JaakkoS Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Olis tämmönen jännä ADDCO sway bar. mitehän tälläinen laitetaan ihan oikeesti kiinni? mikä tulee mihin jne.. villejä musta tuntuu, mä laittaisin vihjeitä tullut....mutta kaipaan oikeata tietoa. "auto on Swing Axle" -js- Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Ei nyt ihan satavarmaa, mutta väpä eli vähemmänpätevä arvaus tai muistikuva jostain asennusohjeesta, Aku Ankasta tms... Poraat posautat niitä U-pultteja varten reijät taka runko-sarvien alapuolelle, tai mitkä aisat nyt sitten ovatkaan, joiden kautta sitten ujutat sen U-pultin sinne aisan sisään, ja päiden L-raudat tulevat taas kiinni iskarin ala-korvakkeisiin. Olikohan jopa niin että se toinen reikä olis siellä aisassa valmiina. Mutta teet näin jos uskallat ja omalla vastuulla. Ari Quote Link to comment
Lasse Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Eikö nuo u-pultit mene jousiputkeen kiinni? Eli mitään ei pitäisi joutu poraamaan. Näin ainakin swingiin asennettin kellistyksen estorauta. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Muisti palaa pätkittäin. Tässäpä vaikka yksi asennusohje vastaavasta kangesta ja mielenrauhan saamiseksi?! http://www.csp-shop.de/technik/pdf/eng/10726.pdf Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Tuo ei tule toimimaan swing axle autossa, koska muutenkin monessa tilanteessa takapyörät nousevat ylös. Vakaaja vain lisää pyörän "kaatumista" alhaalta sisäänpäin, joka on todella huono asia. Mieluummin Camber compensator, tai sitten IRS akselisto ja tukivarret, johon tuollainen kuuluu. Quote Link to comment
JM Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Tuo ei tule toimimaan swing axle autossa, koska muutenkin monessa tilanteessa takapyörät nousevat ylös. Vakaaja vain lisää pyörän "kaatumista" alhaalta sisäänpäin, joka on todella huono asia. Mieluummin Camber compensator, tai sitten IRS akselisto ja tukivarret, johon tuollainen kuuluu. Pelaa svingi akselin kanssa vallan mainiosti (jo vuodesta 95) . Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Pelaa? Mistä tiedät? Millä perustein? Oletko kokeillut Swingaxle autossa erikseen Camber compensaattoria ja kallistuksenvakaajaa? Silloin tiedät todella tavallinen vakaaja ei toimi verrattuna camber compensaattoriin. Alkuperäinen swingaxle auton vakaaja mitä on 70 luvun kuplissa, pyrkii tekeen justiinsa päinvastaista kuin kuvan kallistuksenvakaaja, se on se Z-tankosysteemi. Kaarteeseen ajettaessa swingaxle auton ulkokaarteen pyörä pyrkii nousemaan, ja alkup. vakaajalla estetään sisäkurvin pyörän nousu siinä tilanteessa, ja tavallinen vakaaja taas edes auttaa molempien pyörien nousemista. Lukeehan CB:n sivuillakin että vain IRS autoissa vain saa käyttää kallistuksenvakaajaa takana. http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=462 Quote Link to comment
Guest Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Orggis Z-bar vakaaja ei ole kallistuksenvakaaja, vaan pelkastaan lisajousi joka ei ole pelissa mukana ollenkaan ennenkuin autossa on tavallista enemman lastia ja takajousitus painuu alas. Jos sen shimmaa lisakumeilla tiukemmaksi, eli se tulis peliin aikaisemmin, ei se silloinkaan ole lisajousta kummoisempi. Sen geometria on ihan erilainen mita tuo kuvan takavakaaja, tai camber compensaattorikaan. Kaikenkaikkiaan hyodyton varuste mun mielesta. Camber compensator auttaa mutkissa, ja estaa sisakaarteen renkaan sortumista auton alle. (Sinne se normaalisti pyrkii kun heiluriakseli paastaa sen liian alas). Sita alaspainjoustoa voi estaa myos hihnoilla tai lattarautojen stoppareita muuttamalla. Kallistuksenvakaajatanko on parempikin (myos swingissa) kuin camber compensator, mutta ei auta siihen sisakaarteen pyoran alasjoustoon yhtaan. Yksinaan ei sita kannata laittaa, vaan vahvemman etuvakaajan kaveriksi. Huuhaata etta se olisi swingissa huono tai vaarallinen. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Juu, no eihän se Z-bar kallistuksenvakaajana toimikaan varsinaisesti, vaan estää liikaa pyörän kaatumista sisäänpäin. No, ei se kallistuksenvakaaja swingaxlessa takana ole mikään paras keksintö :D Quote Link to comment
