Jump to content

ADDCO sway bar


Recommended Posts

Olis tämmönen jännä ADDCO sway bar.

 

mitehän tälläinen laitetaan ihan oikeesti kiinni?

mikä tulee mihin jne..

 

villejä musta tuntuu, mä laittaisin vihjeitä tullut....mutta kaipaan oikeata tietoa.

 

"auto on Swing Axle"

 

 

-js-

Link to comment
Guest Ari F.

Ei nyt ihan satavarmaa, mutta väpä eli vähemmänpätevä arvaus tai muistikuva jostain asennusohjeesta, Aku Ankasta tms...

 

Poraat posautat niitä U-pultteja varten reijät taka runko-sarvien alapuolelle, tai mitkä aisat nyt sitten ovatkaan, joiden kautta sitten ujutat sen U-pultin sinne aisan sisään, ja päiden L-raudat tulevat taas kiinni iskarin ala-korvakkeisiin. Olikohan jopa niin että se toinen reikä olis siellä aisassa valmiina. Mutta teet näin jos uskallat ja omalla vastuulla.

 

Ari

Link to comment

Tuo ei tule toimimaan swing axle autossa, koska muutenkin monessa tilanteessa takapyörät nousevat ylös. Vakaaja vain lisää pyörän "kaatumista" alhaalta sisäänpäin, joka on todella huono asia.

 

Mieluummin Camber compensator, tai sitten IRS akselisto ja tukivarret, johon tuollainen kuuluu.

Link to comment
Tuo ei tule toimimaan swing axle autossa, koska muutenkin monessa tilanteessa takapyörät nousevat ylös. Vakaaja vain lisää pyörän "kaatumista" alhaalta sisäänpäin, joka on todella huono asia.

 

Mieluummin Camber compensator, tai sitten IRS akselisto ja tukivarret, johon tuollainen kuuluu.

 

Pelaa svingi akselin kanssa vallan mainiosti (jo vuodesta 95) .

Link to comment

Pelaa? Mistä tiedät? Millä perustein? Oletko kokeillut Swingaxle autossa erikseen Camber compensaattoria ja kallistuksenvakaajaa? Silloin tiedät todella tavallinen vakaaja ei toimi verrattuna camber compensaattoriin.

 

 

Alkuperäinen swingaxle auton vakaaja mitä on 70 luvun kuplissa, pyrkii tekeen justiinsa päinvastaista kuin kuvan kallistuksenvakaaja, se on se Z-tankosysteemi.

 

 

Kaarteeseen ajettaessa swingaxle auton ulkokaarteen pyörä pyrkii nousemaan, ja alkup. vakaajalla estetään sisäkurvin pyörän nousu siinä tilanteessa, ja tavallinen vakaaja taas edes auttaa molempien pyörien nousemista.

 

 

Lukeehan CB:n sivuillakin että vain IRS autoissa vain saa käyttää kallistuksenvakaajaa takana.

 

 

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=462

Link to comment

Orggis Z-bar vakaaja ei ole kallistuksenvakaaja, vaan pelkastaan lisajousi joka ei ole pelissa mukana ollenkaan ennenkuin autossa on tavallista enemman lastia ja takajousitus painuu alas. Jos sen shimmaa lisakumeilla tiukemmaksi, eli se tulis peliin aikaisemmin, ei se silloinkaan ole lisajousta kummoisempi. Sen geometria on ihan erilainen mita tuo kuvan takavakaaja, tai camber compensaattorikaan.

Kaikenkaikkiaan hyodyton varuste mun mielesta.

 

Camber compensator auttaa mutkissa, ja estaa sisakaarteen renkaan sortumista auton alle. (Sinne se normaalisti pyrkii kun heiluriakseli paastaa sen liian alas). Sita alaspainjoustoa voi estaa myos hihnoilla tai lattarautojen stoppareita muuttamalla.

 

Kallistuksenvakaajatanko on parempikin (myos swingissa) kuin camber compensator, mutta ei auta siihen sisakaarteen pyoran alasjoustoon yhtaan. Yksinaan ei sita kannata laittaa, vaan vahvemman etuvakaajan kaveriksi.

 

Huuhaata etta se olisi swingissa huono tai vaarallinen.

Link to comment

Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta.

ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta.

 

tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ?

 

Camber compensator vai tämä ?

Link to comment
Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta.

ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta.

 

tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ?

 

Camber compensator vai tämä ?

tymakamman etuvakaajan kanssa kumpi vaan. vakio etuvakaajan kanssa camber compensator.

