Jump to content

Virranjakajista (taas)


Guest AMa

Recommended Posts

Nyt kun ongelma on ”ratkaistu”, niin kysynpä kommentteja seuraavaan.

 

Otetaan yksi perinteinen vika:

Eli virranjakaja ei pysy paikoillaan. Akselin pykälät pääsee hyppäämään

niistä koloistaan => auto sanoo puks puks booom ja jää tien varteen.

Syttö sekaisin ja niin edelleen. Seuraa kyykistelyä takakontissa, akselin

painamista syvemmälle, sen kieroksi vääntyneen pannan kiristelyä ja

sytytyksen säätöä. Ja pyhä toivomus että akseli olis tarpeeksi syvällä

kolossa, ja ei pääsis enää hyppäämään.

 

Tuossa kun korjasin sitten tallissa vikaa, niin tutkailin muutenkin sen

sielunelämää. Huomasin että ilman sitä kiristys pankaa virranjakaja

menee noin kolme milliä syvemmälle??? Lähes niitten pykälöitten verran.

Eli kun panta on siinä välissä, akselin päässä olevat pykälä ole kuin puoli

milliä niissä koloissaan. Kas kummaa jos sattuu välillä vähän hyppäämään

paikoiltaan.

 

Ongelman ratkaisu:

* Akseliin tarpeeksi prikkoja ettei pääse enää liikkumaan liikaa

pystysuunnassa.

* Kiristyspangan suoristus ja levitys niin paljo, että se menee sen

jakajassa olevan pykälän päälle

* Jakajasta viilalla pois ne kolme nystyrää sen pykälän jälkeen

* Asennus paikalleen siten jakaja on nyt pangan paksuuden (3mm)

verran alempana ja kiristys tapahtuu myös saman verran ylempää.

* Normi säädöt kohilleen

 

Kysymyksiä

* Onko noita virranjakajia olemassa erimittaisilla akseleilla?

* Kuuluisko sen kiristys pannan oikeasti ollakkin tuolla kohtaa?

* Mitä haitta tuosta nyt sitten voi olla normi koneelle?

 

T:

AMa

Link to comment

Jakajan akseleita on vain yhdenmittaisia mutta käyttöakseleita kampikammion porauksia on erilaisia joiden kanssa käytetään eripaksuisia ja eri määrää prikkoja,eli aina kun yhdistetään käyttöakseli ja kampikammio jotka eivät ole alunperin kuuluneet yhteen niin mitataan osat ja valitaan prikat sen mukaan.

Kiristyspannan kuuluu olla jakajan sorvatulla(ohuemmalla)osuudella.

Link to comment

Kiitos tiedoista. Asia bueno.

Eli sen pannan siis täytyy oikeasti olla sillä sorvatulla osuudella.

Lueskelinkin jo aikaisemmin, että niitä prikkoja

vaihtelemalla sais tuon sovituksen passaamaan. En vain ymmärtänyt,

että miten niitä sinne koloon oikein haihellaan. Jousen kyllä saa pois, mutta

se "lyijykynä-temppu" jäi hämärän peittoon.

Jokatapauksessa, mä taidan nyt kuitenkin jatkaa tällä "kyläseppä" ratkaisulla.

 

Niin, ja tässäkään tapauksessa moottori ja virranjakaja eivät ole

syntymästään asti olleet yhdessä...

 

T:

AMa

Link to comment
Guest Mika Raussi

Lueskelinkin jo aikaisemmin, että niitä prikkoja

vaihtelemalla sais tuon sovituksen passaamaan. En vain ymmärtänyt,

että miten niitä sinne koloon oikein haihellaan. Jousen kyllä saa pois, mutta

se "lyijykynä-temppu" jäi hämärän peittoon.

 

Lyijykynätemppu menee vastaavsti: Ota vieteri pois ja tunge sen tilalle lyijykynä tiukasti ja nosta. Kynä sekä akseli pyrkii pyörimään ja anna sen myös pyöriä. Kohta siulla on jakajan käyttöakseli kädessä. Tämä siis tietty olettaen, että irrotit bensapumpun tappeineen ja bakeliitteineen ekaks.

Link to comment

Asiahan on harvinaisen selvä. Pitänee muistaa ensi kerralla, kun joutuu

taas hiplaamaan jakajaa.

 

Ai niin, tallista ei löytynyt kuin yksi lyijykynä niin, miten TUO lyijykynä

saadaan sinne koloo ujutettua?!?

 

;)

post-1408-13888360037612_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...