JaakkoS Posted March 20, 2008 Author Share Posted March 20, 2008 Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta. ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta. tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ? Camber compensator vai tämä ? Quote Link to comment
Guest Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta.ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta. tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ? Camber compensator vai tämä ? tymakamman etuvakaajan kanssa kumpi vaan. vakio etuvakaajan kanssa camber compensator. Itselle tulee jossain vaiheessa tuo vakaajatanko, CC vie maavaraa liiaksi, luulen. Quote Link to comment
JaakkoS Posted March 20, 2008 Author Share Posted March 20, 2008 mulla on just edessä sellainen normi 70-lukusen vakaaja mallinen.. pohdintaa heittäiskö ton kiinni vai hommaisko sitten sen Hd cc:n? Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta.ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta. tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ? Camber compensator vai tämä ? tymakamman etuvakaajan kanssa kumpi vaan. vakio etuvakaajan kanssa camber compensator. Itselle tulee jossain vaiheessa tuo vakaajatanko, CC vie maavaraa liiaksi, luulen. Quote Link to comment
JM Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Pelaa? Mistä tiedät? Millä perustein? Oletko kokeillut Swingaxle autossa erikseen Camber compensaattoria ja kallistuksenvakaajaa? Silloin tiedät todella tavallinen vakaaja ei toimi verrattuna camber compensaattoriin. Minun autossa on ko vehje ollut noin 15 vuotta. Eli tuossa http://www.urhonajot.fi/tiimit/motturi/ Auto on todettu nopeaksi ja helpoksi ajaa. Luotettavaksi...Ei. Samassa autossa en ole kokeillut molempia vehkeitä. Alkuperäinen swingaxle auton vakaaja mitä on 70 luvun kuplissa, pyrkii tekeen justiinsa päinvastaista kuin kuvan kallistuksenvakaaja, se on se Z-tankosysteemi. Z-tanko systeemi on lähinnä lisäjousi kantavuuden parantamiseksi. Kaarteeseen ajettaessa swingaxle auton ulkokaarteen pyörä pyrkii nousemaan, ja alkup. vakaajalla estetään sisäkurvin pyörän nousu siinä tilanteessa, ja tavallinen vakaaja taas edes auttaa molempien pyörien nousemista. Ja alkuperäinen z-tanko systeemi ei tohon auta pätkääkään, on muutama kerta meinannu jännäkakka tulla housuun. Esimerkki viime kesältä. Aurinkoinen keli kolme numeroinen maantie. Rouva puikoissa,yllätäin takapyörät taittu auton alle. Tulos 50 m kahva edellä ja läikkynyt olut. Auto siis 68 z-tangollinen. Lukeehan CB:n sivuillakin että vain IRS autoissa vain saa käyttää kallistuksenvakaajaa takana. Lukeehan lähes kaikissa jenkki osissa"not for high way use". Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Niinhän niissä lukee ettei maantiekäyttöön =) se on sitä amerikkaa... Mä näen vain tavallisen vakaajan hyödyn swingaxle autossa aika minimaaliseksi verrattuna camber compensaattoriin. Z-bar on taas suunniteltu niin ääriasennossa toimivaksi, jos sielläkään ihmeitä, periaate kyllä aika hyvä. "how to hot rod vlonkswagen engines" kirjassa ne suositteli sivulla 146 laitettavan väliholkit akseleihin, jotta se toimis käytännössä. Quote Link to comment
Guest Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 >Niinhän niissä lukee ettei maantiekäyttöön =) se on sitä amerikkaa... Mä >näen vain tavallisen vakaajan hyödyn swingaxle autossa aika >minimaaliseksi verrattuna camber compensaattoriin. Kallistuksenvakaaja on sita mita nimi sanoo. Camber Compensator onkin eri juttu, sen oleellisin tehtava on estaa renkaan taittuminen auton alle. Kallistuksenvakaajalla ei ole sen kanssa mitana tekemista. Hiukan huono verrata noita kahta palikkaa toisiinsa. >Z-bar on taas suunniteltu niin ääriasennossa toimivaksi, jos sielläkään >ihmeitä, periaate kyllä aika hyvä. "how to hot rod vlonkswagen engines" >kirjassa ne suositteli sivulla 146 laitettavan väliholkit akseleihin, jotta se >toimis käytännössä. Kokkeilin. Aika paska. Ei se ole kuin lisajousi. Otin kokonaan pois molemmista kuplistani. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 No eihän camber compensator olekaan ns. kallistuksenvakaaja :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.