepeillä. Ite sain kerran siltä ton tiedon ku kyselin jostain vanhasta Blaukkarin autosoittimesta. Keskushuolto Sytelä Oy Helsinki 09-3921408 Quote
JaakkoS Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 Ite en lähtisi sörkkimään toimivaa radiota jos kerta futaa.. Ongelma yleensä noissa vanhoissa putkiradiossa on komponenttien kuivuminen ajan saatossa, näin ollen nuo osien mm. vastuksien arvot muuttuvat. Periaatteessa sun pitäis vaihtaa kaikki osat uusiin.. eikä toisesta radiosta, tommonen vanha radio autossa ei ole mikään hifi elämys.. ja nykyajan lähetys tehot radion vastaaotto kykyyn nähden heikot.. oliko niin, että pitkillä tai lyhkäsillä tarjolla kaikki yks kanava. Mielestäni kunnosta ulkokuori sinkkaamalla se uudestaan ja vaikkapa teetä papru tarrat uudet painonapit, kromit, numiskat ja soon melkein siinä. vinkkei: Putkareissa yleensä 90%:sesti mikä menee rikki ajan saatossa on ns. eräänlainen hakkuri käytetään jännitteen muuntamiseen..radio vie ihan hitosti virtaa.. myös tästä kapineestä käytetään nimikettä "virba" eli ison konkan näköinen käikäle. Alaan vihkityneen harrastaja tai ammatti mies kyllä osaa päätellä mikä mättää. Monesti myös putket tuppaa hiipua, itse voi varovasti kokeilla ns. kansi auki tuleeko putkiin ns. pientä liekkiä. Putket ovat numeroituja, joten joitakin saa vielä. Vinkkinä irrottamiseen voin sanoo että, ota numerot ylös ennen kuin irroitat..jostain syys putkeen maalattu numerot jää sormiin irrottaessa..eli ei keskä koskettamista. Kaikki mun auto Putkarit mitä olen joutunut käpälöimään vika ollut järjestäen tuossa vibrassa.. voit toki varovasti jumpata 12 voltilla kerrallaan 10-15 sekuntia, jos vanha radiosi vetreytyisi? Hapettumat vaivaa noita ja fyysinen puhdistus hapettumista saa monet vanhat radiot henkiin. kunnollista piirilevyjä noissa ei yleensä ole, ja monet tehty reikä pakeliittiin hyppylangoilla, yleismittarilla voi tutkia onko johto poikki.. Blaukkareissa on myös kytkin ongelmaan päälle/pois_VOL katkaisijassa. antoisia kuuntelu hetkiä -jaakko- Quote
Guest Kitevesku Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Faija on korjannut kaikenlaisia putkivempeleitä työkseen ja harrastuksekseen jo kymmeniä vuosia. Nykyään se vaikuttaa maalla, mutta kyllä se sähköpostinsa lukee ja puhelimeen vastaa. Sillä on hyvä kokoelma vanhoja putkia ja noilla putkiharrastajilla on vähän samanlainen scene kuin meillä ja vaihtelevat osia ympäri maailman. Koordinaatteja löytyy täältä: http://www.kolumbus.fi/e.h.p/ Terkuin, VESKU Quote
AkseliMC Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Jos jotakuta kiinnostaa, niin periaatteessa mulla oli jouten hyvinkin tuon yllä olevan kuvan näköinen telefunken, joka sekin on aikoinaan ollut volkkarissa. Terveisin Aki Quote
Virtanen Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Eletrolyyttikonkkien eristeet kuivaa ajan saatossa ja eivät toimi enää eristeinä. Nykyiset elkot on niin pieniä, että näppärä kaveri upottaa uuden konkan vanhan kotelon sisään ja taas mennään. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.