 

Itselle tulee jossain vaiheessa tuo vakaajatanko, CC vie maavaraa liiaksi, luulen.

Link to comment

mulla on just edessä sellainen normi 70-lukusen vakaaja mallinen..

pohdintaa heittäiskö ton kiinni vai hommaisko sitten sen Hd cc:n?

 

 

 

Tuntuu olevan puolesta ja vastaan tätä vakainta.

ny en tiedä pitäiskö laittaa vai olla laittamatta.

 

tarkoitus olis kuitenkin vähän rauhoitella takapään käyttäytymistä eteenkin kaarteessa kovaa ajettaessa. ?

 

Camber compensator vai tämä ?

tymakamman etuvakaajan kanssa kumpi vaan. vakio etuvakaajan kanssa camber compensator.

 

Itselle tulee jossain vaiheessa tuo vakaajatanko, CC vie maavaraa liiaksi, luulen.

Link to comment
Pelaa? Mistä tiedät? Millä perustein? Oletko kokeillut Swingaxle autossa erikseen Camber compensaattoria ja kallistuksenvakaajaa? Silloin tiedät todella tavallinen vakaaja ei toimi verrattuna camber compensaattoriin.

 

Minun autossa on ko vehje ollut noin 15 vuotta. Eli tuossa http://www.urhonajot.fi/tiimit/motturi/

Auto on todettu nopeaksi ja helpoksi ajaa. Luotettavaksi...Ei.

Samassa autossa en ole kokeillut molempia vehkeitä.

 

Alkuperäinen swingaxle auton vakaaja mitä on 70 luvun kuplissa, pyrkii tekeen justiinsa päinvastaista kuin kuvan kallistuksenvakaaja, se on se Z-tankosysteemi.

 

Z-tanko systeemi on lähinnä lisäjousi kantavuuden parantamiseksi.

 

Kaarteeseen ajettaessa swingaxle auton ulkokaarteen pyörä pyrkii nousemaan, ja alkup. vakaajalla estetään sisäkurvin pyörän nousu siinä tilanteessa, ja tavallinen vakaaja taas edes auttaa molempien pyörien nousemista.

 

Ja alkuperäinen z-tanko systeemi ei tohon auta pätkääkään, on muutama kerta meinannu jännäkakka tulla housuun.

Esimerkki viime kesältä. Aurinkoinen keli kolme numeroinen maantie. Rouva puikoissa,yllätäin takapyörät taittu auton alle. Tulos 50 m kahva edellä ja läikkynyt olut.

Auto siis 68 z-tangollinen.

 

Lukeehan CB:n sivuillakin että vain IRS autoissa vain saa käyttää kallistuksenvakaajaa takana.

 

Lukeehan lähes kaikissa jenkki osissa"not for high way use".

Link to comment

Niinhän niissä lukee ettei maantiekäyttöön =) se on sitä amerikkaa... Mä näen vain tavallisen vakaajan hyödyn swingaxle autossa aika minimaaliseksi verrattuna camber compensaattoriin.

 

Z-bar on taas suunniteltu niin ääriasennossa toimivaksi, jos sielläkään ihmeitä, periaate kyllä aika hyvä. "how to hot rod vlonkswagen engines" kirjassa ne suositteli sivulla 146 laitettavan väliholkit akseleihin, jotta se toimis käytännössä.

Link to comment

>Niinhän niissä lukee ettei maantiekäyttöön =) se on sitä amerikkaa... Mä

>näen vain tavallisen vakaajan hyödyn swingaxle autossa aika

>minimaaliseksi verrattuna camber compensaattoriin.

 

Kallistuksenvakaaja on sita mita nimi sanoo. Camber Compensator onkin eri juttu, sen oleellisin tehtava on estaa renkaan taittuminen auton alle. Kallistuksenvakaajalla ei ole sen kanssa mitana tekemista. Hiukan huono verrata noita kahta palikkaa toisiinsa.

 

>Z-bar on taas suunniteltu niin ääriasennossa toimivaksi, jos sielläkään

>ihmeitä, periaate kyllä aika hyvä. "how to hot rod vlonkswagen engines"

>kirjassa ne suositteli sivulla 146 laitettavan väliholkit akseleihin, jotta se

>toimis käytännössä.

 

Kokkeilin. Aika paska. Ei se ole kuin lisajousi. Otin kokonaan pois molemmista kuplistani.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...